Keuzestress, Seiko 2022 model of Frederique Constant...

Ben deze week nog bij mijn zusje in Oostenrijk. Via internet (nog) geen zaak gevonden die de Seiko al heeft. De enige die 'm wel op de site had staan, gaf daarbij aan ie eerst medio maart beschikbaar was. Heb de indruk dat Seiko hier überhaupt slecht verkrijgbaar is. Ik ga morgen maar eens langs bij de Goldschmiede en Uhrmacher hier in het dorp.

1 like

1 like

:point_down:

Altijd mooi om kwaliteit te beoordelen op iets wat je in een ver verleden eens een keer hebt gehad. En dan nog vermoed ik dat het geen Cocktail time Seiko was. Corrigeer me graag als ik dat fout zie.

Nu ben ik toevallig iemand die de afgelopen 6 jaar SARBs, SARXen, 5jes, Duikers, Presages, Brightz, King Seiko’s, Lord Matics, Silverwaves, anonieme quartzen en Grand Seiko’s in eigendom heeft gehad, en ik kan je mededelen dat er, afgezien van kinderziektes aan het 6r35 uurwerk, absoluut geen kwaliteitsproblemen waren met die horloges. :slight_smile:

Daarom heb ik de bolle Hardlex presage een beetje afgehouden. Ik ben een kluns. Dus moet ik geen non-saffier willen wat bol is. Of het moet Acryl zijn met een lifetime supply van cape cod doekjes. :slight_smile:

1 like

Kwaliteit zal misschien op orde zijn maar ik heb het over de “beleving”.

Da’s wat esoterisch. Ik flikkerde 15 jaar geleden een Omega Speedmaster weg, maar durf in 2022 niet te roepen dat de kwaliteitsverbeleving van dat merk slecht is.

Misschien heb je gelijk, geen idee. Ik krijg het er in ieder geval niet warm van. Moeders heeft een iets recenter horloge van Seiko (zo’n Cartier tank type) en ook daar kreeg ik het niet warm van. Misschien iets teveel omega/Tudor/Rolex kwaliteit gewend :see_no_evil:

Tja, één van die drie heb ik zo de kliko in gegooid. Dat had ik dan nog nooit met een Seiko gedaan.

Maar dat je van een quartz van 100 euro niet warm wordt zegt niks over een Seiko presage van vierhonderd, of zelfs duizend. Seiko is geen Seiko is geen Seiko.

Zo heb ik geleerd dat de modulaire chrono van een reduced niet representatief is voor alle Omega horloges.

1 like

Ik vind 't nog steeds grappig dat jij je speedmaster hebt weggeflikkerd

1 like

Reduced. Was een kut uurwerk. Sorry.:blush::face_with_raised_eyebrow: Ik hoor dat de normale veel beter zijn. Hier geleerd. :+1:

Mijn punt is dat ik niet snel meer over kwaliteit spreek, zelfs al heb ik het horloge in kwestie een week in huis.

Heb gister de Seiko in m’n handen gehad. Collega heeft er één gehaald en ik moet zeggen dat-ie erg geslaagd is. De dial doet het prachtig in zonlicht, komt een licht witte kleur naar boven. Super netjes afgewerkt ook. Puik ding!

1 like

Zeker de seiko, die FC vind ik persoonlijk echt niet geslaagd. Mede door de breguet wijzers en de small seconds subdial welke veel te dicht naar het midden staat.

1 like

Ik heb zelf de fc met deze config en het is een prima dresser. Als ik aan seiko denk zijn dat niet de dressers maar de duikers. Heb ook een monster en dat is naar mij mening echt seiko.

1 like

Grappig. Dat heb ik niet met de Citizen groep. Daar denk ik zowel aan de Ecozilla als aan de FC Monolith dress horloges. :smirk: Mijn Chronomaster was net zo cool als m’n Promaster.

Afgezien van de lap tekst, zeer geslaagd!
En afgekort zou er “FC Genève” staan, en dan lijkt het weer een merchandise item. :crazy_face:

Ergens is zo’n basic model erg leuk, zeker zo zonder datum.

1 like

Thx, vind ik ook. En draagt ook heerlijk.

Een goudkleurig en modern horloge met een klassieke uitstraling. Deze slaan daarin ook wel imho:

In het huidige dubio zal ik toch voor de FC gaan, mits er niet de volle mep betaald hoeft te worden…

1 like

Je viel direct voor de Seiko, maar na even zoeken valt je terug naar een bekend en veilig horloge, die in de verste verte niet op de Seiko lijkt. Hoe kan je dan een goede keuze maken?

Misschien is het een optie om eens verder te kijken naar horloges, die meer overeenkomsten hebben met de Seiko, die je zo mooi vindt.

2 likes

@Marcel_M, wellicht zoek je deze wel, vooral gezien de Seiko die je zag … Een look-a-like en je houdt nog geld over! :hugs:

De Seiko :100: %

Persoonlijk en lezende jouw verhaal, zou ik zelf ook eerder de Seiko kiezen. Persoonlijk vind ik die ook een stuk mooier dan de FC. Succes met jouw keuze.