Bij sommige onderdelen heb je een hoge nauwkeurigheid nodig. Bijvoorbeeld bij assen waar een tandwiel op gemonteerd wordt, bij de balans brug heb je een deel van de brug waar je nauwkeurig de pithon houder op perst, ik heb onder de balans brug busjes waarmee je de brug uitlijnt, deze valt weer een 2 gaten gefreesd in een ander onderdeel (te groot het past niet, te klein en de balans kan schreef komen te staan bij het monteren). Als onderdelen 0.05mm dunner, breder of smaller worden dan dat ik ze getekend heb lijnen tandwielen niet meer perfect uit, kan het zijn dat onderdelen niet eens meer passen. Het maakt dus wel echt een wereld van verschil uit als elk onderdeel nagenoeg perfect uit de machine komt.
Zijn er geen freesmachines die het direct nauwkeurig uitfrezen? Wat gebruikte ze in 1920 dan voor zulke nauwkeurige klusjes?
Een Bordeauxrode lederen band past uitstekend bij een blauwe wijzerplaat. Zeker in struisvogel pootleder.
Of met voorverwarming, dat lijkt mij ook wel te doen.
Dat heb je zeker! Dat zijn machines met temperatuur compensatie. Alleen een ton uitgever aan een freesmachine zie ik niet zitten.
Geen cnc freesmachines
@Haaren
Volgend jaar ga ik peltier elementen in combinatie met een vloeistof koel systeem toe voegen aan mijn z as. Zodat ik de z as en snel op kan warmen en zodra ik de juiste temperatuur heb bereikt actief kan koelen. De onderdelen liggen al in mijn ruimte, volgend jaar ga ik tijd vrij maken om dat systeem te realiseren.
Even voor je gefixt.
Maar alle gekheid op een stokje, verdomd indrukwekkende dingen daar. Nooit zo hard bij stilgestaan, maar een cumulatieve fout van 0.02mm per onderdeel tikt inderdaad wel aan als je een paar onderdelen moet doen samenwerken. Chapeau hoor, daar rekening mee houden en compenseren zonder super high tech gereedschap
Beetje ingelezen. Rolex heeft een tolerantie van 0,004mm voor de baseplate.
Oke, maar dat is appels met peren vergelijken.
Ik accepteer die 0,02 mm wel. Ik zou iemand van de wachtlijst schrappen die hier moeite mee heeft en bijvoorbeeld mij in de plaats zetten.
Danku.
Bedoelde het puur informatief!
Ik zou voor een paar tinten donkerder blauw gaan, net om genoeg contrast te krijgen. Je zou je banden makers eens kunnen vragen wat staaltjes te maken.
Ik gebruik zelf Fieblings Royal blue (pro dye). Door te spelen met verschillende lagen kun je van heel licht tot heel donker creëren. Als je dan ook nog eens erover heen gaat met Resolene black kun je de intensiteit ook nog eens aanpakken.
Ik heb besloten om volgend jaar de prijzen van mijn horloges toch te verhogen. Ik maak ongeveer 15 horloges per jaar, op dit moment krijg ik ongeveer 15 bestellingen per week binnen. Op deze manier zullen de aanvragen ook wat terug gedrongen worden en zal ik het een stuk rustiger krijgen met berichten die ik binnen krijg vie WhatsApp, bellen, email, facebook en Instagram.
Buiten dat heb ik besloten dat ik niet meer de standaard cote de Geneve uurwerk afwerking aan ga bieden en de high end uurwerk afwerking als standaard aan ga bieden. De reden hiervoor is dat ik elke ketelaars die nu de deur uit gaat de top van mijn kunnen moet zijn. Het zou jammer zijn om dan modellen de deur uit te doen die dit niet reflecteren. Buiten dat wil ik groeien als merk, vandaar dat ik vind dat ik er niet meer mee weg kan komen om een uurwerk afwerking aan te bieden die je ook terug vind in horloges die onder de 1k verkocht worden.
Buiten dit zal de titanium heat treated frosted wijzerplaat ook als standaard aangeboden worden.
Dit betekend wel dat de vanaf prijs ook fors omhoog schiet door dit allemaal als standaard aan te bieden.
Na 4 jaar ongeveer hetzelfde horloge te hebben gemaakt is het ook velen malen leuker om exclusievere modellen te maken in plaats van productiewerk, dat zal na de verhoging ook wel vaker voorkomen.
Lijkt mij een goed besluit
Netjes zeg. Hoeveel trekken er de keutel in voordat je daadwerkelijk bij hun naam op de wachtlijst bent?
ongeveer 5%
Na de prijsverhoging zal dat wel een stuk meer zijn, maar dat is niet erg.
Best te overzien. Ik vind het knap dat je in jouw niche toch zulke hoeveelheden verwerkt en de vraag hoger blijft dan het aanbod.
Lekker busy!
Goed bezig! Uiteindelijk heb je maar 15 mensen per jaar nodig die 10-20k of meer willen betalen in plaats van honderden die 5k ok vinden, maar die je toch niet allemaal kunt bedienen. En afgaande op het topic zijn het de duurste horloges waar je zelf nog het meeste van leert en de meeste voldoening uit haaltâŠ
Aangezien één van de door jouw gemaakte horloges recentelijk is geveild voor 12k (dollar), kun je een prijsverhoging - ook een forse - prima verdedigen. Helemaal. Als je vraag en aanbod meeneemt. Dapper dat je vasthoudt aan de âone man does it allâ benadering.
Goede, weloverwogen stappen en beslissingen (weer)!!!