Ketelaars Watch "new project" deel2

Komt nauwelijkt torsie op. De balans draait op twee lagers, die brengen geen torsie over, alleen krachten.
Sterker nog, als de brug geknikt is zoals het één na laatste voorbeeld dat Stefan laat zien gaat hij bij verticale krachten juist torderen omdat de kracht niet mooi tussen de bevestigingspunten aangrijpt. :sunglasses:

Mooie foto komt nog wel, Het goede nieuws is dat de complicatiebrug werkt!
Het mechanisme hier boven bestaat uit 48 onderdelen

Hier het systeem:

Elk onderdeel wat goud is is gemaakt van high carbon steel wat ik gehard heb,
(verhitten tot oranje en daarna snel in olie afkoelen) hierna ontlaten met een temperatuur van 500 graden. Het process hierboven beschreven zorgt er voor dat de onderdelen nog steeds hard zijn en niet van vorm veranderen zodra deze ingedrukt worden en tegelijkertijd flexibel zijn (en een extra win is dat deze een mooie donker gouden kleur hebben)

44 likes

Gaaf Stefan! Erg benieuwd naar de “mooie” foto’s :grin:

Prachtig gemaakt Stefan !!!
Is goudkleur niet meer van de 200 graden ?

1 like

Je hebt gelijk! 260 graden!

11 likes

Weer wat geleerd :+1:

Een kijkje in de CNC keuken:

Ik heb zojuist main plate versie 5 getekend en deze ga ik vandaag frezen.

Hier de volgorde hoe ik dit frees, Eerst zo veel mogelijk materiaal weg halen in zo min mogelijk tijd, dit komt neer op een 4mm frees en materiaal graven. hier laat ik 0.05mm materiaal te veel staan.

Hierna op lage snelheid de laatste 0.05mm weg frezen met een frees van 4mm

Dan is het resultaat bijna perfect, hierna poets ik het laatste beetje materiaal nog weg aan het bovenaanzicht om de laatste paar braampjes weg te krijgen.

Hierna monteer ik een 1.5mm frees en graaf ik de zijkanten weg en plaatsen waar de 4mm frees niet kon komen en laat ik op deze plekken 0.05mm stock staan:
image

Nafrezen 1.5mm
image

Hierna monteer ik een frees van 1mm en frees ik het laatste beetje materiaal weg waar de voorgaande frezen niet konden komen.

Vervolgens monteer ik een frees van 0.7mm en frees ik de lagersteen, schroef en as uitlijn pockets.
Ik doe dit in een bewerking met 1 soort frees om ten opzichte van elkaar de meest nauwkeurige uitlijning te krijgen.

Nog een pocket frezen waar de stem in gemonteerd gaat worden.

En als laatste bewerking een frees van 0.4mm voor de pockets waar de 0.7mm frees niet kon komen:
image

In het begin laat ik mijn machine 2 uur warm draaien om de meeste onnauwkeurigheid er uit te hebben door uitzetting van warmte in de assen. Hierna vlak ik mijn werkgebied om een perfecte vlakke ondergrond te hebben ten opzichte van deze uitzetting. Hierna calibreer ik de frees tussen elke bewerking in om de laatste onnauwkeurigheid er uit te halen.

Ik dacht laat ik een keer de bewerkingen uit typen om te laten merken dat CNC meer inhoud dan alleen op een start knop drukken.

39 likes

Redelijk wat stappen voor zo’n klein onderdeel, jij gebruik toch Fusion 360?

1 like

Ja klopt! mooi programma!

1 like

Alles relatief, de platine is het grootste onderdeel van een uurwerk :wink:

Voor mij is het klein :wink:
Ik zit op dit moment in de vrachtfiets onderdelen, daarbij is mijn kleinste onderdeel groter als de platine.

4 likes

Ik moet er inderdaad eens wat dieper induiken, en dan vooral het CAM gedeelte, hoor er goede dingen over.

1 like

Ik heb geen ervaring met andere programmas, het is voor mij moeilijk te zeggen of dit beter of slechter werkt dan een ander cad cam programma. Hoe dan ook merk ik dat dit programma voor een “leek” erg gebruiksvriendelijk is.

5 likes

Het uurwerk tikt!!

Eindelijk na 5 jaar werkt alles!

Nu is het nog een kwestie van elk onderdeel afwerken tot perfectie.

74 likes

Zonder video is het een leugen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Gefeliciteerd!! :partying_face:

Reuze benieuwd naar foto’s of video uiteraard!!

1 like

Dat is goed nieuws Stefan :sunglasses: proficiat :sunglasses:

1 like

Top, geweldig. Echt een mijlpaal :+1:
Succes met de verdere afwerking.

1 like

Mocht er een koper afhaken, je weet me te vinden :sweat_smile::kissing_heart:

2 likes

Laatste paar onderdelen aan het uitteken en maken.
In mijn test variant balansbrug had ik de standaard ETA6497 chaton en regulator pennen gemonteerd, echter is dit enorm zonde aangezien dit veel ruimte in beslag neemt (het mooiste is om de balans visueel zo groot mogelijk te hebben) door de chaton in diameter te verkleinen en nieuwe regulator pennen te frezen is dit te realiseren, hierdoor is meer van zowel de balans als de veer te zien.

Verder heb ik in mijn test variant een gemodificeerd ETA anker gebruikt, dit heeft niet de x factor vandaar dat ik deze in de toekomst (bij het produceren van klanten modellen) ook ga maken, de ankerstenen neem ik dan over van de ETA variant.

38 likes