Dat is ook het geval bij je Fortissen…
Ook daarbij heb ik er twee moeten verwijderen omdat ze vol zaten met krasjes.
Op zulke horloges is de coating de zwaktste component en dat vind ik zonde.
Heeft een hardheid van 8.5. ( en dat heb ik wel even op moeten zoeken …… )
Thanks voor alle info! Ik laat het voor nu maar even voor wat het is. Het is nog zo minimaal, dat ik het glas vervangen nog niet nodig vindt.
Klopt, ik zat te suffen. Moissaniet is ca. 9.5 en er zijn meer materialen met die hardheid.
AR coating kan niet goed tegen alcoholhoudende producten. Als TS houdt van bijvoorbeeld after shave zou dat heel goed de oorzaak van de beschadiging kunnen zijn.
Hoef je dan verder niet te ‘boenen’ als met cape cod bijvoorbeeld?
Niet het geval, maar thanks!
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Mijn Breitlings hebben een coating aan de binnen en buitenzijde en juist daardoor “lijkt” het bijna alsof er geen glas inzit.
Dit het-lijkt-alsof-er-geen-glas-in-zit-effect is een beleving welke ik enorm kan waarderen. Je ervaart het horloge gewoon anders als er geen reflecties in het glas zitten.
Zo heeft ieder voordeel dus zijn eigen specifieke nadeel.
Je kunt de coating er af laten halen als je het niet zelf ziet zitten. Maar is ook prima zelf te doen. Ik heb er in het verleden commandant cleaner voor gebruikt en dat ging heel makkelijk.
Mocht het effect van het verwijderen je niet aanstaan dan kun je altijd het glas laten vervangen (wel duurder) en is je trotse bezit weer als nieuw.
Je moet wel een beetje druk zetten, maar zo weinig dat het prima met een wattenstaafje kan
Ik heb er destijds behoorlijk stampij over gemaakt en het glas is eenmalig vervangen. 5500,- en sommige groffe soorten katoen van kledij zouden er al voor kunnen zorgen. Ik vind het ronduit belachelijk. Ontwerpfout kan, maar ‘verkoop’ het dan ook niet alsof alleen diamant het kan krassen.
Zo wordt t toch ook niet verkocht?
Laat eens zien waar dat zo verkocht wordt
Da’s zeker niet hoe het verkocht wordt. Omega zelf geeft op de website duidelijk aan dat het gaat om “scratch-resistant” saffier met “anti-reflective treatment on both sides”. Je weet van tevoren duidelijk dat er een coating op zit met andere woorden. De coating zelf is de laatste jaren ook sterk verbeterd en harder geworden net zoals gelijkaardige coating op bijvoorbeeld brillenglazen. Ik heb meerdere gebruikte horloges gekocht met een AR-coating op de buitenkant en elk van deze horloges had een perfect intacte coating aan de buitenkant zonder krassen.
Uiteindelijk vind ik krassen op het glas altijd interessant omdat mensen er zo’n verschillende ervaringen mee hebben. Ik heb zelf bijvoorbeeld nog nooit krassen gehad op mineraalglas (wel op plexi) maar sommige mensen mijden mineraalglas als de pest omdat ze die snel krassen.
Wat kost een glaswissel van zo’n Omega? Hoe staat dat in verhouding tot de aanschafprijs, en kun je het evt zien als “onderhoudskosten” bij gebruik over een x aantal jaar?? Bedoel, op zo’n horloge schrijf je absoluut gezien toch ook aardig af? Is zo’n glaswissel -al dan niet voor glas zonder coating buiten- eens in de zoveel jaar dan te gek?
Ik weet dat saffier voor een Omega Speedmaster ca. €600 kost, zal voor een Seamaster ook wel in die buurt liggen.
Wel bij Gassan, ik vroeg er twee keer naar en de verkoopster was er absoluut van overtuigd dat alleen diamant krassen kon aanbrengen.
Ik kreeg een notificatie.
Liever heb ik nog plexi omdat ik daar met polywatch of Prodent de krassen makkelijk kan wegpoetsen.
Het is vreemd dat een officiële dealer (neem ik aan) niet weet of het euvel binnen de garantie valt, en ronduit klantvijandig als je binnen de garantietermijn 75 euro moet betalen voor het onderzoek in het geval de conclusie wordt getrokken dat de krassen niet gedekt worden door de garantie.
Dan daar reclameren als de verkoopster het zwart op wit wil vastleggen bij de aankoop