Ketelaars Watch "new project" deel2

Hier een kleine update, Het persen van een lagersteen in de globe:

Bij deze wereldbol heb ik een nieuw trucje uitgehaald, voorheen lakte ik de wereldbol af
(wat geschilderd was en de continenten) en na dat het geheel was gedroogd was de wereldbol af.

Nu merkte ik dat ik iets van de glans kwijt raakte bij het aflakken. Vandaar dat ik een test wereldbol dik in de epoxy heb gezet, een paar weken goed uit heb laten harden, vervolgens de vernis in de draaibank afgedraaid totdat ik weer een bol had waar de continenten bloot lagen, vervolgens de bol weer steeds fijner gaan schuren en polijsten en vervolgens het geheel afgelakt met een dunne 2e laag vernis.

Dit heeft nog net iets meer de X factor.

69 likes

Geweldig mooi :heart_eyes:

1 like

Een klant heeft een horloge laten vallen vanaf 1,5m op een harde vloer en een ring is los gekomen:

(horloge leeftijd is 4 jaar)
Hoe kijken jullie hier tegenaan, is dit iets wat absoluut niet kan en mag gebeuren of is dit iets waar ik weinig tegen kan doen. Mijn horloges test ik op duur, en buiten dat heb ik mijn eigen modellen die ik extreem test tijdens rotsklimmen en wandklimmen. Hierbij is nog nooit iets los gekomen (meer dan normaal gebruik)

Van de 67 horloges die ik gemaakt heb is bij 1 ander horloge een buitenste ring los gekomen (maar dit had een andere onderliggende oorzaak) het is dus niet een probleem wat in het verleden voor is gekomen.

7 likes

Van de andere kant bekeken, ik verwacht van geen enkel horloge dat hij nog goed functioneert na zo’n val (behalve G-shock en ander plastic/militair spul). Dus horlogemaker lief aankijken en gewoon om een rekening vragenšŸ¤“

3 likes

Persoonlijk zou ik zeggen dat dit duidelijk onder gebruikschade valt. Het lijkt me wel dat je aan zou moeten bieden om dit te repareren maar dan gewoon betaald. Ik zou ook zeggen dat een complete service van het uurwerk wel aan te raden is na zo’n val. Je zou kunnen overwegen om het gewoon mee te nemen bij een gewone reguliere betaalde service als het je niet al te veel extra tijd kost. Dat lijkt me al schappelijk.

7 likes

Zelf zou ik geen garantie verwachten en al blij zijn als dit voor een redelijke prijs gerepareerd wordt.

2 likes

Absoluut geen garantie in mijn ogen hoor. Ieder horloge wat je vanaf 1,5 meter op de grond laat vallen loopt het risico serieus te beschadigen. Het enige wat je kunt waarderen is dat de klant er eerlijk over is geweest.

3 likes

Ik zou als eigenaar vooral blij zijn wanneer het gemaakt kan worden. Garantie lijkt mij sowieso niet aan de orde; het is geen ontwerp of productiefout of iets dergelijks.

Dus als eigenaar zou ik graag de reparatie betalen en m’n horloge niet meer laten vallen :wink:

2 likes

Zelf een vergelijkbaar voorval aan de hand gehad; horloge laten vallen. De wijzerplaat was in de kast verschoven waardoor de datum niet meer in het venster gecentreerd was.
Gelukkig waren de pootjes van de wijzerplaat nog intact, dus Kalle Slaap kon de plaat weer terugplaasten (en een servicebeurt doen).
Kan gebeuren en valt voor mij niet binnen garantie.
Vergelijkbaar met tegen een paaltje aan rijden tijdens het parkeren; eigen schuld en voor eigen kosten laten repareren.

2 likes

Dat :point_up_2:t2: zou een heel nette en correcte oplossing zijn. Een onderhoud na 4 jaar is niet zo gek, na een val van zo’n hoogte al helemaal. Moet je inderdaad enkel wat inschatten hoeveel moeite er kruipt in het terug vastzetten van die ring.

1 like

Schade is veroorzaakt door onbedoeld gebruik, om het zo maar te noemen. Ik zou blij zijn als zo’n kleinood weer werkt en er top uitziet en er met plezier voor betalen. Lijkt me niet reĆ«el om dit als een garantiegeval te zien. Dus aardig in lijn met de voorgangers.

Wel een beetje afhankelijk hoe de schijf bevestigd op t uurwerk om te kunnen beoordelen of t garantie is .

Ik ben het hier ten dele mee eens… Als na 4 jaar ā€œnormaalā€ gebruik bij een val de ring los komt, dan lijkt mij het oorzaak en gevolg en zou garantie (veel) te coulant zijn…
Als Stefan bij reparatie ziet dat het niet goed bevestigd geweest is of zo dan kan hij altijd nog coulanter zijn / rekenen. Afgaande op zijn verhaal dat dit slechts 1x eerder gebeurd is, acht ik die kans zeer gering.
(temeer omdat ik ook gezien heb hoe Stefan werkt en hoe absurd perfectionistisch hij is)

1 like

Helemaal eens :innocent:

Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties.

Mocht het opnieuw bevestigen vd ring relatief weinig werk zijn dan gewoon een normale full service in rekening brengen zonder extra kosten.

Daarmee geef je toch een beetje coulantie.

2 likes

Eens met alle bovenstaande opmerkingen, geen garantie. Heb zelf mijn Sinn wel eens op de douche vloer laten vallen, zat iets van de rotor los, dit is hersteld in een servicebeurt, met ook de kosten van een servicebeurt en hier was ik blij mee!

Er lijkt wel wat kleur afwijking ontstaan op sommige onderdelen, in die periode. Kan ook aan de foto liggen misschien

Hoe was die ring bevestigd? Ik zie geen schroefgaten. Gelijmd? Of geklemd?

Als klant zou ik verwachten dat een horloge wel tegen een stootje kan. Maar alles kan kapot natuurlijk, vooral zoiets delicaats als een uurwerk. Als alles echter nog ok lijkt (en ik zie op de foto verder geen butsen oid) en enkel die ring heeft losgelaten, dan zou ik mij als klant toch ook wel afvragen of die wel degelijk bevestigd was.

Ik zou overigens niet verwachten dat t gratis verholpen zou worden. Geen idee wat je garantie termijn is, maar 4 jaar lijkt me erg veel.

En damn wat maak je toch prachtige horloges!

1 like

Je bent me voor :blush:
Wilde iets soortgelijks posten!
Belachelijk mooi!!!

1 like

dit dus