Understatement… oei!!!
Verschrikkelijk moment lijkt me dat.
Goed dat je, na het nodige afreageren, e.e.a. hebt kunnen herstellen!
Durf het bijna niet te vragen, maar heb je al een foto van het complete uurwerk?
Understatement… oei!!!
Verschrikkelijk moment lijkt me dat.
Goed dat je, na het nodige afreageren, e.e.a. hebt kunnen herstellen!
Durf het bijna niet te vragen, maar heb je al een foto van het complete uurwerk?
Je hebt denk ik wel even flink staan vloeken nadat je hart weer op gang was gekomen.
Goed om te horen dat je het wel weer kon herstellen.
Hij is dus niet schokbestendig
Er zit een verschil tussen een uurwerk veilig in een kast die een schok krijgt of een bloot uurwerk vol met kleine uitstekende onderdelen die een directe impact krijgen op een hard oppervlak.
Er zat een vleugje sarcasme in mijn opmerking, voordat je die gemist had.
Op deze manier krijg je meer ervaring met het uurwerk zodat straks de serieproductie nog vlotter verloopt, ik zie alleen maar voordelen.
Ik had al veel respect voor jouw werk, maar dat is alleen maar toegenomen.
De afgelopen weken moest ik de band van mijn GS op maat maken, en dat gaat met schroefjes met schroevendraaier maat 1.0 mm en zijn 3 mm lang (gezien de micromaten waar jij mee werkt dus reusachtig). Het is echt bijna niet te doen voor mij. Alleen al het plaatsen van het schroefje is een tantaluskwelling.
Hoe doe jij zoiets?
Zo erg is het nu ook weer niet
Gewoon een stevig pincet en scherpe ogen en het is snel gebeurd. Het juiste gerief is de helft van het werk. Neemt niet weg dat ik veel respect en bewondering heb voor het werk van Stefan natuurlijk!
De gemiddelde schroefmaat van de Terra Luna is M0.5 (dat zijn eigenlijk gewoon zandkorrels) ik doe dat gewoon op het oog met een pincet en schroevendraaier. M0.4 gebruik ik soms de microscoop.
Zou dan toch maar stoppen met de motorzaag en niet meewerkende boomstronken Stefan
Check
Helaas
Ook met dat pincet werkt het bij mij niet. Schroefje met een rond kopje vastpakken met pincet, en je knijpt even wat harder: poiiiing, weg schroefje.
Of ik zit recht voor het gaatje (…j, raak een kantje van het schroefgat en dan staat het schroefje gelijk haaks.
Ik krijg deze week een magneetstift binnen, hopelijk is dat een manier voor mij om het eenvoudiger te doen. Andere optie is een plastic pennetje met dubbelzijdig kleefstrip, en daar het schroefje mee te plaatsen.
Hoe ouder je wordt, hoe meer hulpmiddelen
Kijk, als het voor een enkele keer zou zijn, ging ik hier naar de Grand Seiko AD. Maar momenteel schommelt mijn gewicht nogal dus wil ik het ‘t liefst zelf kunnen doen.
Gelukkig gaat het alhier nog zonder veel hulpmiddelen.
Definieer “veel”
Ach, ik zal er maar aan wennen. Er zijn zoveel belangrijker zaken.
Voor schroefjes die slecht in het gaatje willen vallen gebruik ik altijd een stukje rodico op een pennehoutje. Ik rol een dunne punt aan het stukje rodico en plak daar het schroefje met de kop tegenaan. Omdat rodico nogal kleeft blijft het schoefje prima zitten en kun je hem de eerste paar windingen in het gaatje schoeven. De rest kan dan weer met de schoevendraaier.
Laten we dit topic netjes houden svp
Goede tip Wilko.
Dan wordt dat mijn volgende horloge gereedschap. Vorige week al een echte Bergeon schroevendraaier gekocht. Het wordt nog wat.
Succes👍
Goed nieuws!!
Na 4 jaar ontwikkeling, 2 bakken aan test onderdelen en veel uur zit de eerste Terra Luna in elkaar. Met een mooie amplitude van 300 graden loopt het uurwerk als een zonnetje. Alle onderdelen zijn nu gemaakt en gemonteerd, Na een paar dagen testen ga ik het uurwerk weer demonteren en kan het mooie werk beginnen (een paar honderd onderdelen afwerken)
We willen plaatjes zien!
Nog een maandje wachten, dan is het horloge af.