Kopen en verkopen

Ga hier iets beginnen dat misschien niet door iedereen in dank zal afgenomen worden.En zal waarschijnlijk wel wat rode vlaggen krijgen.
Maar we gaan het risico nemen.
Ik ben zelf 62 jaar oud en in het bezit van 6 horloges.
2 gekregen en de andere zelf gekocht in de loop der jaren.
Mijn eerste horloge gekregen op mijn communie dus al meer dan 50 jaar oud,het 2 wegens 25 jaar dienst op de firma maar ligt in doos te verkommeren.
De rest gedurende de vele jaren aangeschaft.
Jullie zullen misschien zeggen dat ik niet echt zot ben van horloges,maar dat ben ik wel hoor.
Telkens ik een winkel passeer kijk ik in de vitrine wat er allemaal ligt enzo,dus de interesse is er wel.
Maar zal niet snel iets kopen das waar.Niet dat geld de drijfveer is maar het huidige werkt dan nog goed genoeg.
Nu volg ik hier al enkele maanden dit forum en ik ben verbaasd van hoeveel horloges er hier over de toonbank gaan.
En soms zo snel na aankoop al,nieuw in de verpakking.
Nu vraag ik mij af wat triggert de mens om nieuwe horloges te kopen.
Is het de mechaniek het uiterlijk de status of gewoon de drang om iets te kunnen kopen of gewoon een impuls.
Het gevoel van vreugde als je dat nieuwe stuk aan je pols kan doen,de euforie.
Het gevoel van zaligheid van contentement.
Het kan vele zaken zijn en voor iedereen misschien wel verschillend.
Maar al die gevoelens blijken hier bij sommige toch maar van hele korte duur te zijn.
Laten we even kijken naar de grote invicta inkoopaktie waarbij meer dan 100 leden een nieuw horloge hebben besteld.
Maanden naar uitgekeken wanneer hij geleverd zou worden,een topic met meer dan 1000 reakties en 2/3 dagen later staan er sommige al weer te koop.
Er worden hier horloges gekocht en verkocht en soms al na 1 dag of meerdere dagen.
Word er dan niet genoten van je nieuwe aanwinst,ben je dan soms niet tevreden met het geld dat je hebt uitgegeven.
Of is de drang om weer iets nieuws en anders te gaan kopen dan zo groot.
Ik kijk soms naar vrouwen(eigen vrouw ook) die staan dan voor de etalage en zeggen,kijk dat stuk wou ik nu altijd al hebben zie eens hoe mooi.
Ze zijn dan heel blij als ze thuis hun nieuwe kleedje kunnen aandoen en dan gaat het in de kast.
En als ze dan maanden later de kleerkast eens opruimen vinden ze dat kleedje terug met de labels nog aan en moet het plaats ruimen voor een nieuw stuk.
Men zegt soms dat vrouwen koopziek zijn,hahahaha maar ik denk sommige mannen ook.
Kunnen wij mensen dan niet zonder dat koopgedrag,moeten wij nu echt altijd iets nieuws kopen,natuurlijk moeten wij dat waarom zouden ze anders winkels geopend hebben.
Ik koop ook nieuwe zaken,bij mij voornamelijk muziekinstallaties.
Maar ik geniet er toch eerst altijd een paar jaar van voor ik iets nieuws aankoop.
Sommige zaken zullen nooit weg gaan zoals een alle dagen spelende revox B760 tuner,daar kan ik echt van genieten.
Maar vertellen jullie nu eens wat jullie drijft tot een aankoop of verkoop,in wat verschillen wij van de vrouwen op dat vlak.
Laat jullie eens gaan,en ik beloof u ik vertel het niet aan mijn vrouw.

15 likes

Jij wil wel heel graag weer TL1 worden hé?

Matig topic, geen reuring.

1 like

Mooi gezegd. Vooral in die derde alinea snijdt je een goed kritisch punt aan. Dankzij de argumenten die je erbij levert overtuig je mij toch weer.

2 likes

Je stelt een hoop vragen en geeft er zelf ook mogelijke antwoorden bij.
Misschien vokgende keer een meerkeuze poll openen?

Om even in te gaan op wat je zegt/vraagt;

Ik heb geen idee in hoevere mannen van vrouwen verschillen. Het is 2020. Mannen zijn vrouwen en vrouwen zijn mannen en sommige mensen weten het zelf niet.

Laat ik het zo stellen:
Vroeger waren de boten van hout en de mannen van staal.

Terugkomend op beweegredenen tot aankoop:
Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik kan bijvoorbeeld iets kopen puur voor de lol, om te het houden, om mee te spelen, kapot te maken, kado te geven, whatever.
Hetzelfde voor horloges: sommige koop ik omdat ik denk dat ik een collectie aan het bouwen ben, wat natuurlijk (in mijn geval) gewoon een leuk woord is voor een verzameling horloges. Weet ik veel? Ik ben geen kennen of expert. Ik denk dat ik weet wat ik mooi vind, maar dat veranderd ook weer. Ik verander. Constant. Soms snel. Soms langzaam. Zo ook wat ik koop. Sommige snel. Sommige langzaam.

2 likes

We zijn mensen.

1 like

Ik lees het en begin te praten als Nico Dijkshoorn.

Het kost ongeveer 5 minuten
om een zandkasteel van een uur te slopen

4 likes

Tja ik koop wat omdat je het nergens zo goed kan passen als thuis, is het niks voor mij of wil ik toch wat anders knal ik het in het blauwe en gaan we weer verder.

1 like

1950 belde, ze willen hun wereldbeeld terug. Mensen kopen graat dingen, of niet- of ze man of vrouw zijn heeft daar niets mee te maken. Het zal je wellicht verbazen dat er ook vrouwen op het horlogeforum zitten.

6 likes

Maar heb je dan soms geen spijt van een aankoop,dat je zegt dju had ik beter niet gedaan.

Ik vind het ook raar dat mensen maar van horloge blijven wisselen. Wat hen mankeert is mij (nog) niet helemaal duidelijk. :smile:

1 like

Impulsen. Om gek van te worden …

Je ziet ook voornamelijk de goedkope horloges wisselen (de horloges die niet snel/juist niet afschrijven).
Lullig gezegd maar de Rolexen dus eigenlijk.
De duurdere horloges gaan niet zo snel.
Een nieuwe Rolex (mwah, 9k maar toch niet mijn ding, te koop: 9k) wisselt sneller dan een nieuwe Breitling (mwah, 6k, maar toch niet mijn ding, te koop 4k) omdat dit gewoon te duur is.
De leden die het over de balk smijten alsof het water is zal je hier ook niet vinden. Die gaan echt niet zitten pielen om een advertentie aan te maken. Die gooien hem in een la of geven hem aan een medewerker, zwager of doen hem om met pokeren als inzet. :sunglasses:

4 likes

Graag Nederlands schrijven. Dit is een Nederlands forum.
Berichten in Latijn zijn verwijderd.

11 likes

Haha hier hou ik je aan!
Dan ga je het nog druk krijgen.

@rlc kom even buurten!?

4 likes

Waar aan? Nederlands. Ach een paar kreten is prima natuurlijk. Maar Latijn,… zelfs ik (ooit Latijn gehad) had moeite met lezen (per saldo was het ook niet relevant).

3 likes

Ah, dan even de vertaling van de lijfspreuk van het Korps Mariniers:
“Zo wijd de wereld strekt” … “altijd de lul” :grin:

Ik dacht eerst dat elke aankoop een horloge voor het leven moest worden. Nu wil ik gewoon veel proberen.

Het is leuk en zoals @Jur al zei, bij sommige merken lever je niks in.

5 likes

Post is verwijderd, maar ik gok iets van @Drebin dus :upside_down_face::blush:

3 likes

Precies. Stop 20k in een potje, koop jezelf kleurenblind en na een paar jaar is het nog steeds 20k.
Je moet alleen niet bij S&C een Breitling, Panerai etc gaan halen

5 likes

Breitling en omega zakken als bakstenen…