Korting bij de AD, feit of fabel?

Als de prijs voor beide partijen niet juist is, dan komt er geen deal en anders wel. Hoe je op die “juiste prijs” komt, verschilt per sector/persoon: de 1 houdt niet van poespas en noemt meteen een vaste prijs; de ander geniet van het onderhandelingsspelletje. Zolang dit allemaal met wederzijds respect en duidelijke communicatie gebeurt zie ik geen problemen.

Ik zie veel ondernemers reageren en denk dat de pluriformiteit aan reacties mijn (simpel verwoord, maar toch theoretisch) verhaal wel onderstreept.

2 likes

Tuurlijk krijg je korting op luxegoederen. (Uitgezonderd schaarste producten zoals Rolex).

Of je jezelf er ongemakkelijk bij voelt om ernaar naar te vragen is een ander verhaal.

Ik heb bij mij laatste 3 horloges (uit het duurdere segment) opgeteld ongeveer 2K korting gekregen. Dat was zonder onderhandelen, ik stelde slechts 1 keer de vraag. “Wat kun je nog voor mij regelen?” Niks bijzonders, geen discussie, geen onderhandeling spelletjes’. Gewoon een oprechte geïntegreerde vraag.

Die verkoopt mijn producten niet. :face_with_monocle:

2 likes

Vragen staat vrij. Of je het fijn vind of niet. Kan natuurlijk geen kwaad om met die vrijheid goed om te gaan. Bij de bakker om de hoek is het een stuk minder relevant dan aankoop horloge, auto of keuken.

1 like

Ik weet niet wat je handel is, maar je bent vast niet de enige op de wereld en/of er zijn vast wel alternatieven. Overigens je uniciteit mag nooit een reden voor arrogantie zijn. Vind ik.

Je klinkt als ‘mijn’ bakker die boos is dat zijn klanten het brood bij de Lidl halen.

Kan op zich teleurstelling wel voorstellen… ambachtelijk brood dat het aflegt tegen goedkoper klef fabrieksbrood. :grimacing:

4 likes

Neen, ik klink niet als je bakker, ik ben ook geen bakker. Maar het is wel een feit dat het winkelaanbod verschraalt door m.n. Internethandel.
Om die reden heb ik een niche opgezocht en kan daar nog steeds een goede boterham verdienen, ofschoon Covid wel haar sporen voor toekomstige handel nalaat.

1 like

En vervolgens kom je met wat algemeenheden. Moet het daarmee doen lijken of je gelijk hebt? Dan kun je net zo goed zeggen, ‘dat is flauwekul, buiten is het bewolkt’ :joy:

Ik weerleg nergens dat je bedrijfskosten hebt toch? Enkel dat wanneer je zelf geen korting geeft omdat je zelf overal brutoprijzen betaalt, je prijzen waarschijnlijk onnodig hoog liggen (op basis van genoemd voorbeeld van een auto). Of koop jij je handel ook in voor brutoprijzen, zonder (volume) korting? Dus de eerste prijsquotering zeg je direct volmondig ‘JA’?

1 like

Helemaal mee eens, het is ook vaak de toon die de muziek maakt.
Indien ik er naar vraag, vraag ik het ook altijd op een nette, correcte en respectvolle manier waarbij nee ook een prima acceptabel antwoord is. In mijn ogen is het vaak ook een kwestie van gunnen van beide partijen.

2 likes

Ik laat voor eigen rekening en risico produceren. Uitsluitend in Europa. Kwaliteit is daarbij belangrijker dan prijs.

2 likes

Dat is mooi. Maar ook daarin koop je dus in. Materialen, productie. Nooit een gesprek gevoerd over prijs?

1 like

Vriend, ik zit tientallen jaren succesvol in het vak. Ga jij me nu vertellen hoe ik mijn business moet voeren? Je bent zeker student of bankier?

5 likes

Daar betaal ik dikwijls ook meer voor. Maar niet onbeperkt wat men denkt te kunnen vragen.

Dit topic in een noten dop:

image

6 likes

Ik ook.

Klopt. De oplossing voor de ‘normale handel’? Werken aan klantenbinding en hoe doe je dat, inderdaad af en toe toegeven aan een vraag van je klant … en zo zijn we weer terug op het onderwerp. Oh enne, als je in de boekenhandel zit of witgoed tja dan moet je opboksen tegen de grote jongens. Dan kun je boos worden op de klant, maar die bepaalt het landschap ook niet. Daar hebben we mee te leven, jij hebt een niche opgezocht maar dat is de bakker niet gegeven hoewel hij natuurlijk blijft roepen dat zijn brood beter is. De klant weet inmiddels wel beter en gaat voor de makkelijkste oplossing, de Lidl want daar liggen ook gewoon verse groenten voor de helft van de prijs. Tja.

Doe je goed!

Pardon? Ik reageer op de prijsstelling van iemand anders. Met onderbouwing/mening. Jij roept enkel ‘flauwekul’. Reageer dan niet. Of niet zo kinderachtig, wanneer je niet openstaat voor de mening van een ander.

3 likes

Student dus.

Leuke inhoudelijke reactie :+1:

Is geen verwijt hoor. Een hoop van ons zijn door die levensfase gegaan. Maar ik moet weer aan de slag met mijn collecties. Ciao.

1 like

Euh… hoe zou dat een verwijt moeten zijn :joy::joy:. Het is enkel een erg oppervlakkige reactie van je. Dat is overigens ook geen verwijt, enkel een constatering.