Ketelaars Watch "new project" deel2

Bedankt!

De nauwkeurigheid van een spindel word aangegeven in rondloopnauwkeurigheid. Ik heb veel geld uitgegeven aan een motor+aansturing voor een extreem nauwkeurige motor (nauwkeurigheid van 0.002 mm). Het nadeel is wel dat deze motor lucht gekoeld is via een lucht kanalen systeem die langs en door de motor lopen. Dit werkt goed bij grote machines, echter is mijn kast erg klein en warmt deze motor daarom op tot 75 graden (na uren frezen). Ik ga deze motor via de zijkant koelen om zo de hitte af te voeren naar buiten de machine.

Dit is best wel wat werk, buiten het aansluiten moet ik hier een regelkring voor maken en de PID regeling programmeren, dus grote kans dat ik dit pas aan het einde van dit jaar op ga pakken. Op dit moment door rekening te houden met deze uitzetting kan ik alsnog een hoge nauwkeurigheid halen.

8 likes

Ridiculous! :raised_hands: :ok_hand:

1 like

Dan zou je idd iets moeten verzinnen om de lucht die door de luchtkanalen gaat te koelen. Kunnen peltier elementen dat dan wel genoeg koelen?

Airco erboven?

2 likes

Ik koel het koellichaam van de motor. Met Peltier elementen kan je een zijde koelen (tot onder het vriespunt als het moet) de andere kant van het element zal dan extreem warm worden, het is juiste deze hitte die je af wilt voeren en koelen) Op deze manier kan je de temperatuur in bedwang houden.

3 likes

Heeft ook geen zin, dan zal de Z as nog altijd meer temperatuurverschil hebben dan de X en Y as.

3 likes

En de gekoelde lucht sturen met kanalen? Als het langer duurt voor de boel echt opwarmt, win je weer draaitijd.

Misschien dan zoiets toepassen als een Looped heat pipe constructie. Dan kan je de condensor buiten hangen :grin:

Ligt daar nu een (baard)haar tussen?

Verder kunstwerkjes hoor!

2 likes

Zo ver ik weet zijn mijn baardharen recht :rofl:

1 like

Dan hoop ik dat t geen schaamhaar is :rofl:

5 likes

Die was te makkelijk :rofl: :point_up_2:

3 likes

Gelukkig zit ie niet in een horloge :speak_no_evil:

1 like

Indrukwekkend zeg ! En die review is ook super. :+1:

Respect voor je vakmanschap. :ok_hand:

Is het niet je freesje zelf dat uitzet door de warmte?
Als ik het goed heb, frees in je in een oliebad toch? Misschien kan je hier iets mee doen om dit extra te koelen?

1 like

De frees wordt niet warm, als je kijkt wat er voor wrijving ontstaat bij een frees van 1mm (wat mijn gemiddelde frees is die ik gebruik). Dit staat in de schaduw van de warmteontwikkeling van die motor. Maar bedankt voor het meedenken!

2 likes

Blijft altijd aan modderen hier met het horloge forum :grin:

Kan je geen geforceerde luchtkoeling maken, propellertje erop en gaan met die geflambeerde banaan
Peanut-butter-jelly-time

1 like

Ja zit wat in idd.

De frezen op de CNC freesbank op m’n werk hebben natuurlijk een andere snijsnelheid en -oppervlak dus die verhouding tussen opwarming van je tanden, materiaal en aandrijving is compleet anders dan bij jou machine.

Wij werken al met vrij grote onderdelen met toleranties van +/- 0.05 tot +/-0.1 dus ik kan me goed voorstellen dat jij dat niet kan hebben op dergelijke kleine onderdeeltjes.

Niets dan bewondering voor je werk en aanpak :ok_hand:t3:

Koeling met vloeibaar gas ipv lucht (hoef je ook de warmte van de peltier elementen niet alsnog af te voeren ) een mogelijkheid?
Linde-gas eens benaderen

Rob

Gisteren was een productieve dag! de maan complicatie is toegevoegd aan het uurwerk en heel de tandwiel trein liep perfect! met nagenoeg geen weerstand werd alles aangedreven. Tot het moment dat ik naar de microscoop liep en het uurwerk van de houder afgleed en een val maakte van 1.5m op het laminaat. Veel onderdelen waren krom, tandwielen waar een slag in zat, bruggen die krom waren. Na een half uurtje hout hakken met frisse zin begonnen aan de herstel en na 5 uur is de complicatiebrug weer in de staat zoals voor de val. :sunglasses: :ok_hand:
Dit is me in al die jaren nog nooit overkomen. Ik kijk tegenwoordig wel uit :rofl:

28 likes