Keuzes maken Oris/Longines

Allebei mooi, maar uit ervaring weet ik dat de lume bij de Longines erg zwak is. De oris heeft een wat grovere bracelet, maar ik zou de 39.5mm zeker ook eens passen

1 like

Ik moest het even opzoeken. :smile:
Dat geloof ik wel. Wat ik zoal las leek me de Longines een prachtig duikhorloge maar dan voor de ‘sier’ en de collectie-uitbreiding van het merk en de Oris als meer écht duikhorloge om mee te duiken. Daarbij is de lume uiteraard van belang. (Volgens hun marketing).

Die Longines: mooi hoor.
Maar door de datum op 3 (en dan geen dikke “3”) wel erg asymmetrisch.
Alsof je met een wandelstok loopt om in balans te blijven.
De Oris is veel meer gebalanceerd; over de banden heb ik dan niet eens nagedacht, zover kom ik niet eens meer.

1 like

Met redelijk onderhandelen moet dat lukken hoor.

Zo’n koffertje is vkortbestemd aan bepaalde modellen

1 like

De LX seiko is zeker mooi. Maar voor dat bedrag kan je al een 2e hands sub kopen en heb veel meer duikers uit te kiezen.
Oris of Longines. Beide zijn mooi. Ga je voor de oris dan zal ik persoonlijk voor staal gaan en de rubberen band erbij onderhandelen. Heb je geluk dan krijg je hem gratis. Zit het tegen dan beetje korting. Stalen band later erbij kopen is HEEL kostbaar. Er zijn weinig after market straps voor de aquis.

Longines heeft standaard banden. Voor staal gaan en koop banden van hirsch of andere merk erbij. Zal niet voor originele rubberen band gaan van longines. Kost veel geld. Dat geld kan je beter voor extra bandjes of voor je volgende horloge sparen.

Succes

1 like

Qua keuze tussen de Oris of de Longines kan ik je niet helpen, maar als je van duikers met smalle uurmarkers houdt is de Christopher Ward C60 Trident pro misschien een alternatief:

.

4 likes

Die drietand als secondewijzer, mooi detail.

1 like

Ik ben 3 jaar terug dezelfde twijfel gehad, tot ik de Longines heb vastgehouden. Het voelt toch allemaal een stuk minder stevig aan, dan wat Oris doet. De Aquis is drie jaar na dato nog steeds in bezit. Tegenwoordig is de Aquis wel wat duurder geworden, maar voor beide horloges hoef je ook niet de volle mep te betalen imho.

De rubber is ook niet persé heel goedkoop, al is het wel een mooi ding. Buiten de banden van Oris past er niks op, dus dat beperkt het aanbod.

2 likes

Ik heb 11 jaar een Oris Diver gehad en nu een Longines HC Chrono, en ik herken daar niets van. Beide zijn uitstekende horloges imho.

Is geen Aquis, die dingen zijn qua afwerking wel iets verbeterd de afgelopen tien jaar.

Zover ik weet kan je de Longines HC (de nieuwe met keramische bezel) ook op rubber krijgen. Dat gezegd hebbende vind ik van de HC de crownguards nogal aan de hoge kant, dat maakt het los en vast draaien van de kroon wat minder fijn.

Het uurwerk in de HC vind ik dan weer wat specialer en de HC is wat normaler geprijsd (ik voel en zie weinig verschil tussen de aquis en de HC, maar de oris is een stevig stukje duurder).

Die 300+ euro voor een rubberen band van de oris slaat volgens mij nergens op trouwens.

2 likes

Voor mij ongezien Longines ipv Oris every day of the week. Geldt voor alle modellen overigens. De prijs/kwaliteit is een beetje zoek bij Oris vind ik ( of gaan die -25-30 procent?) Uiterlijk van deze Oris is mooier dan de LG, dat dan weer wel. Nou succes met je keuze, echt verkeerd gaan kan je niet maar kijk nog eens in Japan voor de zekerheid en inderdaad ik zou <40 mm overwegen. Succes.

2 likes
  1. Geloof zelfs nog minder. En hier eventueel 2e hands voor 100-120.
1 like

Heb zelf een Longines (maar de LLD, heel ander model) maar in deze zou ik voor de Oris gaan, rustiger ontwerp. Maar heel eerlijk gezegd…vind ze allebei wel erg groot voor je pols! Oris heeft volgens mij ook een kleinere versie, die al eens geprobeerd?

1 like

Persoonlijk vind ik de Oris mooier omdat die rustiger oogt.

1 like

Dat dacht ik ook zoiets ja. Had laatst ook een AD die met 280 aan kwam, daar ga ik dus niet meer naar toe :wink:

1 like

De Oris is wellicht ietsje mooier, maar de kwaliteit van de Longines is veel beter. Daarom zou ik voor de Longines gaan.

1 like

Waar basseer je dat op?

1 like

:point_right: TK: ONGEDRAGEN Longines

1 like

Misschien de oris sixtyfive eens gaan passen de 40mm?