Krijg horloge niet open

Ik heb een oud horloge in handen gekregen dat ik zou willen open doen, omdat het niet meer werkt.
Het is er nog een dat door Philips aan de werknemers werd gegeven indertijd.
Er staat geen merk op. Op de voorkant staat enkel INCABLOC, 17 jewels en Swiss Made.
Op de achterkant het logo van Philips, 12 1/2 jaar en een serienummer.
Nu, het vreemde is dat er geen uitsparing of lipje aanzit, dus dacht ik een schroefdop.
Omdat er echter ook geen ‘groeven’ in zitten, heb ik gewoon de rubber bal genomen, en na wat moeite begon het deksel te draaien. Alleen blijft het nu draaien, maar komt het niet los…?!
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Ik zal hieronder proberen een foto te posten…

Incabloc is het anti-schok systeem. Heb je wat foto’s?

Dat kleine gele ringetje zat trouwens achter de kroon. Het is zeer elastisch, dus ik weet niet welke functie het heeft of had…

Hier de voorkant, al zal dat niet veel helpen…

Je zal denk ik toch even moeten zoeken naar een inkeping tussen het deksel en de kast. Op die plaats zou je met een opener tool dingetje of een heel fijn mesje het deksel moeten kunnen open wrikken.
Echt even goed kijken, want zo’n inkeping kan echt heel subtiel en moeilijk te vinden zijn.

Vwb het rubber ringetje achter de kroon lijkt mij dat dit is toegevoegd (misschien later door de drager?) als een soort van extra pakking tegen vocht??
Lijkt mij niet heel effectief, maar iets anders kan ik ook niet verzinnen…

4 likes

Ik weet niet of dat een goede combinatie is :frowning:

Noem het hoe je wil…
Er zal tussen tussen de kast en deksel een soort van hefboomwerking plaats moeten vinden. Tuurlijk minimaal en met beleid. Soms is alleen het plaatsen van een opener al voldoende om het deksel los te laten klikken.

Ik schat TS slim genoeg in om dat zo te begrijpen…

Als er geen groeven zitten, zal ‘t geen draaisysteem zijn, en lijkt me het ‘wrikken’ de enige optie. Aardappelschilmesjes ben ik groot fan van als high tech tool in dit soort gevallen.

Had ook een horloge uit 1940 wat niet zomaar open te krijgen was.
Er bestaat een tool voor hoor.
En dan was het nog niet gemakkelijk
Sommige horlogemakers hier hebben zoiets.
Bv @koen in tilburg

image

Zoiets gaat ook prima. Dan aan een kant een nylon houder (witte ding linksonder) i.p.v. twee openers. Is er ook in Ali-kwaliteit, ik gebruik een Horotec. Onmogelijk om hier mee uit te schieten.

4 likes

Zoiets bedoelde ik dus.:+1:

Denk dat je het horloge aan de voorzijde open dient te maken. Lijk mijn een monocoque.

Heb dat ook met een tissot seastar, die open je door het glas eraf te halen.

Zie ook:

Ik heb te weinig kennis om dit af te kunnen schieten, maar lijkt mij niet. Als ik goed naar de foto kijk denk ik de plaats gewoon te kunnen zien waar iemand al meermaals het deksel heeft geopend.

2 likes

Hmmm had ik nog niet zo naar gekeken, wellicht.

Vind de positie wel raar, je zet dan toch ongewild druk op de kroon.

Misschien zo draaien dat de inkeping niet ter hoogte van de kroon zit

1 like

Dat ronddraaien wijst mogelijk ook op een ontbrekende pakking.

1 like

Voor deksels die niet open willen durf ik deze al eens te gebruiken (geeft zelf een klik bij het drukken):

afbeelding

Die Horotec van @PeterLC heb ik ook, maar dat is iets riskanter met geen kennis, dan zou je wel eens heel de boel kunnen stuk draaien omdat je minder gevoel hebt, met ervaring is het geen probleem.

Alvast bedankt allemaal om mee te denken.

Denk dat je het horloge aan de voorzijde open dient te maken. Lijk mijn een monocoque.

Ik denk dat je hier misschien een punt hebt.
Er is dus absoluut geen uitsparing te zien, zelfs niet met een vergrootglas. Dat boven de kroon is gewoon de slechte kwaliteit van de foto denk ik. :slight_smile: Op het horloge is niets te zien.
Ik ben ze nu echter van de zijkant aan het bekijken, en misschien kan de ring van het glas er eerder af dan de achterkant?
Hier is even een foto…

Ik vind het alleen vreemd dat de achterzijde dan gewoon kan ronddraaien…
Volgens mij is ze trouwens nooit open geweest. Er zit geen batterij in en heeft tot nu steeds gewerkt.

Is dat geen lipje?

Een deksel van een monocoque draait niet volgens mij.

Maar het kan daarom wel zijn dat het uurwerk er langs vooraan uit komt, toch lijkt mij raar dat als het geen deksel is dat open kan, het toch mee draait.