Kostprijs luxe horloges

Het moet een hoop kosten. Anders is het niet interessant, toch? Waarschijnlijk is de daadwerkelijke kostprijs peanuts. Het is allemaal marketing en lifestyle-flauwekul.

2 likes

Het pure materiaal wat in de horloges gaat zal niet meer zijn dan zo’n €0,50-€1, tenzij je in de kostbare metalen gaat. Wat echt duur is is de bewerking van die materialen (verwerken van ijzererts tot staal, gieten, frezen, etc). Dan is er nog de prijs van assemblage, quality control (eventuele COSC tests) en transport. Dat zijn de echte dure stappen. Het materiaal is peanuts, een afrondingsfout.

2 likes

Materiaal en uurloon.

Ja, als ik heel rijk was, zou ik daar misschien niet zo’n moeite mee hebben. Wat voor horloges heb jij, als ik vragen mag?

1 like

Een vraag wat je letterlijk niet kan beantwoorden zonder alle parameters te weten/hebben…

Hoeveel horloges produceert men? 10? Miljoen? Per maand? Per jaar? Per seconde? Hoeveel werknemers? Wat rekent de leverancier van grondstoffen? Worden ze volledig inhouse gemaakt of leveren derde partijen onderdelen? Etc etc etc

Kijk hier even! :slight_smile:

Als we gaan terugzoeken, vinden we heel wat van die discussies. Mijn conclusie was toen dat niemand dat echt weet, behalve de makers.

1 like

Veel mensen vragen zich dit af. Als je een beetje Googled zie je dat de consensus is dat ongeveer 20% van de adviesverkoopprijs van een gemiddeld luxe horloge bestaat uit door de fabrikant gemaakte kosten. Hierbij zijn kosten als machines, materialen, assemblage, R&D, personeelskosten, huisvesting en marketing meegenomen.

De gemiddelde AD koopt horloges van de fabrikant voor 60% van de adviesverkoopprijs. De van de 40% marge die de AD maakt gaan alle kosten (huisvesting, personeel e.d.) nog af.

In rekenvoorbeeld met de IWC die je noemt:

Totale door de fabrikant gemaakte kosten: €920
Inkoop voor de dealer: €2.760
Adviesverkoopprijs: €4.600

Hoe de verhoudingen precies liggen scheelt natuurlijk per merk, daarnaast is hier niet in meegenomen hoeveel % van de genoemde €920 wordt besteed aan de daadwerkelijke productie.

Als je naar de marketing kosten kijkt vallen deze eigenlijk wel mee. Rolex verkocht in 2015 800.000 horloges, tegen een marketing budget van 56.000.000 dollar. Dat is 70 dollar, of ongeveer 60 euro aan marketing per verkocht horloge.

Als we er voor het gemak even vanuit gaan dat de verhoudingen bij IWC ongeveer gelijk liggen kom je uit op ongeveer €860 aan kosten die min of meer kunnen worden teruggeleid naar de productie van het horloge (natuurlijk zijn er ook niet marketing gerelateerde kosten die meegerekend worden zoals kantoorpersoneel, onderhoud van gebouwen etc.)

12 likes

Horloges zijn Veblen goods. Er is geen link met productiekosten, maar er is een omgekeerde prijselasticiteit. De kostprijs is van veel minder belang voor de uiteindelijke prijs. Ik verschil dus van mening, al heb ik veertig jaar geleden mijn kandidaats economie gehaald, en ben ik alles vergeten. :smiley:

7 likes

Dat begrijp ik niet helemaal. Waarom lopen ze naar IWC wanneer je naar Rolex vraagt?

Stalen Rolex modellen zijn nagenoeg niet leverbaar. :slight_smile:

1 like

IWC is onderdeel van de Richemont Group

Je kan de financiële gegevens daarvan makkelijk op internet vinden

De winst voor het afgelopen kwartaal kwam uit op ca. 15%

Dus grosso modo “kost” een gemiddeld product van dit concern 87% van de verkoopprijs

Dit is heel grof berekend want dit concern voert veel meer merken dan IWC alleen en ook andere producten dan horloges

Daarnaast moet je natuurlijk de verkoopprijs weten die zij zelf aan juweliers in rekening brengen en dat is minder dan de winkelprijs incl BTW die je uiteindelijk als consument betaalt

Nee, nooit
Veel meer

4 likes

Ik ben benieuwd hoeveel van die kosten marketing is, en salaris voor de directie. Dat zijn geen directe productiekosten. De totale kosten zijn heel wat meer dan alleen productie. Om een veel hogere prijs dan productiekosten te handhaven is veel marketing nodig. Het zijn immers Veblen goederen, door mij al eerder opgemerkt. Googlen om de cijfers te begrijpen is echt veel te simpel. Ik zou wel eens een belastingopgave willen zien.

1 like

Vergeet de dikke management fees niet :wink:

1 like

Het is al een tijdje geleden, maar toch…

2 likes

Hier had ik nog niet eerder van gehoord, dank. Interessant!

1 like

Zoals gezegd is het een heel grove schatting gebaseerd op ca. drie seconden in hun boeken neuzen :smile:

Maar het geeft wel enigszins richting aan hoe je de vraag van TS zou kĂşnnen benaderen

Uiteindelijk zijn dat ook “productiekosten” net als de papadagen van de portier of de rente die ze moeten betalen voor de financiering van hun dak enz

Anders kun je ook wel zeggen dat een kapotte koelkast genoeg materiaal bevat om 1000 horloges van te maken :sweat_smile:

2 likes

Laat ik zeggen dat ik de term gebruik zoals gebruikelijk in de economische wetenschap. Let vooral op direct. Uiteindelijk kun je het wc papier voor personeel productiekosten noemen. Dan kom je niet ver in de studie… :slightly_smiling_face:

2 likes

Daar kom je nooit achter want teveel variabelen.

Inhouse movements,sourced movements
Welke onderdelen worden betrokken van andere fabrikanten en wat maken ze zelf. en hoelang is de productie en assemblagelijn.

Een voorbeeld
Een Rolex …vanaf het moment dat het eerste onderdeeltje uit de vooraadbak gehaald word tot het moment dat die Rolex met dat specifieke onderdeeltje zijn laatste QC krijgt is een tijdspanne van een jaar…hoe reken je dan de kostprijs uit?

Niet.

1 like

Dat is waar… je kan ook niet echt veel verder komen dan de kosten van het geheel en een verdere opsplitsing lijkt mij vrij arbitrair

Je zou ook kunnen zeggen dat de kosten voor een horloge de som is van de kosten van de voorkant en de kosten van de achterkant

(Dit is opzich natuurlijk waar :sweat_smile:)

1 like