Laat je Grand Seiko zien IX

21 likes

Mensen hier met kennis of €1050 (iets lager dan geadverteerd) een nette prijs is voor deze SBGF021? En is de 8J56 Movement kwalitatief vergeleken met de huidige quartz modellen ook goed? Ik las ergens zelfs beter dan de 9F (geen idee waarom)?

Full set uit 2005. De waffle Tatami dial en brushed bezel vind ik namelijk schitterend:

4 likes

Brushed bezel heeft deze niet meer. Hij is flink gepolijst

2 likes

Je hebt gelijk! Mijn helderheid stond nog zeer laag vanmorgen vroeg :sweat_smile:. Ik laat hem gaan. Jammer want leuk is hij zeker

Dezefde aanbieder biedt er nog een aan voor 815. Iets meer krasjes, maar minder bling gepoetst.

Ik zag hem inderdaad. Die mag voor €760. Zonder papieren etc.
Ook al ligt het toch in de kast vind ik het toch fijn als het erbij zit :thinking:. Hoeveel waarde hechten jullie hieraan?

https://vintageseiko.nl/store/product/grand-seiko-8j56-8020-sbgf021-sold

Hier staat een hele blurb over hoe specifiek dit horloge er uit hoort te zien, en over de 8J56. De 8J had een onafhankelijk verzetbare uurwijzer, net als de 9F85 en 86 uurwerken op dit moment hebben.

Verder zijn ze allebei thermo-gecompenseerd, maar is de 8J, als ik het mij goed herinner, +/- 5 seconden per jaar accuraat. Er wordt in dat stuk van de Vintage Seiko man geroepen dat de 8J gebouwd is als een tank. Het uurwerk zou dikker zijn, en duurder te maken, dan een 9F81 destijds.

Intussen hebben we natuurlijk de 9F85 en 9F86 uurwerken gekregen, dus daar heeft ook een evolutie plaats gevonden, waarbij de uurwijzer intussen ook weer onafhankelijk verzet wordt. 9F81/82/83 is dezelfde specificatie, alleen een verschil tussen no-date, date en day-date. De 85 en 86 zijn verder ontwikkeld.

De vraag is alleen of de vermeende “beter” of “robuuster” überhaupt relevant is. In mijn ervaring met 9F horloges zijn het absolute tanks die in de praktijk niet meer dan één of twee seconden per jaar verschuiven.

Het exemplaar wat je liet schieten was een diepe droefenis. Als die handelaar de gore moed had om 'm als zeer goed op te voeren zou ik 'm gewoon vrolijk op de blocklist zetten, want dat is geen gewetensvolle beschrijving van een kapot gepolijst horloge.

Geen. Ik vind het jammer dat nieuwe horloges wel met die grote schoenendozen komen, want dat neemt plaats in op zolder. Ik wou dat iedereen gewoon een Nomos deed: Prak het horloge in een klein rechthoekig kartonnen doosje, en hou op met die vokking onzin van rijstepapier, maanlanders, scheepskoffers en vergulde randjes.

8 likes

:rofl: jij hebt het over de zolder. Ik nog over 1 laatje. Is inmiddels wel een tweede geworden. Mijn Nomos zit overigens in een bescheiden rechthoekig kistje.

:point_up_2:

Thanks Chris!
Mooi artikel… klinkt allemaal dikke prima.
Nu nog de twijfel of ik de andere onbewerkte GS niet te gehavend vind:

4 likes

als je daaraan twijfelt gaat het hem niet worden denk ik… what is seen cannot be unseen (of zoiets)

1 like

Eens! Maar vooral de belichting van de advertentie is nogal overbelicht qua kunstlicht. Ik ga even daglicht foto’s opvragen. Wellicht dat het daar überhaupt iets minder prominent lijkt. Kan voor dit bedrag ook geen wonderen verwachten denk ik

Weinig. En specifiek voor Grand Seiko vind ik het belangrijker dan voor andere merken als Omega of Rolex. GS is (in mijn beleving) meer een liefhebbersmerk en bij verkoop in de regel eerder een slow-runner dan een Speedmaster, Explorer of Submariner. Dan heb ik als verkoper de zaken graag goed voor elkaar om mijn aanbod positief op te laten vallen.

1 like

Ik blijf hier maar de Godzilla posten. :blush:
Na jaren niet gedragen nu zo, zo heerlijk. :star_struck: :smiling_face_with_three_hearts:

35 likes

Echt een fantastische GS!

1 like

29 likes

Ik heb het idee dat iedere apparatchik die in Japan op kantoor rondhobbelt gewoon zo’n ding kan hebben. Of Grand Seiko in Japan ook zo’n liefhebbersmerk is… Er zijn veel goed gedragen quartzen in omloop, bij tijd en wijle, ik denk dat die dingen gewoon als horloge behandeld worden.

Derhalve schrik ik niet van een oudere GS quartz die uit Japan komt zonder doos en papieren.

800 ballen is een scheet en een knikker. Als je 'm naar Grand Seiko opstuurt om 'm door de Japanse tak helemaal op de laten lappen ben je 700 Euro verder, en heb je een vrij unieke GS die er als hagelnieuw uitziet, met nieuwe pakkingen en verse batterij voor zo’n 1550 totaal. Dat vind ik geen bedragen die onredelijk zijn voor wat je dan in huis hebt.

Met andere woorden: Je kunt 'm scoren, 700 ballen opzij zetten, en altijd nog een keer laten reviseren als het je blijkt te storen.

3 likes

Of naar GS Nederland, zitten/zaten ook zaratsu polijsters, scheelt misschien ook weer wat scheten en of knikkers

Dan zou ik hem toch eerder naar Polen bij Kamil sturen. Als je tijd hebt. :thinking:

Laat ik nu net Poolse roots hebben. Heb je meer informatie :grinning:?
Wellicht zo wel een interessante optie!

1 like