Beste mede forummers,
Ondanks een wat krap tijdschema momenteel, wil ik toch kort wat aandacht schenken aan deze kleine geweldenaar en herintroduceer ik u de IWC Flieger Chrono 3741.
Onder het motto, een klein horloge krijgt ook een kleine NA, vindt u onderstaand wat beknopte informatie over dit type horloge en specifiek over dit exemplaar. Dat het verhaaltje dit horloge sowieso te kort zal doen, staat al als een paal boven water maar ik hoop dat u vandaag vergevingsgezind bent…
De aanleiding:
Een keertje eerder een kleine IWC om de pols gehad hebbende, is deze altijd in mijn warrige herinneringen verbleven en stak hij af en toe de kop op. Net niet voldoende om actief te gaan zoeken maar wanneer er ooit eentje spontaan voorbij zou komen, was ik vastbesloten meteen toe te happen, een eigenschap die u inmiddels vermoedelijk wel van mij gewend bent.
Dit type horloge:
Gisteravond was het zover! Er doemde een kleine IWC Flieger op aan de nabije horizon en zoals mij voorgenomen, was een kort berichtje gelukkig voldoende om hem te kunnen bemachtigen. Het is een Chrono geworden en mede door dat feit, ben ik nog een graadje gelukkiger.
We spreken hier dus van een IWC Flieger Chrono 3741 met een Meca Quartz uurwerkje. De term uurwerkje mag overigens met recht worden gebruikt, want het geheel past keurig in een kastje met een diameter van 36 mm.
Meca Quartz is, zo las ik vandaag, een kruising tussen mechanisch en Quartz en om de volgende reden geconcipieerd. Vermoedelijk kent iedereen hier wel een automatisch horloge met chronograaf nietwaar? Welnu, vaak meesterstukjes maar niet simpel te vervaardigen en in een later stadium te onderhouden. Een Quartz chronograaf heeft deze eigenschappen niet maar daarentegen mist deze de noeste klikken van de chronograaf pushers en bovendien verstelt de secondewijzer zich, na beëindigen van het timen, met een vrij trage gang weer naar de 12.
Vandaar deze hybride vorm, bedacht door de fabrikanten Frédéric Piguet and Jaeger-LeCoultre en met als doel de chrono functie van deze Quartz toch mechanisch te laten aanvoelen.
Het resultaat was een fraai en compact uurwerk, waarvan type 631 in dit horloge huist. Let wel, het uurwerk is vervaardigd door Jaeger-LeCoultre en uiteraard door IWC in dit horloge gebouwd.
Het formaat:
36mm klein is dit horloge dus en 195mm groot is mijn pols, door enkele mede forummers ook wel (liefkozend?) aangeduid als mijn gorilla polsen…
Welnu, wanneer het horloge net boven de bobbel op mijn pols wordt gedragen, heeft mijn hand mooi vrijspel voor allerlei hand- en spandiensten en de combinatie ziet er nog eens aardig uit ook. Wat wil een mens nog meer?
Dit exemplaar:
Dit horloge is stamt uit 1996 en heeft derhalve dus al een aardig leven achter de rug. Wel is het reeds enige malen vertroeteld, zoals het ook verdiend, aanvankelijk technisch en recent zowel technisch als cosmetisch. Vers voorzien van nieuwe pakkingen en weer in nieuwstaat gebracht door Nico Rijsman (waarvoor nog dank!), kan dit juweeltje weer jaren mee en ik zou mijzelf niet zijn, wanneer ik er nu niet stellig van overtuigd was, dat het in mijn bezit zal blijven.
Zoals aanvankelijk reeds aangegeven, in verband met tijdgebrek, zal deze NA hier even bij moeten blijven maar u kunt er redelijk overtuigd van zijn, dat dit horloge hier nog menig maal de revue zal passeren en naar ik dus hoop, inderdaad om mijn pols.
Met hartelijke dank voor uw bezoek alhier, wens ik u nog een prettige avond.
Voelt u zich overigens uiteraard weer vrij, om naar hartelust aan te vullen, te verbeteren en op- en aanmerkingen te plaatsen, hoe meer informatie, des te interessanter voor deze gemeenschap dunkt me.