Laat je(/een) Grand Seiko zien II

Kent u het spreekwoord: “beter één Grand Seiko sbgw231 om de pols, dan tien Patek Calatrava’s op instagram”?

Op Instagram:
https://www.instagram.com/p/B-oHpRnnL37/?igshid=d87m925ixkd0

Om de pols:

14 likes

Ze lijken toch eigenlijk wel verdacht veel op elkaar. Toch wel een beetje jammer eigenlijk. Er is zeker wat afgekeken.

Die SBGV245 is wel een mooi klokkie. Jezus. Misschien toch ooit eens naar de 9F quartz kijken.

1 like

Je hebt zeker een punt. Toch kan ik wel een flink lijstje van horloges opnoemen (kleine bluf) die allemaal op de PP Calatrava lijken.

2 likes

Ik heb het in het Patek topic maar niet gezegd, maar ik denk dat de Grand Seiko mooier is afgewerkt. En over het kopieren, er zijn vreselijk veel soorten Calatrava’s. Af en toe kom ik er eentje tegen die op de SBGW231 lijkt, maar meestal zien ze er toch redelijk anders uit. Het lijkt mij niet zo dat Grand Seiko één heel veel verkocht Calatrava type op het kopieerapparaat heeft gelegd.

2 likes

De Calatrava zag in 1932 het levenslicht.

Als ik de populaire lezing mag geloven is het eerder omgekeerd. Patek schijnt in de jaren 30 in zwaar weer te hebben gezeten. Toen de gebroeders Stern in 1932 het bedrijf overnamen, hadden ze een zeker mass-appeal nodig om hun publiek te verbreden zonder de reputatie voor compromisloze kwaliteit te verliezen.

Merk daarbij ook op dat in 1930, Seiko dit soort dingen maakte:

lf

Je ziet een zonneklare invloed van de in 1913 geïntroduceerde Laurel, die er zo uit zag:

https://static.watchtime.com/wp-content/uploads/2017/01/Seiko_Laurel_Front_Museum_Tokyo_2016.jpg

Zo zie je een plattere kast, geïntegreerde lugs en een tik grotere bezel ontstaan.

Intussen kwam Patek in 1932 met deze Calatrava op de proppen:

In dit artikel wordt veel over de Bauhaus invloeden op het ontwerp van de Calatrava gesproken:

Ik vind de Calatrava echter geen Bauhaus vormtaal vertegenwoordigen. De eerste echte Bauhaus horloges zijn in mijn ogen van Stowa afkomstig, circa 1937. A Lange deed toen ook al mee.

Hoe dan ook waren er kastontwerpen van Seiko en anderen die een zelfde lug-vorm als de Calatrava hadden. Zoveel manieren zijn er tenslotte niet om een lug te maken.

De combinatie dauphine, indices en KS is wel vaak te associëren met de Calatrava (wiens naam en symbool gejat waren van een stel ridders uit 1150, dus dat was ook niet kies van ome Patek), maar om het ontwerp van de GS op te hangen aan Patek gaat mij meerdere bruggen te ver.

:slight_smile:

6 likes

Interessant! Het is altijd goed om echt terug te gaan naar een oorsprong. Nu achteraf ziet alles er zus en zo uit, maar iemand was ooit de eerste die het zo deed. En misschien is de Calatrava dus wel een kopie van een Seiko :slight_smile:

2 likes

Ja, je hebt een punt hier. Interessante historische bespiegeling.

Ik kijk wel vooral naar de wijzerplaat. Die is bij de Calatrava qua markers, wijzers e.d. wel echt in lijn van de GS (of andersom). Maar je hebt gelijk, er zijn wel meer horloges van nu en vroeger die dat zo hadden.
Maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit. De GS bevalt me erg goed. De Calatrava staat al jaren op het lijstje, maar voor zoveel geld ga ik toch, als ik zoiets al doe, eerder voor een Lange.

2 likes

Wow, da’s een kek Seikootje :kissing_heart:

2 likes

8 likes

12 likes

Dit is zo’n horloge dat je best zou willen kopen, maar het plekje in de verzameling voor een GS met een zilveren wijzerplaat is al gevuld door de sbga103, en het plekje voor een 37mm al door de sbgw231. En als je nu zegt dat ik die twee weg kan doen, en ze kan vervangen door deze… Helaas!

Maar hij is mooi!

2 likes

10 likes

17 likes

Blijft wel echt een top horloge :heart_eyes:

1 like

Nu nog een sportmodel van GS erbij voor tijdens het racen :wink:?

2 likes

Beter goed gejat dan slecht bedacht :raised_hands:

Hier een middagwisseltje.

16 likes

Ziet er ook goed uit deze combi met lederen band.
Met metalen band ook.

1 like

Als antwoord op jouw eerdere vraag, ik had nog een foto voor de band en de lugbreedte:

11 likes