Gras is een levensstijl
En ik kijk uit op het gras vanaf mijn werkruimte, ik kan er niet mee leven als het er slecht bij staat.
En wij maar denken dat je een man bent die er juist geen gras over laat groeien.
Ik ga een nieuwe manier van werken introduceren. Aangezien ik nog grote plannen heb kwa ontwikkeling ga ik het volgende doen.
De volgende 3D printer is onderweg: (carbon x1 bambu)
Vervolgens zodra iets nieuws ontwikkeld is print ik dit in een grotere versie uit om te zien of het mechanisch goed in elkaar zit en werkt. Zodra dat zo is ga ik dat in het klein namaken op de freesmachine uit metaal. Dit gaat me weken aan freeswerk per jaar schelen (en een paar honderd euro aan materiaal en frezen). Buiten dat is deze printer op dit moment de snelste op de markt waardoor ik in no time een tastbare grote variant in handen heb.
Interessant, eerst een mockup en dan ware grootte In kunststof? Krijg je in dat geval wel de goede indruk omdat het niet hetzelfde materiaal is?
Het is functioneel hetzelfde. Dus dan maakt het niet zo veel uit van welk materiaal het is. Alleen voor onderdelen met een veer er in moet ik kunstof gebruiken met veerkrachtige eigenschappen, buiten dat is het mogelijk om van elk onderdeel een goede indruk te krijgen op grote schaal.
Buiten dat kan ik enorm veel tools maken om mijn productieproces nog verder te verbeteren en versnellen en afwerkingsmogelijkheden creëren met tools die tot nu toe niet mogelijk waren.
Als ik zie hoeveel tijd ik kwijt ben aan het maken van hulp tooltjes dan kan ik me dit heel goed voorstellen. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten en wat je er op wint.
Ik vind je, meer dan oprecht, een held!!!
Kan niet wachten tot ik met grote trots en regelmaat “mijn” Ketelaars om mag doen.
Aangezien er wat werkzaamheden een hogere prio hadden dan de Terra Luna proto afmaken heeft dit even stil gelegen.
Om toch productief bezig te zijn heb ik parallel aan mijn andere werkzaamheden de freesmachine elke dag 12 uur aan gehad.
Het resultaat:
De eerste 100 onderdelen voor 4 Terra Luna modellen.
Mooie investering!!!
Hier had denk ik nog iets bij gemoeten om referentie te hebben hoe klein deze onderdelen zijn
En moet je die nou nog afwerken of komen ze afgewerkt uit je freesmachine?
Hangt er vanaf of je een Seiko NH35-achtige wilt maken of een Stefan Ketelaars
Prachtig werk weer Stefan! Kan niet wachten tot de Wachtfinder vid!
Gaaf, ik zag laatst een fimpje van Chaykin met een 3d print van een prototype Konstantin Chaykin on Instagram: "On the video you can see 3D-printed prototype of a part for the new movement by Konstantin Chaykin. Such models at an enlarged scale allow the watchmaker to visualize the composition and the work of the future complication and detect any potential flaws early on. На видео прототип узла нового механизма Константина Чайкина, изготовленный на 3D-принтере. Модели в увеличенном масштабе помогают часовщику наглядно представить себе конструкцию и действие будущего усложнения и вовремя обнаружить его потенциальные недостатки."
Tijdelijk vooral bezig met massaproductie, vandaar even weinig spannende updates.
Ik ben nu onderdelen aan het maken voor 30 horloges, zodat ik weer een voorraad heb. Dit betekent van smorgens tot savonds de machines laten draaien en onderdelen maken.
Kleine andere update. Ik heb een 6:1 variant van de 3D Terra complicatie geprint/nog aan het printen.
Leuke wandklok kan dat worden
Gaat dat worden
Dat gaat lekker zo👍