Kostbaarhedenverzekering: ervaringen en advies

Hallo allen,

Ik vond nergens een actueel of bruikbaar topic op het forum hierover, dus vandaar dat ik deze vraag met jullie wil delen:

welke goede (of juist slechte) ervaring hebben jullie met bepaalde verzekeraars/verzekeringen als het gaat om de dekking van je kostbaarheden/lijfsieraden (waaronder ook horloges vallen)?

Ik ben dus niet op zoek naar hear-say en sterke viavia verhalen maar wil echt graag weten welke verzekering(smaatschappij) jullie kunnen aanbevelen (liefst onderbouwd met argumenten uiteraard) omdat je je eigen kostbaarheden/horloges daar momenteel of in het verleden in dekking hebt gegeven.

De achtergrond van mijn vraag: ik heb een lopende inboedelverzekering bij Abn Amro Verzekeringen met daaraan een kostbaarhedenverzekering gekoppeld. Ik wil nu de alternatieven inventariseren en (hopelijk mede op basis van jullie feedback) evalueren of ik bij mijn huidige verzekering wil blijven of een overstap ga maken.

Indien er voldoende reacties komen op dit topic dan lijkt me de informatie ook nuttig voor de andere forumleden, vandaar dat ik het hier in de rubriek Algemeen plaats ipv in Offtopic.

Bij voorbaat dank voor het delen van jullie informatie/ervaringen.

Cheers
:sunglasses:
Otto

7 likes

Als ik het goed heb heeft interpolis een kostbaarheden verzekering die je kids kan afsluiten van inboedel etc.

Prijs uiteraard afhankelijk van het te verzekeren bedrag.

Ik heb weleens naar verzekeringen van ABN zitten kijken, maar ze zijn wel stevig geprijsd, vind ik

1 like

Ga dit topic even volgen, ben zelf van plan een kluis te plaatsen, voornamelijk voor sieraden en zoek een goede verzekering waar alles netjes gedekt is. (Zelf nog niks uitgezocht :wink: )

1 like
1 like

Dank voor je reactie, Daan.

Ik hoop juist met dit topic wat feitelijkheden en ervaringen van andere gebruikers/forumleden op een rij te krijgen. Heb jij zelf een dergelijke verzekering bij Interpolis afgesloten en wat zijn je ervaringen?

Groet, Otto

Nee nog niet, oi ben zelf nog erg in dubio of je je wel van voor tot achter moet verzekeren.

Op andere fronten (autohuur bijv) vind ik het altijd een enorm gezeik om je centen te krijgen.

Het zijn natuurlijk luxe producten en, hoe klote ook, je zou niet iets moeten dragen als je je het niet kan veroorloven te verliezen

1 like

Heb deze ook. In 2008 inbraak gehad. Alles weg. Binnen 1 week iemand op de stoep ter inventaris. Veel spullen/ horloges hadden geen bon. Binnen 3 weken geld op mijn rekening. Was helaas wel flink onderverzekerd. Kortom, zeer snel en goed behandeld. Ik blijf dus…

2 likes

Allright, dank wederom voor je reactie.

Mijn insteek is/was om met dit topic gebruikerservaringen op tafel te krijgen. Dus nogmaals (here comes the but…) maar ik wil de andere HF’ers graag vragen om hun feedback te beperken tot eigen positieve of negatieve ervaringen.

Dan hebben alle leden die deze afweging maken (wel/niet verzekeren, en bij welke maatschappij) daar wat aan.

Groet, Otto

1 like

Jaja, message received :joy:

2 likes

Heb alleen mijn twee Rolex GMT’s verzekerd bij Univé via een extra optie in de Univé particuliere woonverzekering met een extra clausule voor sieraden tot een bedrag van € xx.xxx,-
Dat is het eenvoudige deel van het verhaal.

Om niet onderverzekerd te zijn, zoals eerder in deze topic verteld, heb je een taxatierapport nodig van je horloges.

Dat is een verrekte lastige.

De AD’s beginnen er niet aan als het horloge niet bij hun gekocht is, een respectabele vintage handelaar vroeg € 400,- voor de taxatie van twee horloges, een nette manier om aan te geven dat ze er geen trek in hadden.

Een gerenommeerde juwelier in de buurt, waar ik al heel wat zakgeld naar toegebracht heb voor mijn lieftallige echtgenote, hield de boot ook af.

Uiteindelijk heeft de juwelier/parallelle importeur waar ik mijn Batman gekocht had een taxatierapport rapport opgesteld 'naar eer en geweten '.

Een tweede vereiste voor het taxatierapport is dat het ter voldoening van artikel 7.960 van het Burgerlijk wetboek is. Dan is de taxatie waarde ook de verzekerde waarde. Zo niet, is de kans op dicussie met de verzekeraar erg groot.

Ten slotte zijn de horloges alleen verzekerd als ze op het lichaam gedragen worden of in een goedgekeurde safe opgeslagen zijn. Anders is de uitkeringswaarde gemaximaliseerd op € 5000,- totaal.

Tot zover uit eigen ervaring, het is dus nogal wat als je je speelgoed wilt verzekeren.

6 likes

Top. Daar hebben we (ik) wat aan. Dank :+1:

Ik heb de ING boedelverzekering met kostbaarhedenclausule. Gewoon prima, snelle afhandeling, goede dekking en als beste getest in 2018 door de consumentenbond. Nadeel: je moet klant zijn.

1 like

Ben zelf wel erkend Taxateur en schade-expert ( gecertificeerd register-taxateur) en taxeer veel voor Unive en andere grote maatschappijen en hoeft niet altijd duur te zijn 1e uur € 120 xcl. btw maar wel incl reiskosten en rapport etc. 2e uur € 60 excl. btw. Pas er wel mee op dat veel juweliers een ‘taxatierapport’ maken welke niet wordt erkend door de verzekeringsmaatschappij. Toch wordt er wel vaak wat gedaan door ze met alle gevolgen van dien. In de voorwaarden staat vaak aan welke eisen het rapport en de taxateur moet voldoen. Zelf overigens de horloges verzekerd op een kostbaarhedenverzekering van Unive.

3 likes

Interessant topic.
Ik loop hier ook tegenaan. Wij zijn verzekerd bij de Onderlingen (aangesloten bij Reaal) en ik heb geen flauw idee.

Voor zover ik weet hebben wij sieraden al verhoogd tot 6.000,00 euro i.p.v. 2.000,00. Dit kost 5 euro extra in de maand en is eigenlijk al niet meer toereikend met een sub om de pols.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om alles te laten taxeren, maar moet dit bij een bepaalde juwelier, of kan elke horlogemaker voorzien van een KVK dit rapport opmaken?

Weet iemand dit?

1 like

Huh? Ik moet niet iets dragen wat ik niet kan veroorloven te verliezen? Serieus?

2 likes

Ligt helemaal aan de voorwaarden van de maatschappij m.b.t. eisen van het rapport en de taxateur de meeste maatschappijen eisen rapport van een register- taxateur van bijv VRT of TMV of sectie taxateur via de Federatie Goud en Zilver (zie mijn eerdere antwoord) zit zelf in 2 van deze registers dus voldoe aan de voorwaarden. Er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die het begrip deskundigen heel open houden en dan is iemand met een kvk inschrijving al voldoende het is goed om dit zeker te weten en anders na te vragen bij de maatschappij als je hier aan begint.

1 like

Bij het afsluiten van een verzekering ook even checken wat de individuele verzekerde waarde per stuk is. Ik had de verzekerde waarde laten optrekken voor mijn juwelenverzekering omdat mijn verzameling de standaard verzekerde waarde oversteeg, bleek achteraf dat de waarde per stuk gelijk was gebleven bij deze verhoging (zonder dat dit vermeld werd). Pas toen ik er achteraf specifiek naar vroeg kwam dit boven water. Heb dit dus nog laten aanpassen… Had ik dit niet opgemerkt was bij diefstal mijn duurste horloge voor amper 30% verzekerd geweest terwijl ik initieel dacht dat alles gedekt was omdat de totaal verzekerde waarde voldoende was om mijn horlogecollectie af te dekken.

2 likes

Deze randvoorwaarden zijn toch belachelijk en enkel in het leven geroepen om onder de polis uit te kunnen komen als verzekering zijnde.

Bah.

2 likes

Wat ik bedoel te zeggen; als je in de (financiële) problemen zou komen door verlies of diefstal van een luxe-product, dan vraag ik me af of je wel de meest verstandige keuze gemaakt hebt bij de initiële aanschaf. Maar hé, dat is mijn mening hè.

1 like

Dus je moet de waarde van ieder afzonderlijk horloge aangeven? Hoeveel p maand betaal je met je verzekering binnenshuis en buitenhuis voor je horlogecollectie? En welke bewijzen willen ze zien van eigendom, als je door tweedehandsaankoop bv geen aankoopbewijzen hebt?