Laat je Grand Seiko zien IX

Ik herken dat wel. Ik ben blij met en nog steeds super enthousiast over mijn SBGE269, omdat ik vanaf 2016 zo’n beetje niet alles, maar wel veel van GS heb gezien, de bekende modellen wel zo’ beetje gehad heb, de diverse kastvormen en uurwerken, etc.

En ik merkte bij mezelf ook deze “moeheid”. :point_down:

Dus eens met

De SBGE269 verenigt nog voor mij zo’n beetje het beste van de diverse GS werelden. Is het daarmee een blijver? Hoogstwaarschijnlijk wel, want ik ben hem absoluut niet zat. Maar onder de streep nog steeds geen idee.
Is het dus de perfecte GS? Nee, want ik trek de dikte van de GMT (nog) wel, maar de dikte t.o.v. de kastbreedte is toch wat uit proportie en heel soms stoort me dat toch. En daarnaast… Geen lume. En dat zegt overigens niets over GS, maar meer over mijn slechte oogjes. maar toch.

Maar dan de Mistflake, dat zou de perfecte allrounder zijn. Ik heb hem inmiddels gepast… en nope… Die wijzers :woozy_face: en op mijn pols het geheel… allemaal nét niet. Oftewel, hoogstwaarschijnlijk toch te verwend? :thinking:

Als de SBGE269 2mm dunner zou zijn, 1mm groter en lume zou hebben, denk ik dat ik het perfecte horloge zou hebben. Dat is wat ik wil: een allrounder en deze komt voor wat betreft GS het dichtst in de buurt.

Het afgelopen half jaar zie ik nog steeds hele mooie modellen voorbijschuiven, maar inderdaad, ik durf het toch niet meer aan. Ik voel me wat “overvoerd”. Wellicht een andere manier om te zeggen, “ik heb nog niets beters voorbij zien komen”.

En wat bij mij ook wel een beetje meespeelt, en ik op de één of andere manier lastig kan scheiden, is de manier waarop GS als merk om is gegaan met hele goede dealers van het eerste uur.

Ik ken Brunott vrij goed, ik weet nog hoe trots zij waren om GS te kunnen promoten. Mijn eerste nieuwe en direct één van de mooiste @amusicar de SBGW253 kwam daarvandaan. Hun passie voor het merk, hun inzet. Events, enthousiasme. De pioniers in Nederland, maar ze zijn op een schandalige manier aan de kant gezet. En dat is best hoog opgelopen weet ik uit eerste hand.

Dus de ontboezeming: Daarom weet ik niet of er zo snel een tweede GS komt. Dat is ook iets persoonlijks, en doet overigens niets af aan de afwerking, gevoel van kwaliteit en de passie die er door de uurwerkmakers in is gelegd.

Maar als ze een dunnere GMT springdrive zouden uitbrengen met de frosty wijzerplaat van de SBGE269… dan ben ik denk ik van de partij. Of gewoon de SBGE269 toch verkopen en aan de basis beginnen… De SBGW253 weer terug. Kuch.

Ha, zeg dat!

Samengevat: Ik snap @vierport wel.

Maar goed, weer genoeg “geklaagd”.

Het zal de tijd van het jaar zijn, de leeftijd, fase in de hobby, etc. het gaan en komen van het blad, eh… :smiley:

6 likes

Ik denk dat de moeheid die sommigen hier beschrijven niet iets specifieks is voor GS, maar dat het verzadigingsspook :ghost:, in het algemeen, bij elk merk, vroeg op laat opdoemt.

Ik geniet nog elk moment van mijn SBGK005, maar zit ook af en toe serieus te loeren naar een GS springdrive. Ik kan de bezieling marketing, de achtergrond, de kwaliteit, de afwerking, het oog voor detail van GS enorm waarderen. Voor de leek niet zichtbare kwaliteit, maar voor mij echt iets van meerwaarde. Hetzelfde heb ik met vulpennen. Ik heb vulpennen die een leek niets zeggen. Montblanc is de Rolex onder de vulpennen en dat merk kent iedereen. Er is een wereld aan GS-eske vulpenmerken die voor wat betreft de kwaliteit hier ver boven staan. En een MB is dikke prima, kun je nagaan

Tegelijkertijd schiet ik van de ene naar de andere kant van het horologische spectrum met uitstapjes naar Glashütte Original, JLC en Piaget. Tot het moment dat ik me realiseer hoe bezopen het eigenlijk allemaal is. Als je eindelijk hebt waar je lang naar.op zoek bent geweest, dient het volgende project zich weer aan. Ik heb er ook over nagedacht om 3 horloges te verpatsen en dan 1 klapper te kopen, welke dat dan ook moge zijn.

Ik hou het voorlopig bij mijn GS, de Speedy en de Seamaster. Ik merk dat ik van deze 3 oprecht kan genieten. Een nieuwe GS of JLC maakt dit allemaal niet significant anders, denk ik. Het is mooi zo.
Tot zover de zieleroerselen! :call_me_hand:

Plaatje toch!

29 likes

Helemaal herkenbaar.

Zolang ik niet teveel hier vertoef is m’n Speedy voor elke dag prima maar als je weer allerlei mooi nieuws ziet gaat ‘t hard met de jeuk.

1 like

De dag dat ik mijn GS ging ophalen kwam er nog een NA binnen en samen is het eigenlijk een complete collectie die niks te wensen overlaat.

18 likes

Gisteren avond.

11 likes

16 likes

Precies waarom ik met een schuin oog naar CvdK kijk, maar lost dat het probleem van de “hebberigheid” of het toch graag blijven wisselen op?

Ik ben bang van niet.:thinking:

4 likes

Alleen als je dan stopt met HF en andere horlogesites die volgt. Anders komt je toch weer wat nieuws tegen, gewoon omdat horloges interessant en mooi zijn.

2 likes

Zo’n achteloos ‘met je arm op de leuning van de bank’ moment met je sbgw253:

22 likes

Yup. En daarom is het dus weer “veuls te leuk”. :smiley:

Ergo, het blijven mooie horloges en afleren doen we het niet.

1 like

:ok_hand:

1 like

En dan na al het geweeklaag… :smiley:

:heart_eyes:

18 likes

Dit dus… Ondanks dat de SBGX261 niet meer in mijn bezit is kijk enorm fijn (en uiteraard met wat sellers remorse) terug op dit horloge… Voornamelijk omdat ik ervan genoten heb en hem dagelijks heb gedragen. Niet misdragen maar wel veel om de pols. Dus dan komen er nou eenmaal sporen op maar geniet je er ook van.

Hetzelfde nu met mijn huidige BB36… Deze heeft weliswaar een wat andere (tool)vibe en hierdoor maskeert hij draagsporen net wat beter dan een GS.

Ik merk wel dat dit veel meer in mijn zone zit. Een super minimale collectie met momenteel slechts 2 (of eigenlijk 3) horloges maar die wel ieder hun duidelijke doel hebben en waar van genoten wordt.

3 likes

Dat heet een 38mm tosa washi Chronomaster met lume.

Dat was kut. Oneervol zelfs. En ze hebben het in Zweden ook gedaan. Ik sprak een AD in Gothenburg die inderdaad Brunott de tweede waren. Dat gebeurde eind vorig jaar. Ik ben geneigd om de directeur die van Longines kwam dat aan te rekenen, maar zeker weten doe je het nooit.

Wel weet ik dat het dom is om beslissingen van corporaties persoonlijk te nemen. Dat is het nooit. Een corporatie is per definitie gewetenloos.

Dat is correct. Dat is een plaatje.

Weten wat je zone is is een groot goed.

2 likes

Ik denk dat een 37mm Spring Drive heel goed in een toekomstige zone zal zitten… :joy:

1 like

Nee joh, de SBGE269 is 39mm én een GMT, dus dan ben ik er met een chronomaster nog nie, jonguh.

De afschrijving helpt :slight_smile:
Zit door jou post en fotos met dezelfde gedachte
Nederlands trots eerst
Zou graag CVDK toevoegen
Had de Ceres in de blauw natuurlijk ditect moeten kopen tijdje terug hier

10 likes

Sneeuw zoals onder een strak blauwe Japanse lucht zie ik er niet in maar op een schaal van nul tot babyblauw doet 'ie leuk mee :slightly_smiling_face:

20 likes

Heeft iemand hier ervaring met klassieke Seiko bead of rice banden goed aansluiten op de moderne sbgw modellen?

3 likes

Vandaag op pad met mijn nieuwe SBGA283
(Impuls aankoop gister op onze laatste vakantie dag)

35 likes