Klein budget. Welke zal ik kopen?

ik ook
ziet er goed uit en krijgt ook positieve reviews

1 like

Welkom, HollandseNieuwe!

Ik zou gaan voor de Nezumi of een Laco. Een 46 mm kast is echt groot. Probeer het eens voordat je het koopt…

Succes met de keuze! Wat je ook kiest je kan het niet verkeerd doen, want het is jouw smaak :wink:

Tja, als je zo gaat beginnen…

SNZG15 (of 11, blauw, 17, groen, etc) voor 113 Euro ex importeren van CreationWatches.

It’s a deal, it’s a steal, it’s the sale of the fucking century.
In fact, fuck it, Nick, I think I’ll keep it.

4 likes

Das wel echt gedateerde puinzooi hoor…

7s26. :cold_face:

Je pakt 'm op, en als je 'm niet afdoet gaat ie het 30 jaar zonder manken doen. Is het het meest accuraat? Natuurlijk niet man. Dan koop je maar een quartz. :slight_smile:

Ik vind het echt perfecte budget horloges. Ook met 7S26. :+1: Serieus, voor 160 inclusief import heb je een horloge met 100m WR en lume die je vanaf de maan kunt zien. Bij daglicht.

A propos quartz… Precista of CWC G10 ook goed.

4 likes

Geen Hacking vind ik wel een serieus probleem.

Op alles wat buiten COSC spec loopt is het een belachelijk argument. Sterker nog, ik zou bijna zeggen dat het op elk horloge wat meer dan vijf seconden per jaar afwijkt een belachelijk argument is.

Dus elabore en standaard sellita’s, eta’s, soprods, seagulls, 7-, 4-, 6-s seiko, miyota… allemaal bagger wat zo veel wint of verliest dat je die ene seconde hacking weg kunt strepen. :wink:

5 likes

Ik zal even wat uitgebreider reageren dan.

Voor een budget daily vind ik Hacking belangrijk omdat ik niet elke dag het horloge op tijd wil zetten… in mijn ervaring lopen de meeste van dit soort seikos rond de +10 s/d, en dan kan je met hacking een werkweek in een minuut redden. Helemaal prima.

Mijn vintage reut hackt natuurlijk ook niet, maar die draag ik maar zelden veel achter elkaar dus die zet ik als ik ze pak op tijd en dan maakt het me gebrek aan hacking dus niet zo uit.

De seiko shuffle is m ook niet voor mij… geef me dus maar iets met hacking en handwinding. Een 4r movement, een nieuwe miyota 82XX of zon orient. Dat vind ik voor een modern horloge inmiddels het minimale…

1 like

Volledig met je eens over een 7s26. Echt een tank die lang mee zal gaan.

Echter voor je eerste automaat is een Orient Cal. F6722 toch echt wel leuker lijkt me. Hacking en handopwindbaar en als ik me niet vergis ooit gebaseerd op de 7s26. Even robust maar door hacking en handopwindbaar 3x zo prijzig.
Wel leuker, dat wel

Je hebt wel gelijk, maar betaal je ook direct 4r geld voor. Die nieuwe Presages zijn wat duurder dan oude 5jes. Pfff… nieuwe 5jes zijn zelfs duurder dan restpartijen 7s shizzle. TS geeft aan weinig geld te hebben, dus dan zou ik daar minder om malen. Want ja, @Nash zei het al, prijziger.

Uiteraard zou ik, als ik het voor bijna nop kon vinden, een Flieger willen met een COSC spec uurwerk, met hacking, handwinding en eventueel perpetual calendar en onafhankelijk verstelbare urenwijzer. :+1: Als het dan ook nog AR coated boxed/domed saffier kon hebben, een silicium balansveer, dubbele veerton voor 5 dagen power reserve, en een faraday-kooi… Helemaal cool.

In china haal je een inwisselbaar fliegertje voor 80 euro. Met NH36/4R uurwerk.

De discussie aan het eind is mij te technisch :slight_smile: maar ik ben heel blij met alle feedback! Uiteindelijk moet je zelf kiezen en ik zal nu waarschijnlijk voor de Nezumi gaan, maar er stonden ook heel wat tips bij die de keuze weer moeilijker maken. Bijvoorbeeld die Vandaag, alleen die merknaam al :slight_smile: enfin ik hou het voor gezien met deze thread en nogmaals hartelijk dank. Hopelijk kan ik binnenkort een mooie aanwinst melden.

4 likes

En wat is het uiteindelijk geworden @HollandseNieuwe ?

welkom en veel leesplezier :+1:
enne… vindt ze allebei wel aardig…

Moet je hier (tegenwoordig) import betalen? Denk eraan om er een SKX te scoren om te modden.
In het verleden meerdere malen zonder problemen wat gekocht. Maar nu met de Brexit weet ik het niet meer.

Hoewel ze hier op horlogeforum niet heel populair zijn, zou ik ook eens naar Chinese microbrands kijken. Een Heimdallr SKX doet echt niet onder voor de originele Seiko. De Heimdallr heeft een Seiko uurwerk dat beter is dan dat in de oude SKX en saffierglas etc. Je kan ze ook gewoon modden. En de prijs is ook nog eens veel goedkoper.

Zie mijn post hierboven. Koop een Heimdallr

En op een ander horloge forum zegt iemand:
‘‘All SKX Seiko parts(e.g. bezels, crowns, case backs, etc. ) fit this watch. I have three of these, so I have swapped in/out numerous Seiko parts on mine.’’

Voor 400 euro kun je prachtige iconische horloges kopen.

Citizen NY0040 Promaster
Seiko SKX007/SKX009
Seiko Turtle SRP777 of elke andere combinatie
Hamilton khaki field mechanical
Seiko Alpinist of Sarb033 als je goed zoekt

1 like

Ik wist niet dat Laco die lijn had, dat is wel een interessante optie voor ts!
Niet alleen voor ts trouwens :grimacing:

2 likes

Dan zou ik toch echt naar de wat courantere merken en modellen kijken aangezien je smaak nog wel een aantal keer bijgesteld gaat worden als je er dieper in gaat duiken. De door jou genoemde modellen ga je zeer lastig vanaf komen voor iets gelijk(w)aardigs mocht je dat ooit willen.

‘Nét kan betalen’ geeft aan dat het je het geld bij elkaar hebt geschraapt, of bedoel je dat het gewoon het door jou gestelde budget is van deze aankoop? Voor dat budget kan je makkelijk een kwalitatief horloge kopen van een bewezen merk. Ik zou de niche pas induiken op het moment dat je echt iets specifieks zoekt wat nergens anders te vinden is (dat is ook vaak het signaleringspunt dat je hobby uit de hand loopt).