Zeer cool, vooral bij een geblauwde wijzer…
Dank je! Maar nee, dat was geen SBGX261, dat was een bruine SBGP011. Hierboven de eerste foto met dopje.
Oh is dat de trade off? Omdat het uurwerk met de verstelbare uurwijzer eigenlijk een gmt uurwerk zonder 24 uurs wijzer is? Ach, zolang hij op de batterij loopt hoef je hem ook nooit vele dagen te verstellen toch?
Maar goed de jouwe heeft dat dus niet. Wel een gave wijzerplaat!
Yup.
Dat is ook het grote verschil tussen de 9F82 van de SBGV245 en 239 die ik had versus de 9F85 in de SBGP011. Die laatste werkt als een poor man’s GMT, inderdaad.
Voor een HAQ is dat een mooie upgrade, want je secondewijzer wordt niet twee keer per jaar gestoord.
De 9F62 serie in de SBGX lijn is echter op de leest van de 9F82 geschoeid.
Gelukkig heeft mijn The Citizen Ibuki zowel eco drive, als een perpetual calendar, als ook een verstelbare uurwijzer, dus er is altijd één horloge ongestoord accuraat.
Eh?
Volgens mij gaat die vlieger niet op hoor. Vraag me niet wat de achterliggende gedachte is maar feit is dat het ene model het wel en het andere niet heeft.
Eerst dacht ik dat geblauwde wijzers nooit een doppie hadden maar ook dat blijkt niet zo te zijn. Maar wat het dan wel is?
Rare jongens, die Japanners…
Een 44GS kast is per definitie geen instapper in de GS wereld, uiteraard.
Maar is er dan wel iemand hier die exact weet wanneer je een doppie krijgt?
Mijn idee was altijd dit, wat nieuwe Grand Seiko betreft:
- Alle SD een doppie
- Instap handopwinder + instap quartz, geen doppie
- Hogere segmenten mechanisch + quartz, wel een doppie
Bij mijn weten hadden ze in de jaren 60 en 70 überhaupt geen doppies.
Bij mijn weten ook niet, die van hierboven is van 1985 om en nabij
Zo simpel is het niet helaas! Je moet altijd eerst het onderscheid maken tussen geblauwd en niet. Dan heb je nog altijd het verschil tussen het dopje in de wijzer bij de snowflake en geen dopje bij de 415.
Vs
Japanse eigenzinnigheid
Wel of geen doppie. That is the question.
Ook dit… mijn SBGJ is dan weer niet de eerste de beste mechanische GS, stalen wijzer en toch geen dopje
Gelukkig maakt de SBGY dat weer goed
Geen idee of het een koopje is:
Objectief gezien: een horloge van €6600 is geen koopje
Das me wat aan de dure kant
Er stond er laatst een bij een goede grijze dealer in NL voor 1000 minder volgensmij.
Ik zie dat je voor 6400, inclusief invoer en BTW, een nieuw exemplaar uit Japan aan kunt laten rukken.
Mijn verwachting zou zijn dat je 'm tweedehands voor zo’n 5600-6000 op zou moeten kunnen pikken.
Dat zou inderdaad een wat betere prijs zijn! Nu eerst toch maar even genieten van wat er thuis ligt.
Zo krijg ik weer spijt dat ik die verkocht heb. Prachtstuk!