Keuze gemaakt!! 😋

Ik vind dat Ruud hier wel een paar goede punten maakt.

Dit zeggen de oprichters zelf ook. Ze baalde dat PP onbetaalbaar was in hun studenten tijd en hebben inspiratie opgedaan van de grote, reeds gevestigde merken.

1 like

Ik begrijp jullie punt wel hoor… vind alleen altijd zowat om gelijk te zeggen ‘niets zeggends’ juist hun geschiedenis maakt het zo leuk en Nederlandse Roots. Hoeveel merken kopiëren wel niet of hebben modellen die op andere merken lijken?

Juist hun gedachten gang: toegankelijke en betaalbare luxe vind ik wel tof… als je nooit als merk gewaardeerd wordt omdat je niet dezelfde geschiedenis hebt, is er natuurlijk weinig ruimte om je geschiedenis te maken.

Ik vind zeker niet alle modellen mooi, naar het meek anzig verdiend wat mij betreft een plek in de horlogekist. Ze zitten niet voor niets tegenover Piaget, naast Vacheron Constantin en Rolex. Natuurlijk is dit te vergelijken, maar ze zijn wel zover dat ze op die locatie mogen zitten.

Een leuk voorbeeld is hun open heart. Men kocht bijna geen FC voor 700/900 euro omdat ze dachten dat het geen mechanisch horloge kon zijn. Ze zagen het niet. Dus vandaar dat veel modellen nu het open heart hebben, zodat men zag dat het geen quartz was.

Anyway, uiteraard respecteer ik jullie mening en begrijp hem ook wel enigszins. Echter na mijn bezoek ben ik heel anders gaan kijken naar FC. Vond het echt een wereldse ervaring.

Maar dat is toch juist tof? Dat je een merk maakt, wat voor de gewoner sterveling haalbaar is? Dat je door slimme bedrijfsvoering, innovatieve denkwijze, maar vooral door efficiënt te werken de kosten laag kan houden en toch een eigen manufactuur te maken? Vind ik juist tof. Bij PP is het natuurijk zo dst ze ooit begonnen zijn met bedragen voor het maken van een uurwerk, wat logisch is, want toen nog minder machines en technologieën, dat ze daar nu niet meer vanaf stappen.

Ik denk dat het hier een beetje misgaat. :point_up_2:

Dat hoor je mij ook niet zeggen.

Dat geloof ik ook wel. Zien wat en hoe ze het doen is zeker lof waard. Een (sterke) mening is ook snel gegeven.

Daar heb ik dus een beetje gemengde gevoelens bij. Ik snap je punt heel goed over

En toch vind ik de wetenschap van de bedrijfsvoering van bijv. PP zeer begeerlijk. FC probeert dat dus een beetje na te doen maar ze halen het natuurlijk niet als het betaalbaar voor de massa moet blijven. Sommige dingen mogen van mij wel wat “onbereikbaar” blijven. Denk aan “We kunnen geen Ferrari betalen dus we maken iets wat erop lijkt voor 5-10% van de prijs van een Ferrari”. Sommige dingen zijn gewoon niet voor “de gewone stervelingen” en dat houdt het juist bijzonder.

Wat jij ook kunt overwegen als jij dress en dive wil combineren…

De Longines Legend Diver!

1 like

Ik vind de FC erg mooi, maar zou niet mijn eerste keuze zijn. Ik zou voor de Longines gaan vanwege het merk, de stalen band die je ook kan swappen voor leer, en een wat tijdlozer design.

Heb ik naar gekeken! Maar die lugs zijn zo lang op de datumversie :scream:

1 like

Longines!
Heb echt niks met FC die een halve verhuisdoos vol aan goodies meelevert aan zijn horloges. Voor de een Sinterklaas, voor mij komt dat over als teveel proberen meer te zijn dan het werkelijk is.

2 likes

“FC die een halve verhuisdoos vol aan goodies meelevert aan zijn horloges. Voor de een Sinterklaas, voor mij komt dat over als teveel proberen meer te zijn dan het werkelijk is.”

Daar kan ik mij wel in vinden @Eddio. Ik stop elke box weg, zie ik eigenlijk nooit en hoef mijn huis niet vol speelgoed te hebben. Die grote Omegakist bij de Speedy bijv. hoeft van mij ook niet.

1 like

Ik laat het even rusten voor nu…

Maar discuseer rustig verder hoor :sweat_smile:

Eens, Longines heeft wel een mooi historie zeker in de jaren 50, echter geen historie met de nautisch wereld’ en dat moeten ze dan ook niet doen. In mijn optiek is Longines niet meer wat ooit was. Net zoals Tag Heuer.

1 like

Mee eens beide merken zijn een schim van wat ze ooit geweest zijn. Vergane glorie. Echter zou ik toch voor de Longines in dit geval gaan en niet voor de Fredrique Constant. Fredrique Constant heeft nooit glorie dagen gehad en weinig betekent in de wereld der horlogerie.

1 like

Fredrique Constant Vind ik “ de net niet”
Vacheron Constantin.

Je betaald dan ook totaal niet de prijs daarvan

Ik zou voor de FC gaan, mooier ontwerp en meer waar voor je geld.
Longines is leuk maar voor dat geld is er beters te koop.
Ik ben wel een beetje bevooroordeeld

1 like

Die Healey mag er zijn hoor! :ok_hand:

1 like

De Longines Hydroconquest is definitief afgevallen omdat ik de Oris 65 echt mooier vind.

1 like

Lastige keuze. Het design van de FC spreekt me meer aan dan de longines denk ik, maar die naam… Bij het horen van “Frederique” dwaalt mijn geest toch af naar een aantal dames uit het studentenkoor die ik toch ook zeker niet om mijn arm zou willen :sweat_smile:

Dit vat het voor mij wel samen

EDIT: zie net dat de longines is afgevallen en de Oris nog een optie is, dan 100% de Oris :smile:

2 likes

:joy::+1: