Seiko (groep) heeft wel alles in huis om aan je verwachtingen te voldoen
ik verzamel alles door elkaar. Maar louter beperken tot Seiko……zou me lastig vallen. Ik heb ook een enorme sympathie voor citizen……wellicht omdat het m’n eerste automaat was toen ik 16 werd……
Zo draag ik nu alweer drie dagen mijn Seiko 6138 panda uit medio jaren 70. Zo’n horloge heeft Seiko nooit meer gemaakt. 38mm, kolomwiel chrono met verticale koppeling, automaat, dag, datum, snelverzet op beide, Vooral die maat.
Leuk hoor die Grand Seiko Tentagraph, maar een scheve datum, geen dag, “dikke klok”, en 43mm. Liever mijn 70’s Seiko 6138 panda.
Is inderdaad erg leuk om iets uit de kast te pakken dat je lang niet gedragen hebt. Mijn jongste (15) vond mij Union Flieger Gronograph die ik eigenlijk nooit draag met de woorden “dat is het mooiste horloge dat je hebt”.
Dat is nou precies waarom ik die Twentse Graaf zo’n draak vind. 50 jaar later zijn ze vergeten hoe je een compacte geïntegreerde chronograaf maakt.
Ebel le Modulor?
Deze blijft een beauty ![]()
Mooie band ook erbij👌🏻
Prachtstuk! ![]()
Een vraag aan de kenners hier.
Op de Grand Seiko website staat dat mijn horloge (SBGA293) een waterbestendigheid heeft van 10 bar. Dit is toch 100 meter? Dit komt mij vreemd voor voor een dergelijk horloge, ik had iets van 30 of max 50 meter verwacht.
Hetzelfde (10 bar) staat bij de SBGA407, eigenlijk hetzelfde horloge maar met andere wijzerplaat: https://www.grand-seiko.com/nl-en/collections/sbga407g
Dus het lijkt geen vergissing. Is dit horloge echt tot 10 bar waterdicht?
Tot slot nog een plaatje van mijn mooie GS:
Twijfel niet aan de degene die 'm getest heeft. Ken een merk waar je gegarandeerd zelfs met een 30m WR horloge kunt zwemmen tot de aangegeven diepte itt andere merken.
Ik meen me te herinneren dat elk horloge met dat spring drive uurwerk minimum 10 bar WR heeft. Maar de exacte uitleg weet ik niet meer ![]()
Volgens mij de handwinders (uit de elegance lijn) in ieder geval niet…
Klopt, maar die hebben geen 9R65 ![]()
Dat staat er ook niet
, denk dat dat wel zou kunnen kloppen
Toch wel, er staat “dat spring drive” niet “een spring drive”. Maar het mocht wel duidelijker ![]()
Ik zat er even naar te zoeken, maar ik weet niet meer waar ik er iets over gelezen heb. Misschien een principekwestie omdat spring drive voor robuustheid staat, ik zeg maar wat ![]()
Wel een leuk weetje in ieder geval. Nu weet ik na 4 jaar bezit dat ik niet alleen een sportieve dresswatch heb gekocht maar tevens een diver met z’n 100m waterdichtheid.
Is die in de afgelopen 4 jaar weleens getest of de WR nog 100% is?