Korting bij de AD, feit of fabel?

Dat is correct. Ik zei dat omdat ik je uit de tent wilde lokken. :wink:

Bij horloges heb je vaststaande adviesprijzen, die ken je. Een juwelier kan daar geen 20% bovenop leggen, om vervolgens 15% korting te geven.

Dit hoor/lees ik vaker. Terwijl het onderhandelen over de prijs volgens mij juist niet echt iets Nederlands is.
Ik heb schoonfamilie uit de Indiase cultuur. Die onderhandelen echt overal over. Ik heb eens een half uur op de markt gestaan omdat zij een nieuw dekbed wilde kopen van een paar tientjes maar er per se nog een paar euro van de prijs af kon… (Uiteindelijk nog gelukt ook).

Nou ik ben benieuwd wie er de laatste 3 jaar nog een stalen Rolex met korting heeft weet te bemachtigen bij de AD.
Maar ook met die 15% korting vond ik het toen nog best een duur ding :sweat_smile:

Ja, ik moest even googlen wat je deed. Ik ben zelf technisch verkoper, dus zal ik altijd om korting vragen wanneer ik met verkopers van doen heb. Boefjes zijn het.

Mensen die vakwerk leveren… Zoals gezegd, ik ga alleen tegenstribbelen als mensen vastprijs offertes neerleggen die op het oog bijzonder, eh, risicomijdend zijn. Ik denk dat we elkaar inderdaad erg goed begrijpen. :wink:

1 like

Mee eens, wat wel Nederlands is is de rijen tot om de hoek als iets gratis is.

In de Arabische wereld verwachten ze dat je onderhandelt in de soek.

2 likes

Ik snap je hoor en zo zijn er velen die dat leuk vinden.
Persoonlijk voel ik mij in m’n trots gekrenkt wanneer mensen mij om korting vragen.
Dat ervaar ik alsof men mijn verhaal en de daarbij geboden prijs niet serieus neemt. Dat is misschien een persoonlijk issue, maar wel de reden waardoor het mij irriteert wanneer men het probeert.
Ik ervaar het dus als niet leuk :wink:

4 likes

Mee eens. Overigens vind ik het als verkoper (in de meubelbranche) juist een positief koopsignaal (vragen om korting/onderhandelen over de prijs) want dan heeft de kopende partij al min of meer besloten om te kopen. Door dit signaal te negeren kaats je eerder een sale af… laat ik het zo zeggen als de klant om korting vraagt heeft hij de portemonnee al half open getrokken. Op ā€œlowballenā€ hoef je natuurlijk nooit in te gaan. En als je het als verkoper een beetje slim aanpakt dan kun je vanuit de korting ook nog eens extra sales genereren (wat dacht u van een extra mooie kussenset bij deze bank) waardoor je nauwelijks aan marge hoeft in te leveren.

4 likes

Ik heb ooit twee uur thee zitten drinken met een club Palestijnen om twee spijkerbroeken. Prachtig.

Ik werd op het eind nog genaaid, maar de thee was uitstekend en de broek zat goed.

6 likes

Die heb ik niet :rofl: het is een spel en nee is ook een antwoord als het gewoon niet mogelijk is.

2 likes

Wellicht, welk horloge was het? Ik heb het gevoel dat vanaf 2019 de stalen modellen echt lastiger te krijgen waren
Al was 3 jaar terug een Daytona van staal ook al een moeilijk verhaal.

Ben twee keer binnen geweest; heerlijk eten bij de lunch hoor! En een erg mooi gebouw aan de Rue Acacias. Nog een in maankostuum gehulde meneer goud zien gieten. De receptioniste was adembenemend, maar we spreken 2007 hier. :wink: Heel veel meer details mag ik je niet geven. :sunglasses:

1 like

Tussen onderhandelen en korting vragen zit ook een verschil.

2 likes

Korting?

• het product is te duur.
  • het product is niet goed genoeg.
  • de koper kan het niet betalen.
  • koper en verkoper verliezen altijd, had je meer korting kunnen krijgen? Je kreeg het dus het was bijvoorbaat niet in goed vertrouwen aangeboden. En de koper verkocht het dus het is alsnog duur genoeg verkocht. En de after sales is hier altijd in mee genomen, de service moet het minimaal wettelijk worden afgehandeld of word de klant overtroffen in verwachtingen.

Zolang jij koopt bij een groot concern of merk en de prijs betaald zit jij altijd goed. Kijk maar naar Apple/Porsche/Mieke/Trek/zippo. Die staan achter hun klanten, voor bijna elke prijs.
Geen gezeik, ook niet over de prijs. Vertrouwen op elk vlak is veel waard.

Wie is bang voor service of garantie bij een groot horloge merk? En de prijs is een issue voor een luxe product?

1 like

Ik ben wel benieuwd naar Mieke eerlijk gezegd …

Overigens vraag ik bij bovengenoemde merken ook gewoon om korting. Waarom? Omdat het kan Ʃn omdat je 't krijgt.

2 likes

Trek is in de fietsenwereld ( racefietsen ) echt een kortingsmerk.
Beter voorbeeld is Specialized / S Works.

1 like

Het hoort erbij, en het is gewoon leuk. Wel moet het een respectvol (Geen handjes klap) gesprek/proces zijn. Tevens speelt in mijn ervaring van beide kanten het gunnen en een stabiele relatie een rol. Gelijk om ā€˜korting, korting’ roepen werkt natuurlijk niet! De marges zijn enorm en het aanbod aan de andere kant ook (uitzonderingen bepaalde merken daar gelaten).
In mijn ervaring zowel enkel jaren geleden alsmede op het actuele moment: 12 tot 21% op alle merken mogelijk met uitzondering van Rolex (en higher up, AP etc geen ervaring mee)

Overigens het meest verbaas ik mij altijd over advertenties hier in het blauw van gebruikte Tudors (58’s). gewoon nieuw te koop met zeer nette korting.

2 likes

Of ik lees je bericht verkeerd of je bent onzin aan het verkopen. Bedoel je nou dat je bij Porsche bijvoorbeeld geen korting hoeft te verwachten?
Betaal jij lekker overal de vraagprijs, dan hou ik geld over voor een NAšŸ‘ŒšŸ»

De marges op high end horlogemerken zijn niet zo enorm.

1 like

Helemaal mee eens idd!
Doelde een beetje op mainstream:
Breitling, Longines, Oris, IWC, Omega, Seiko, Tudor etc.