Kopen bij een AD of gaan voor online juwelier

Ook (web) winkels genoeg die gewoon ali-producten verkopen, maar dan voor 10x de prijs. Wanneer je als winkel weinig/niks toevoegt tov online vind ik het eerder een schande dat ze er een meerprijs voor rekenen. Dan is het niet gek dat men verder kijkt.
Een keten als Schaap&Limoen gun ik niets meer/minder dan een verkoper die ik op internet tref. Winkels die niet onderdeel zijn van een keten en iets leuks doen, is een ander verhaal.

3 likes

Guus heeft het gewoon liever niet.

2 likes

Duitse Juwelier is even betrouwbaar als S&C dus ik zou geen seconde twijfelen, daarnaast heb je bij online verkoop 14 dagen retourgarantie als je iets in een winkel koopt ben je afhankelijk van de winkelier en heb je minder goede rechten.

3 likes

Dit dus
Nespresso heb ik thuis ook, en die relativerende prietpraat over die fantastische hobby… Ach…

4 likes

Sorry hoor maar dat is toch geen AD service, Longines is geen Rolex. Je krijgt alrijd korting op dit soort merken, ik durf te wedden dat je nog altijd meer hebt betaald dan online bij een ‘Duitse Juwelier’. Bestellingen zonder aanbetalingen en verplichting zijn eerder regel dan uitzondering. Alleen bij de ‘grote drie’ en Rolex is het een ander verhaal…

1 like

Hangt er een beetje vanaf (voor mij) … diverse horloges heb ik bij van Baal gekocht, wat ik een erg prettige winkel vind en de prijs ook altijd prima was. Bij S&C eigenlijk altijd wel prima geholpen hoewel nog nooit wat gekocht … Gassan vind ik daarentegen een onpersoonlijke dozenschuiver … als dat het premiumgevoel moet geven wat bij een AD past zou ik hard wegrennen … ook al eerder genoemd, maar bij Crownguard ben ik heel goed geholpen wat betreft de OP die ik anderhalf jaar geleden kocht bij hem :blush: … online overigens ook eens een Meistersinger gekocht bij horloge -outlet. Hele goede prijs en het horloge lag 2 dagen later op de stoep. Toen zelf maar even een pilsje opengetrokken om de aankoop te vieren :smile:

Het enige wat ik niet snel zou doen is voor zo’n bedrag een horloge uit het buitenland laten komen via Chrono24 … maar dat is meer omdat ik dat zelf niet 100% vertrouw (hoogstwaarschijnlijk compleet ongegrond). :blush:

4 likes

Oneens, onafhankelijk van het merk (vergelijk met Rolex heeft hier mijns inziens niets mee te maken) zorgt dit er voor dat ik liever persoonlijk bij een AD koop dan bij een buitenlandse juwelier voor (misschien) een paar Euro minder.

1 like

Wat ik vervelend vind is dat juweliers/AD’s door de fabrikanten verplicht worden om alleen de listprijs te communiceren. Het zal ongetwijfeld bij de beoogde beleving horen, maar ik wil iets te kiezen hebben.
De ene leverancier moet kunnen kiezen voor een ultieme beleving en hoge marge. Een andere leverancier kiest voor alleen het leveren van een doos tegen een lage marge.
Helaas krijg je die keuze niet en wordt het goedkopere alternatief grijs genoemd. En wordt er soms gedaan alsof je dan moeilijker garantie kunt claimen. Onzin wat mij betreft. Een fabrikant moet het altijd voor iedere klant eenvoudig maken om direct garantie bij hen te kunnen claimen. Betaal je liever voor de service van een AD die het voor je doet, prima.
Ik ben tevreden met minder service tegen een lagere prijs.

4 likes

Zeker mag dat, ik ben alleen wat zuiniger met mijn centjes als Fries zijnde :wink:
Ik noem 500 euro geen ‘paar euro’ namelijk en dat is de ‘AD’ ervaring mij zeker niet waard

3 likes

Tips altijd welkom! :wink: ik mijd de AD’s wat de laatste jaren daardoor wel eerlijk gezegd.

Ik stond voor dezelfde dilemma. Online kostte die 3650 maar daar kwam wel 50eu verzendkosten bij. De list prijs bij de AD was 4700. Dat verschil was zo groot dat ik dacht dat de AD geen optie zou zijn, zelfs na een eventuele korting. Bleken ze hem voor 4k aan te kunnen bieden wat het al een stuk interessanter maakte. Uiteindelijk heeft een vriend, die daar aankoopshistorie had, gevraagd aan zijn vaste verkoper of ze een nog betere prijs konden laten zien en dat die online 3650 kostte. Zij konden toen als ultieme prijs 3850 aanbieden. Dat verschil was zodanig klein dat ik voor de AD heb gekozen. Leuke ervaring en zo kon ik zelf weer wat historie opbouwen. Ik wil in de toekomst namelijk een Rolex dus wat historie kan helpen.

Boodschap is dat je bij dit soort modellen meer korting kan krijgen dan je denkt. Daarnaast kan het helpen als je iemand kent met aankoop historie die een bepaalde verkoper kan aanspreken. Vervolgens zou je voor jezelf moeten bepalen welke opslag voor jou nog acceptabel is voor de AD experience als dat iets is waar je om geeft.

1 like

Ik zou gewoon bij een AD langs gaan. idd eens rustig over de prijs beginnen. Band wordt gelijk op maat gemaakt en zo’n ultiem luxe artikel, wil je toch niet door een overhaaste pakket bezorger in je handen gedrukt krijgen en dan gedag zeggen met een ronkende diesel.

Je stuurd maar een pb :wink:

1 like

AD gaan. Korting bedingen. Ace is goed. Vriendelijk, behulpzaam.

Dank voor alle reacties hier, erg nuttig!

Gewoon online bestellen. Tot nu via Chrono24 geen enkel probleem gehad. Meerdere merkhorloges gekocht en idd scheelt veel geld.

2 likes

Eerst naar de AD.
Passen. Gratis koffie.
Nog een koffie.
Prijs bespreken. Gaat de AD niet genoeg omlaag, dan bedankt voor de koffie maar de centjes gaan weer mee naar huis.
En “band opbouwen met de AD” …nee joh.
500 € voor een kop koffie. Dacht het niet.

7 likes

Jij zou als fabrikant van (deels) Veblen goederen ervoor kiezen om dat niet te doen en je dealers een soort kortingsoorlog te laten ontketenen en je merkwaarde te laten eroderen!

afbeelding

Ik zou een AD doen of een grijze handelaar maar niet online.
Maak een afspraak, pas het horloge, merk of je een click hebt met de verkoper en handel wat over de prijs. En dan hak je de knoop door, je koopt of niet…

Simple comme ça!

Hier is mijn ervaring toch dat er bij de ‘grijze dealer’ meer liefhebbers werken dan verkopers.
Onlangs bij Slaets een nieuwe rubber band gaan halen, werd ik eerst in het zak gezet door de prijs. Ze rekende het dubbel aan wat op de Breitling website staat… Algoe ik de prijzen wat kende, maar hoeveel klanten worden dan niet in het zak gezet. Kwam een Chinese binnen die een lijstje bovenhaalde voor een 10tal horloges, dan was ik ineens niets meer waard voor dat enkele bandje en werd me een andere verkoper snel toegewezen zodat hij die grote deal kon doen.

Bij Jan Maes hetzelfde, kennis was 0,0 van Breitling. Zeiden enkel wat in de boekjes te vinden was…

Enigste positieve ervaring was een kleine juwelier in Brecht, dat was nog een liefhebber en een leuk gesprek met gemaakt (enkel spijtig dat hij weinig mooie merken had buiten certina en rado).

Bij grijze dealers (Crownguard, timepiece_bank,…) steeds een leuk gesprek en mooie ervaring. Zijn zelfs nog verkopers waar ik nu nog contact met heb :ok_hand:

Bij crownguard zit je ook in een zeer mooi kantoor, krijg je ook lekkere koffie en doe je een gesprek met een liefhebber.
Met die 500€ ga ik wel eens goed eten met m’n vrouw om die aankoop goed te maken of neem ik ene mooie band voor erbij.

9 likes