Ketelaars Watch "new project" deel2

Het contrast van de kleuren vind ik wel mooi maar de afwerking van dit probeersel niet.

1 like

Het idee is leuk, het resultaat ook wel maar niet in deze klasse.
Zou je niet iest kunnen maken met een donkere plaat met soort van sunburst achtig iets of meerdere lagen die groenig oplicht zodat je een idee krijgt van het noorderlicht wat mee beweegt afhankelijk van de invalshoek.


Dat lijkt mij ook wel gaaf en zover ik weet nog niet beschikbaar, al weet ik niet of het ĂŒberhaupt mogelijk is.

2 likes

Dat is een beetje het ding met deze vorm van oxidatie. Dit is redelijk oncontroleerbaar vandaar het oneven resultaat. De andere grijze wijzerplaat van mij is ook geoxideerd, maar dat is een goed controleerbaar proces met een constant resultaat.

1 like

Zou kunnen! Ik kan wel een keer naar Jan gaan voor een korte cursus.

1 like

Misschien wat ver gegrepen en compleet buiten mijn expertise, maar zou het controleerbaarder worden als het in een zuurstofarme omgeving wordt uitgevoerd? Of komt de oxide gewoon van het zuur?

1 like

Ik vind het wel wat hebben het is een “work in progress”

Ga zo door👍

1 like

Het is juist de combinatie met zuurstof wat voor de oxidatie zorgt. Ik ga de test wijzerplaat morgen weer eens opnieuw oxideren, kijken of ik het iets strakker krijg. Dan ga ik deze wijzerplaat tijdelijk monteren in mijn horloge, kijken of het mooi blijft of snel verveeld.

4 likes

Vergeet niet om hem goed te ontvetten dat wil ook nog wel eens wat vlekkerigheid veroorzaken.

Ben benieuwd naar het resultaat.

1 like

Dat doe ik ook, dat was al een wereld van verschil met poging 1!

2 likes

Dat lijkt mij ook. In een zuurstofarme omgeving (niet zuurstofloos) zou de reactie dan langzamer moeten gaan. En langzamer is over het algemeen beter controleerbaar.

Kijk maar eens hier voor enkele tips.

Oxideren met hitte/zuurstof nooit constant. Echter met anodiseren (dit is ook oxideren) en dat is veel meer te regelen.

https://lkalloy.com/nl/anodic-oxidation-technology-of-titanium-and-its-alloy/

1 like

+1 voor emaille. Die oxidatie technieken lijken met allemaal ietwat ‘ruw’ en ‘vaal’ te blijven, met emaille kun je van die hele diepe kleuren krijgen die meer passen bij mijn beeld van een luxe horloge. Vind het toevoegen van kleur op de originele rechterfoto best gaaf om te zien, in de full frontal iets minder.

Met kopernitraat/ sulfaat gedaan en kwastje ?
Probeer eens met met airbrush of desnoods plantenspuit misschien .

1 like

Ik ga een fijne plantenspuit eens proberen.

Dit is het resultaat van met een egaal gestraalde wijzerplaat:


Die oxidatie laag doet gewoon waar die zin in heeft lijkt het.

Ik moet wel zeggen dat als ik de kleur wonder boven wonder egaal krijg dat het wel echt een gaaf effect heeft.

15 likes

Ik zeg nog steeds nee. Liever een unieke plaatbewerking dan een kleurtje.

5 likes

Zeker ja. De rest popt er dan echt uit. Ik vind het wel wat zo’n kleurtje.

1 like

Ik vind 'm mooi!!!

1 like

Ik zal morgen weer eens voor een nieuwe poging gaan. Je moet toch iets in de vakantie :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dan zal ik de wijzerplaat en ring los van elkaar etsen. Verder vernevel ik met een spuitje de amoniak in combinatie met zout er op. Kijken of dit een beter resultaat geeft.

3 likes

Ziet er nu al niet slecht uit, en egaler dan de poging van gisteren.

Met kopernitraat/ sulfaat en je horlogemateriaal eerst tot 100 graden verwarmen .
Dan is al het vocht verdampt en kan het materiaal de oplossing beter en gelijkmatiger opnemen :+1:

1 like