Pwoah . Daar zitten een paar pareltjes tussen. Dit gaat niet om 1, maar minstens 3 horlogebanden
Nou nou
DISCLAIMER, geen GS maar wel GS DNA…
Gisteravond gaf Kalle Slaap een feestje in zijn atelier vanwege het behalen van 20k subscribers op zijn YouTube kanaal. De geïnteresseerden kwamen van heinde en verre: Duitsland, België en zelfs op de bromfiets vanuit Zwolle . Uiteraard had iedereen zijn best gedaan om iets bijzonders om de pols te leggen.
Daar ontmoette ik een heer die bij Seiko heeft gewerkt en die begin 2000 heeft meegemaakt dat er 6 stuks van een bijzondere Seiko arriveerden. Hij meende zich te herinneren dat de adviesprijs 1700 euro was en dat bleek voor een Seiko iets te hoog gegrepen, er is er een vertrokken via een juwelier, de rest bleef achter in het magazijn. Enige tijd later werd het magazijn opgeruimd en kreeg hij het aanbod er een over te nemen tegen een sterk gereduceerde prijs. Daarbovenop kwam dan ook nog eens de personeelskorting dus dit was een aanbod welke hij niet kon weigeren.
Deze heer vond het gelukkig geen probleem dat ik het horloge even om de pols legde om op de gevoelige plaat vast te leggen.
U ziet hier de Seiko SMK001J1 uit oktober 1999 voorzien van het 7R68A spring drive uurwerk. Een handopwinder waardoor de power reserve, naar mijn mening, nu eens zinvol is. Uiteraard had hij ook op de achterzijde gemogen maar dat is weer een andere discussie Ik wist wel van het bestaan van dit horloge maar ook op het internet kom je hem niet regelmatig tegen en nu heb ik hem zelfs even om de pols mogen dragen.
Dit was voor mij dus een zeldzame maar zeer welkome ontmoeting.
WoW
Dank voor het delen
Hé wat leuk. Het is dezelfde uurwerkvormgeving als Credor nu nog gebruikt in de 7R88. Ik vind dit mooier dan de huidige Grand Seiko 9R31.
Mooi verhaal en mooi uurwerk. Het horloge treft niet mijn smaak maar bijzonder is het wel.
Delugs, Veblenist,….
Ik vind het een prachtig horloge. Het heeft een mooie balans met het dubbele logo. En mooie rode accenten.
Maar ik merk dat ik een 24uurs GMT nooit snel af kan lezen. Dat is vast een hersenkronkel van mij, maar ik heb liever een 12uurs GMT met een dag/nacht indicator. Alleen heeft Grand Seiko die niet. Maar veel zwitserse merken wel. Patek, JLC, Montblanc, Vacheron. Eigenlijk hebben de meer dressy merken een 12uur dual time met dag/nacht. En de meer sporty merken een 24uur GMT.
Zo’n 12uur dual time aanduiding kan dan dmw een centrale wijzer die je onder de reguliere urenwijzer kunt verstoppen. Of in een aparte kleine klok met daarnaast een dag/nacht indicator. Je hebt deze VC Harmony dual time ook met 12/24 ipv een zon en een maan, maar dat vind ik dan weer verwarrend, dan heb je 3x de 12 op je wijzerplaat. Liever zou ik deze zon/maan versie hebben.
Met excuses voor de uitwijding
En bij deze Patek, maar ook bij Montblanc en ik denk ook JLC, kun je de ‘home’ urenwijzer verstoppen onder de ‘local’. Dat is wel een klein probleem wellicht als er precies 12uur verschil tussen zit Dan zie je het alleen aan de verschillende local/home dag/nacht indicatie dat het niet even laat is.
Als je de ZULU tijd wilt aflezen is een 24 uurs aanduiding een must.
Vandaag was het weer zover. In de zinderende Parijse hitte even met de klamme handjes naar Grand Seiko op Place Vendôme geweest.
Zeer vriendelijk ontvangen, en ook een paar Credor’s gepast. Hoogtepunt was de Credor Eichi 2 ‘Ruri’ (GBLT997). Waar ik de gouden Eichi 2 een paar jaar geleden echt wat aan de grote kant vond, lijkt de blauwe optisch echt kleiner en voor mij in dat aspect dus beter. Wat een verschil kan een kleur toch maken (zeker spierwit vs. donkerblauw)!
Nog gevraagd of 50 jaar Credor én 10 jaar Eichi 2 betekent dat er wat moois aankomt in 2024, maar daar konden ze natuurlijk weinig over kwijt.
Hieronder een side by side van twee keer Grand Seiko ‘Handwerkskunst’.
En de Eiffeltoren?
En de niemendalletjes?
Vraag dat voor een kennis.
Tsja die kennis weet waar hij het over heeft. Ook wat dat betreft een mooi land, Frankrijk. En een flinke pleister op de wond bij 35C waar ik anderszins een hekel aan heb.
Altijd een goed idee om daar met een goed gekozen GS binnen te lopen!
Poe… als ik zou moeten kiezen is dit wel een hele moeilijke keuze. Wat zijn ze beiden prachtig. Ik denk dat het uiteindelijk toch de Credor zou worden omdat deze nog unieker en eigenzinniger is.
Natuurlijk: Très beaux, vos deux Seiko(s).