Ketelaars Watch "new project" deel2

Dit bedoel ik inderdaad, is het vertekening of?
Maakt mij verder niet uit, aangezien deze tandwielen met de hand worden gemaakt (toch Stefan?) Maar het viel me op…

1 like

Zolang de buitenrand perfect rond is maakt de afwerking van de binnenkant niet zoveel uit. En de afwijking is in absolute zin natuurlijk verwaarloosbaar op dat detailniveau. Maargoed, met dit soort macrofoto’s triggert het ons wel, helemaal omdat Stefan de lat voor zichzelf ook openlijk hoog legt.

1 like

Als je de foto ook ziet lijkt het dat het tandwiel niet rond is. De afwijking wat je denkt te zien ligt precies onder de bolling van het glas.

Buiten dat, onthoud ook dat elk detail handwerk is onder een macro shot. Al probeer ik alles zo goed mogelijk te maken zullen er altijd kleine afwijkingen te vinden zijn.

13 likes

Als het tandwiel ovaal lijkt op de foto lijkt met dit vertekening door het glas, anders draait ie echt niet lekker :innocent:

3 likes

Hoe hoger de kwaliteit foto’s, hoe hoger de eisen😜
Ga zo door Stefan! Het gaat uiteindelijk over het complete plaatje en I like it :sunglasses::sunglasses:

Ik denk dat veel mensen niet echt een beeld hebben van de vele processen, die je moet uitvoeren om dit resultaat te kunnen behalen. Met enkel handwerk behaal je dit niveau qua afwerking. A lange en Söhne vraagt niet voor niks zulke bedragen, maar de afwerking is ongekend :ok_hand:

3 likes

Het was weer een gave fotosessie! Ben nog niet klaar met alle foto’s en dat heeft te maken met de gebruikte foto techniek. Ik heb hier gebruik gemaakt van focus stacking. Hierbij worden een (groot) aantal foto’s achter elkaar gemaakt waarbij bij iedere foto de scherpte ietsje verlegd wordt. Denk aan 2 mm per foto. Om een horloge van pakweg 42 mm van voor tot achter scherp te krijgen worden er dus sets van 20-30 foto’s gemaakt. Deze worden na bewerking gerenderd met speciale software tot er één opname overblijft die van voor tot achter helemaal scherp is. Echter door kleine foutjes bij het renderen kunnen er soms vertekeningen optreden die handmatig achteraf kunnen worden geretoucheerd. Mogelijk is het tandwiel een voorbeeld van zo’n software foutje.

15 likes

Check trouwens even je mail want ik heb een upload naar je gestuurd :wink:

Een diepe buiging voor je vakmanschap Stefan !
Ik ben nu al ruim 20 jaar met fijn mechanieken bezig en onder de microscoop lijkt korrel 2000 wel granol :sweat_smile:

3 likes

Poh wat een werk. Piepklein diafragma en een dikke flits erop werkt blijkbaar niet?

Een ketelaar staat nog altijd op mijn verlanglijst😅

1 like

In dit geval niet voldoende, met een heel klein diafragma gaat de beeldkwaliteit ook nog achteruit. Plus dat er gewoon een limiet zit aan het bereik van dat wat je uiteindelijk scherp krijgt. Als het object een cm is dan lukt het allemaal wel, maar horloge is daar wat groot voor.

4 likes

Toch naar een kleinere kast gaan werken @stefanketelaars​:wink: Anders krijgt @malus65 het niet voldoende vastgelegd voor ons :joy::joy:

1 like

Hahaha, dat is niet nodig lijkt me, want met de focusstack techniek ben ik nog pas aan het begin van de mogelijkheden. Reeksen tot meer dan 100 foto’s zijn mogelijk :sweat_smile:

2 likes

Was ook gewoon een kleine plagerij naar Stefan :wink:
Maar hoe tof zou het zijn als hij al deze complicaties in een 38 of 40mm kast kwijt kan :wink:

1 like

Tof… maar dan krijg je wel een dunne case met een uurwerk van 36,6mm :roll_eyes:
Ach Stefan heeft er wel weer een oplossing voor binnenkort :metal::muscle:

1 like

Hele mooie foto’s, prachtig horloge. Wat een vakmanschap! :ok_hand:

Het volgende horloge kan zichzelf waarschijnlijk fotograferen. Komt een klein zwenkarmpje uit de kroom met een klein cameratje erop.

5 likes

:rofl: :sweat_smile:

1 like

Ik heb vernomen vanuit onbetrouwbare bron dat dit in de ontwikkeling is.

Waarvan dit dan de meest extreme:

41 likes

Zie je…

Geweldig :grinning::+1:

1 like