Ketelaars Watch "new project" deel2

Dat is volgens mij precies het idee. Eerst zacht maken, bewerken en dan weer harden :slight_smile:

1 like

Het gaat mij om de staalsoort, dan is de staat waarin je het staal koopt onbelangrijk, hooguit een extra bewering om het weer zacht te krijgen.

Na de beweging breng ik het weer in de juiste staat.

1 like

Dat wil je niet, zacht staal hard je en om de elasticiteit terug te krijgen temper je het. Het meest ideale staal wat je kan kopen is dan in de zachte staat.

Dat zeg ik toch?
Je kan het staal kopen wat nog gehard moet worden.
Op de site die ik aangaf staan verschillende soorten staal, de eigenschappen en de manier waarop je het moet harden. Dan hoef je het niet te zachten voordat je het verhard. Maar er staat ook aangegeven wat er gebeurd als je het verkeerd verhard of verzacht na verharding. Als je staal koopt, dan verzacht en dan weer verhardt, verander je nog steeds de eigenschappen.

Als je fabrikant bent, lijkt het me logisch dat je halffabrikaat koopt.

Maar hé, slechts enkel en alleen mijn mening hé.

3 likes

Zo zie ik het ook !
Ik draai/frees en slijp in ongeharde toestand !
Daarna hard ik het tot rond de 60 Rc , afhankelijk van de gewenste eigenschappen en staalsoort in mijn hardingsoven .
Na het harden volgt ontlaten om de stress uit het materiaal te halen .
Dit allemaal volgen datasheet meegeleverd met de metalen .
Voor complexe materialen zoals Bohler M390 die hoog vacuĂŒm gehard , zeer diep gekoeld en vacuĂŒm ontlaten moeten worden kan ik harderij Pontus aanbevelen :+1:.
Ze zijn high tech ingericht en kunnen zeer complexe hardingsprocessen aan .

Beter niet zelf gaan experimenteren met brandertjes Stefan .
Mijn oven is digitaal aangestuurd en het harden komt op enkele graden nauwkeurig , ook bij het ontlaten luistert het zeer nauw om optimale resultaten te behalen .

De samenhang en volgorde van harden ,diep koelen en ontlaten zijn doorslaggevend voor een optimaal eindresultaat

13 likes

DĂ­t is het moment, dat @stefanketelaars en @flieger63 gaan samenwerken!?

5 likes

Bedankt voor je reactie!
Zie je een mogelijke samenwerking zitten?

10 likes

Verder nog een mooie foto van @malus65 van het Time in Motion model wat onlangs afgerond is.

47 likes

Zie PB !

7 likes

Ik had een uurwerk wat elke uur stil kwam te staan, met wat hulp kwam het uurwerk telkens weer op gang en ging direct naar een amplitude van 320 graden en vervolgens weer na een uur stond het uurwerk stil.

Best een faal vanuit ETA: dit is het centrale rad waar de fout in blijkt te zitten:

13 likes

Het is het gat tussen de 2 punten in. Die is kleiner dan de rest wat ervoor zorgt dat de tandwielen vast geklemd worden ipv doorlopen

7 likes

Een setje eiken houten boxes vers in de vernis en afgemonteerd met de nieuwe lazer gegraveerde box plaatjes.

58 likes

Chique👌

1 like

Ik zou er wel een onder de kerstboom willen ontvangen :christmas_tree::wink: Merry Christmas !

2 likes

Ziet er mooi uit, zou niet misstaan onder de kerstboom idd.

Is het een bewuste keuze om manufactoring date erop te zetten? Nu ben je uitverkocht voor een lange periode, indien je juweliers gaat bevoorraden ziet een klant exact hoe lang dit horloge ligt te wachten. Ik zou niet zo vrolijk worden wanneer ik een nieuw horloge koop en daar zeer duidelijk wordt aangegeven dat een horloge al bv 2 jaar oud is, wanneer dit niet zichtbaar is weet dit niemand en maakt niemand zijn eigen daar druk om. Vandaar ook stempels en zelf ingevulde garantie kaarten, altijd actueel.
Dit is wel veel mooier en correcter.

3 likes

Laat Greta dit maar niet zien.

1 like

Dus je koopt een horloge en denkt op dat moment nog dat ie “gisteren” is gemaakt
en wat doe je als je erachter komt dat het horloge 2 jaar oud is??

Ik vind dit wel een chique en eerlijke/transparante optie.

3 likes

De datum die op de box staat is het moment dat het horloge af is en door de test fase gekomen is.

Ik heb geen horloges op voorraad, elke box die je daar ziet is een klant specifieke order die tijdens dezelfde batch afgerond is en die week ook verstuurd is naar de klant. De luxe van horloges op voorraad maken heb ik niet :sweat_smile: daar kom ik tijd te kort voor.

Edit, ik ga nooit juweliers of tussenhandelaren bevoorraden. Ik heb al een tijd geleden besloten dat ik klein blijf. Dus opschalen naar een grotere productiecapaciteit gaat ook niet gebeuren. Op jaarbasis ga ik een 20 tal horloges maken en dat is het. Dat geeft mij de rust en vrijheid om op een normaal tempo elk project de aandacht te geven die het verdient. Buiten dat verdien ik dan genoeg om van te kunnen leven en geld te kunnen investeren in mijn bedrijf. Ik hoef niet te groeien in omzet en productie capaciteit, dat is een illusie wat bijna elk bedrijf probeert na te streven. Dit legt alleen maar steeds meer druk op je waardoor je ook steeds minder kunt genieten van je eigen bedrijf.

55 likes

Dat wist ik niet dat je alles kleinschalig wilde houden, dan ga je mijn omschreven punt nooit tegengekomen idd. Als ik jouw vooruitgangen zie en alles erom heen had ik verwacht dat je ruim meer dan een 20 tal horloges per jaar zou produceren, zo blijft het wel exclusief.

1 like

Niet dat ik iets met hout kan hoor, maar zou het niet heel erg mooi zijn als het plaatje wat dieper in het hout ligt zodat het aansluit bij het oppervlak? Dan wordt het meer één chique geheel.

2 likes