Ketelaars Watch "new project" deel2

Oplossingen bedacht, onderdelen in mijn 3d model aangepast/toegevoegd en op dit moment ben ik de nieuwe onderdelen aan het maken.

21 likes

Moet goedkomen dan!

Fouten zijn er om gemaakt te worden… :wink:

1 like

Zuur, maar goed dat je erachter komt. Veel succes met de puzzel naar de juiste oplossing.

1 like

Als het dat maar is, moet dat wel goed komen.
Het zou vervelender zijn als de tijdsaanduiding achterstevoren liep :smirk:

Uit interesse; doet de wereldbol ook precies 24u over 1 rotatie?

1 like

Ik zou het modificatie noemen, dat heeft een andere lading.

En ik snap geen bal van je uitleg, maar dat ligt geheel aan mijn gebrek aan technisch inzicht.

3 likes

Of er een verwijderen? :innocent:

4 likes

Uiteraard!

2 likes

Wat goed dat je dit ook gewoon met ons deelt. Soms lijkt het alsof je bovenmenselijk bent. Nu laat je ons zien dat zelfs meneer Ketelaars weleens een foutje maakt.

Veel plezier met het uitdenken en meten van de oplossing!

2 likes

Geloof mij maar dat ik echt geen wonder mens ben. Ik heb elke denkbare fout wel eens gemaakt die je kan maken. De kunst is om niet 2 keer dezelfde fout te maken.

17 likes

Ik zeg altijd tegen m’n kinderen, maak maar lekker veel fouten anders leer je nooit wat. :wink:

1 like

Dat is perfect! Daarom denk ik ook wel eens dat het werken met cijfers op een school misschien toch niet de perfecte oplossing is om een kinderbrein in de juiste mindset te zetten. Zodra je in het onderwijs zit word je eigenlijk afgestraft voor het maken van fouten wat bij veel kinderen weer resulteert in faalangst. Wat zich op latere leeftijd uit in een closed mindset en weinig creatieve vrijheid.

12 likes

100% mee eens!
Je leert veel sneller door iets te doen of te proberen, dan iets uit een boek te lezen.

Mensen zijn visueel ingesteld, dus plaatjes (of iets zien gebeuren) doen veel meer dan woorden.
Een luguber, maar helaas actueel voorbeeld is lezen over oorlog of het zien van beelden van oorlog.

Er is niemand die een trauma heeft opgelopen van het lezen van tekst :wink:

En nu weer on-topic over je mooie werk!

1 like

Dat is waar maar waarom je iets op die manier doet ontbreekt dan meestal wel.

1 like

En dan meteen ook maar de naam veranderen zeker :wink:!
Lijkt me geen goed plan.

Ik ben bang dat GPHG 2022 er niet in gaat zitten. Op dit moment zijn de nominaties aan de gang, ongeveer 4 weken voor de nominaties stoppen is mijn horloge pas klaar. Maar ik verwacht dat iedereen al gestemd heeft tegen die tijd… Morgen zal ik eens contact opnemen met de GPHG of er niet iets te regelen valt.

6 likes

Balen. Anders volgend jaar? Of is dat ook geen optie meer? :thinking:

Even Arie bellen :innocent:

Vandaag weer een nieuwe review op YouTube van een horloge van mij.

En hier nog wat Terra Luna updates:

De verzameling onderdelen.

Test complicatie brug.

Alles werkt dus ik heb het basis uurwerk opnieuw gefreesd:

Verder ben ik al begonnen met het afwerken van de onderdelen:

En hoe het uurwerk er nu voor staat.

Echt een gekkenwerk. De gemiddelde schroefmaat is m0.5. ik ben wel blij met mijn zelfbouw freesmachine. Zonder die machine was dit echt onmogelijk geweest. Wel loop ik nu tegen een klein probleem in mijn Z as. Doordat de HF spindel warm wordt na uren frezen zet mijn Z as uit. Dit gaat over 0.05mm (Met warm draaien) het klinkt weinig, maar dat kan desastreus zijn bij de hoofd platina frezen (boven en onder frezen is dan een verdunning van het uurwerk van bijna 0.1mm) op dit moment hou ik hier rekening mee door mijn machine 1 uur warm te laten draaien en mijn programma licht aan te passen. Echter in de toekomst moet ik mijn Z as toch zien te koelen. Van een ijskoude machine tot een warme machine is deze uitzetting zelfs 0.1mm.

Mijn stappenmotoren zijn vele male krachtiger dan nodig, dit in combinatie met step smoothing en lage aanstuur stroom zorgt voor een delta T van 5 graden in mijn X en Y as. hierdoor blijven deze extreem stabiel. Mijn Z as ga ik koelen met peltier elementen in combinatie met water koeling waarbij het water ook weer gekoeld gaat worden met peltier elementen. Hierdoor hoop ik mijn motor temperatuur gedurende het frezen stabiel te houden om de nauwkeurigheid van 0.01mm terug te krijgen in mijn z as bij lange programma’s.

49 likes

Erg mooi!!!
De details en de “diepte” in het horloge zijn zaken die je nu al iets beter ziet.

Hopelijk binnenkort in 't echt :wink:

Erg gaaf zeg dat jij dit allemaal zelf kan maken, petje af hoor :ok_hand:t2:

Kun je de spindel niet koelen of zijn er geen watergekoelde spindels. Of een holle spindel waar koelvloeistof doorheen kan lopen?
Ik roep maar wat :grimacing:

1 like