Dat die zich mag meten met een GS vind ik dan weer niet. Ik zou m’n King Seiko naar voren schuiven, los van het povere uurwerk, maar als je naar de indices en wijzers van een willekeurige GS kijkt zie je al een hemelsbreed verschil:
De limited KS is een mooi horloge, maar het haalt het niet bij de SBGW231. Maar de SJE093 moet zich ook helemaal niet meten met een Grand Seiko. Die moet zich meten met de BB58, 54, Pelagos 39 en FXD. En wat mij betreft doet ie dat met verve.
Beide mooie horloges maar de GS wint het op alle fronten. De afwerking van de SLA037 is echt next level, GS niveautje. Ook het uurwerk komt van het GS schap.
Dat de SJE093, niet in dat territorium zit kan ik inkomen al heb ik die nog nooit in het echt gezien.
Ik had na de verkoop van 1 van mijn horloges wat geld te besteden en heb lang getwijfeld wat ik zou kopen.
Altijd al een GS willen hebben tot de King Seiko SJE095 op mijn pad kwam.
Iets goedkoper dan een SBGW231, maar persoonlijk vindt ik de KS mooier.
Afwerking is echt subliem en bijna op het nivo van een GS, wijzerplaat is echt betoverend.
Natuurlijk is het 6L35 minder nauwkeurig dan dat van de GS, maar daar lig ik niet echt wakker van.
Voor mij komt deze KS dus echt heel dicht in de buurt van een GS en ben er erg blij mee ondanks dat ik ook de GS kon kopen.
Overigens komt die GS er in de toekomst echt nog wel
Een poll is altijd leuk om de herfstige zondag door te komen
Ik wil sowieso weer een spring drive in de nabije toekomst en die mag wel wat présence hebben. Dus vandaag zit ik met mijn hoofd bij de SBGY011 Asaborake en de SBGA407 Skyflake.
De Omiwatari valt af voor deze poll door de bolle kast en de smallere wijzers en markers, het mag wel eens old school GS zijn. Leren band geniet de voorkeur omdat dit de kast accentueert en ik nogal kieskeurig ben op mijn stalen banden.
De Asaborake enerzijds is lekker dun door het handwinder uurwerk en heeft de 44GS geïnspireerde kast. Je vindt een subtiel patroon op de soms licht crèmige soms zilveren wijzerplaat en een geblauwde secondenwijzer maakt het af. Het gebrek aan een datum geeft een heerlijke symmetrie en de klassieke markers en wijzers zijn een genot voor het oog.
De Skyflake anderzijds is een kloeke maar tegelijk elegante allrounder. De babyblauwe snowflake wijzerplaat met polariserende power reserve vind ik persoonlijk erg charmant en we hebben ook hier een geblauwde secondenwijzer die de plaat mooi complimenteert.
Het lettertype van de datumcijfers bij het Spring Drive caliber is mooi om naar te kijken en goed afleesbaar. Het frame errond is mooi afgewerkt en het geeft wat tegengewicht voor de PR, dus hier mag de datum eens voor de verandering.
Gekantelde kirazuri wijzerplaat zonder power reserve, prachtige cleane handopwinder met mooi grote brug, wit en dan ook nog een 44gs kast? Alle respect, maar ik snap niet hoe je de Skyflake in zo’n poll kunt betrekken. Dit lijkt me een gelopen koers.
Dat is een mening zoals een ander. Op dit moment neig ik op het gevoel meer naar de Skylake, omdat ik die wat karaktervoller vind en omdat het een kleurtje is ipv wit. En ik houd wel van dat kleine PR zentuintje. Maar puur op objectieve eigenschappen wint de Asaborake zeker en een meeste liefhebbers zijn het met je eens blijkbaar. Het is maar waarop je je keuzes baseert… en ik ben een emotionele koper
De Skyflake is in het echt wel een serieuze concurrent, viel me in de boutique in Amsterdam op. Ik had gedacht dat het eenvoudige kiezen zou zijn naast de Omniwatari, maar dat was zeker niet zo. Ik snap je dilemma dus wel. Maar wel lekker kopen wat jij wil en niet een poll volgen hè?