Laat je Grand Seiko zien IX

Dat is niet in één antwoord te vatten. Tijden veranderen en na zoveel jaar GS liefde heb ik het allemaal wel gezien, gevoeld, in bezit gehad, verkocht en/of nagejaagd. De snelheid waarmee nieuwe modellen op de markt komen zorgde bij mij voor nog meer flippergedrag en ontevredenheid. Op een gegeven moment was er weinig nieuws dan een ander kleurtje in een bestaand model.

Deze zomer een maand lang offline geweest van horloge gerelateerde media en ook geen horloge gedragen. Wat een rust …

Een bruine blijkbaar niet

Exact dit. Voor 2017 moest je je best doen. En was er nog veel te ontdekken van onbekende/ gelimiteerde modellen. Daarna hebben ze echt wel hele gave referenties uitgebracht en is er hard gewerkt aan naamsbekendheid.

Ja in het begin was het wat onwennig, maar ik vind nog steeds hoe minder tekst hoe beter. En iets herhalen in een ander lettertype dat er al opstaat is echt onnodig.

Dan kom ik bij de obesitas van GS gmt/hibeat …

Ik trek die dikke kasten gewoon niet meer. Ja voor een duiker, maar niet voor een dress of sport. En dat is jammer.

Op dit moment zou een slgh013 nog een model zijn dat ik wel zou willen dragen. 44gs, lichte wijzerplaat, gepolijste wijzers met het mooie nieuwe bibeat uurwerk. Maar ik koop hem niet. Ik vind het geen verstandige uitgave, want volgende maand ligt er een mooiere variant in de vitrine.

Maar ik ben ook op een punt gekomen dat het bezit van meer dan 4 a 5 horloges te veel is.

Dat is volgens mij juist het probleem van deze tijd.

De zoektocht naar iets moois is juist leuk en geeft/ gaf een hobby iets extra’s. Nu is het al gauw: Vandaag besteld, morgen in huis. Dat heeft niets met verzamelen of een collectie opbouwen te maken.

4 likes

Daarvoor alleen al is GS een prachtig merk. Het trekt een apart soort liefhebber aan :wink:

Dat is zeker! De waarheid ligt ergens in het midden zoals altijd denk ik. Ze doen bepaalde dingen beter en mooier dan vroeger, maar de charme van het Japan only is er al even niet meer.

Ik ben wel absoluut nog niet klaar met GS. Ik ben alleen nog aan het kijken waar ik mijn plezier precies uithaal, GS heeft zoveel facetten. De ontelbare modellen, de oude double logo’s, de nieuwe dunnere uurwerken…

Welgeteld 1, met een Snowflake uiteraard :slight_smile:

Ik denk dat je vooral met je hoofd redeneert als het over de hobby gaat. Dat is misschien wel nog het verstandigste ook, maar zo werkt het voor mij niet. En als je op het gevoel beslist, dan zijn dingen zoals JDM, double logo’s, dopjes op secondenwijzers enz plots belangrijk. Niet uit te leggen aan een rationeel persoon natuurlijk :wink:

Ik kwam onlangs ook een quartz tegen met een vlek op de wijzers. De SBGP007 met de rehaut die niet helemaal goed zat heb ik ook gehad en zeker de helft van de quartzen tikte niet op de indices. Dingen die je niet zou verwachten van GS als je de marketing mag geloven. Geen idee of het vroeger beter was, maar mijn oude SBGV011 tikte wel perfect. Toeval wie weet, maar toch.

Dat zijn wel de leuke modellen de dag van vandaag imho! Als er eens eentje perfect klopt qua configuratie, dan probeer ik eentje te vinden. Je kan er wel aangeraken als je op tijd bent, dus het is niet zo dat je persé in de winkel moet zijn. Een beetje geluk hebben :slight_smile:

Die is inderdaad wel apart, ik heb een tijd getwijfeld of ik hier niet all in moest op gaan. Als het geen zwarte was, had ik het misschien nog gedaan! Hopelijk doen ze nog wel eens van dat soort edities, zonder dan weer elke maand een variant uit te brengen hierop :slight_smile:

4 likes

Dat zie je hier ook in het collectie topic, soms zijn dat sets van tienduizenden euro’s, allemaal mint modellen die de afgelopen paar jaar uitgebracht zijn. Niet echt mijn idee van verzamelen.
Ik denk ook dat de tijd van obscure merken zoals GS wel gepasseerd is, er is maar weinig die nog niet “ontdekt” is. En obscuur anno 2023 betekent vaak al eens onbetaalbaar. Maar ik zal niet te luid roepen dat het vroeger allemaal beter was, ik ben te jong om de hobby 10 of 20 jaar goed beleefd te hebben :sweat_smile:

4 likes

Welke referentie is dat? Heb je een foto? Ik kan me een model herinneren, maar niet meer wat het nou exact was.

Daar hebben meer horlogemerken last van. Als 11mm als “lekker dun” verkocht wordt weet je dat je niet in de jaren 40 leeft, zeg maar. Evengoed wou ik dat ze meer geld staken in het verdunnen van de uurwerken.

Ik moet een grote mate van zelfbeheersing tonen om m’n verzameling stabiel te houden, en denk op dit moment goed na over elke stap die ik nog zet. Maar dat laat onverlet dat ik, wanneer de kogel door de kerk heb gejakkerd, de verdere “jacht” alleen maar irritante tijdverspilling vind.

Voor mij is het zoeken naar informatie om tot een besluit te komen lolliger dan het zoeken naar een daadwerkelijk exemplaar.

3 likes

Dan moet je een vintage 44GS kopen. Iedere keer als ik de mijne om doe ben ik verbaasd over hoe dun die is. En die loopt +1sec /24u, heel erg nauwkeurig.

Te dun is ook niet fijn. De the first versies zijn niet dun voor een handopwinder. Maar als horloge vind ik ze de perfecte maat.

2 likes

https://pangehorloges.nl/grand-seiko-sbgw269/

1 like

Ik dacht even aan deze:

De 293.

Klopt. Maar als een Spring drive automaat nu standaard 11,5mm zou mogen zijn, een GMT eens een keer 12,2mm zou blijven, en een handwinder 10mm zou worden, dan hadden we super fijne maten te pakken.

Het hoeft geen ultra-slim te worden, maar gewoon een klein tandje dunner, jongens. Zonder er dan direct grote voorrangsborden van uurwijzers op te gooien en een 22mm bracelet, uiteraard.

Kom op, @vierport, je doet jezelf hier geen gunst. Punt 1: Dat horloge is echt de vokking bom op die bruine band. Hij wordt echt heul, heul erg lelijk van die zwarte alligator. Punt 2: Hij is niet “te bruin”, zet dat ook niet in de tekst. Als ik geen SBGA413 in bestelling had zou ik overwegen om dit ding zo naast m’n SBGW231 te kopen, zonder slag of stoot.

Machtig mooi ding. Als je 'm nou eens aanprees met “Deze geweldige donkerbruine Kira-zuri wijzerplaat speelt op subtiele wijze met licht” dan kwam je verder dan een zouteloos verhaal over “te bruin” om 'm vervolgens op een lelijke kroko te gooien.

Wat een blamage. Je wilt 'm gewoon niet verkopen, dat voel ik aan m’n water.

Man, wat mooi.

14 likes

Voor dun en hoge afwerking ben ik naar A. Lange gegaan. Het kostte wel een aantal GS, maar ja…

11 likes

Haha.

2 likes

Dit topic is altijd vermakelijk :heart:

Gij blinde wegwijzers, die de mug uitzift maar de kameel doorzwelgt.

Zoveel passie in een klein hoekje.

Nu moet ik wel zeggen dat de sales pitch voor de bruine GS idd neigt naar zelf sabotage :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

Ik durf wel te stellen dat jij hem ook niet gekocht zou hebben als je vooraf gezien had dat de wijzerplaat over de vloer in Shinshu gerold had.

1 like

Zeker een mooi horloge, broertje van mijn Asakage, zou ik een donkere overwegen dan is het deze of die groene…

1 like

Zo verkocht ik ooit m’n Mühle Glashütte aan één of andere mafkees die er schandalig weinig geld aan kwijt was. Kwam hij in de lucht dat hij buikpijn had omdat hij met z’n 10x vergrootglas een stofje onder het glas had gezien wat ik nog nooit in m’n leven had opgemerkt. Ik moet met een macro lens goed m’n best doen om het überhaupt op te speuren, zeg maar.

In plaats van dat hij het horloge gewoon bij de eerstvolgende beurt even laat schoonmaken (wat gewoon redelijk is voor een horloge van zes jaar oud) ging hij enorm lopen mekkeren. Ik heb die deal zonder aarzeling of uitstel ongedaan gemaakt, en die knakker op de zwartste der lijsten gezet.

:rofl: :slight_smile: Ik heb uit nieuwsgierigheid de “randen van de Rehaut” zitten bekijken op die foto’s, en ik zie het gewoon niet. Nou doe je me erg sterk aan een ander forumlid denken die een Grand Seiko niet met droge ogen in de verkoop wilde zetten omdat het horloge, wanneer je het bij een hoek van exact 32,5 graden bekeek, bij volle maan, met een groene broek, een klein kiertje zou kunnen ontwaren achter één indice, maar dan alleen als je door een 10x loep keek.

Om de partij tegen de burger te citeren: Flikker toch op. Ik zeg dit voor jullie eigen bestwil. Grand Seiko’s zijn gemaakt om lekker te dragen, daarom zijn ze zo robuust uitgevoerd.

10 likes

Het topic wordt er zo niet gezelliger op Chris.
Kan je die ellenlange reacties op de ervaringen en meningen van anderen niet vervangen door een FATC Disapproves stempel? Kan je toch je zegje doen en bepaart ons de persoonlijke uithalen :+1:t2:

3 likes

Er is niks persoonlijks aan… De uiteindelijke teneur is dat een GS, net als ieder ander horloge, het mooist door het leven gaat als het lekker gedragen wordt. Ik heb ze gewoon om de pols, zorg dat ze technisch gezien allemaal piekfijn in orde zijn, maar kijk verder niet al te nauw naar de allerkleinste details die je onder normaal gebruik nooit op zult merken.

Ik weet dat er veel lichtjes maniakale horlogefans zijn, zeker ook in de Grand Seiko hoeken van het internet, maar neem nu dit:

Het is m’n favoriete horloge. Als ik zo in de wedstrijd stond dat ik onder bepaalde hoeken op jacht ging naar bubbeltjes onder een glas, ergens, dan had ik er geen lol meer aan.

Naast de meer dan uitstekende afwerking zijn Japanners ook van de 72 micro-seizoenen en hebben ze concepten als wabi-sabi en zelfs kintsugi hoog in het vaandel staan. Vergankelijkheid en imperfectie zijn daar een wezenlijk deel van de filosofie.

Je moet het dus niet als aanval zien, maar meer als tip om onbezoldigd genot van horloges te kunnen hebben.

Does not recommend. :slight_smile: Nogmaals, voor je eigen bestwil.

Als ik al zo lang op zoek was naar een horloge wat gewoon een zeldzame eenhoorn is, en ik kwam er eentje in die staat tegen, ja, dan zou ik eerder blij zijn.

Naar de foto’s in die advertentie kijkende vind ik dit veel ongezelliger dan mijn reflecties, want dit helpt natuurlijk niemand. :slight_smile:

6 likes

Te veel berichten dus niet alles gelezen. Maar @vierport waarom niet eindigen met een classic Snowflake? Echt een iconische GS met nog veel mooie details erin. Ook een beetje ‘de laatste’ van GS voordat ze voor het grote publiek* doorbraken.

*ietwat overdreven want ik zie ze nooit ergens :joy: maargoed je begrijp wel wat ik bedoel :wink:

1 like

Wat een gezeik allemaal zeg! Lijkt wel het groene gedeelte :wink:

Toch snap ik hem ergens wel. Voor mij zit het plezier van de GS hem echt in de verfijnde afwerking, scherpe kasten, wijzers, uurmarkeringen, bijzondere wijzerplaten etc.

Toen ik de eerste krassen op mijn Rolex en Omega’s ontdekte haalde ik mijn schouders op en door. Zeker mijn Seamaster gebruik ik echt als toolwatch. Dat ding is al meerdere wildwaterbanen afgegaan zeg maar.

Toen ik na een dagje strand een minuscuul krasje op mijn shunbun ontdekte heb ik er bijna van wakker gelegen. Ik denk omdat ik dat ding zo mooi vind, dat ik die kleine imperfectie het gewoon vond verpesten.

En ik moet Chris wel gelijk geven dat die Shunbun in de essentie gewoon een heel degelijk en robuust horloge is, dat echt is gemaakt om te worden gedragen. Na meer dan een jaar heel regelmatig dragen is die echt nog 99/100. Maar die 1% deed dus pijn. :sweat_smile:

5 likes

Ik herken dat wel. Ik ben blij met en nog steeds super enthousiast over mijn SBGE269, omdat ik vanaf 2016 zo’n beetje niet alles, maar wel veel van GS heb gezien, de bekende modellen wel zo’ beetje gehad heb, de diverse kastvormen en uurwerken, etc.

En ik merkte bij mezelf ook deze “moeheid”. :point_down:

Dus eens met

De SBGE269 verenigt nog voor mij zo’n beetje het beste van de diverse GS werelden. Is het daarmee een blijver? Hoogstwaarschijnlijk wel, want ik ben hem absoluut niet zat. Maar onder de streep nog steeds geen idee.
Is het dus de perfecte GS? Nee, want ik trek de dikte van de GMT (nog) wel, maar de dikte t.o.v. de kastbreedte is toch wat uit proportie en heel soms stoort me dat toch. En daarnaast… Geen lume. En dat zegt overigens niets over GS, maar meer over mijn slechte oogjes. maar toch.

Maar dan de Mistflake, dat zou de perfecte allrounder zijn. Ik heb hem inmiddels gepast… en nope… Die wijzers :woozy_face: en op mijn pols het geheel… allemaal nét niet. Oftewel, hoogstwaarschijnlijk toch te verwend? :thinking:

Als de SBGE269 2mm dunner zou zijn, 1mm groter en lume zou hebben, denk ik dat ik het perfecte horloge zou hebben. Dat is wat ik wil: een allrounder en deze komt voor wat betreft GS het dichtst in de buurt.

Het afgelopen half jaar zie ik nog steeds hele mooie modellen voorbijschuiven, maar inderdaad, ik durf het toch niet meer aan. Ik voel me wat “overvoerd”. Wellicht een andere manier om te zeggen, “ik heb nog niets beters voorbij zien komen”.

En wat bij mij ook wel een beetje meespeelt, en ik op de één of andere manier lastig kan scheiden, is de manier waarop GS als merk om is gegaan met hele goede dealers van het eerste uur.

Ik ken Brunott vrij goed, ik weet nog hoe trots zij waren om GS te kunnen promoten. Mijn eerste nieuwe en direct één van de mooiste @amusicar de SBGW253 kwam daarvandaan. Hun passie voor het merk, hun inzet. Events, enthousiasme. De pioniers in Nederland, maar ze zijn op een schandalige manier aan de kant gezet. En dat is best hoog opgelopen weet ik uit eerste hand.

Dus de ontboezeming: Daarom weet ik niet of er zo snel een tweede GS komt. Dat is ook iets persoonlijks, en doet overigens niets af aan de afwerking, gevoel van kwaliteit en de passie die er door de uurwerkmakers in is gelegd.

Maar als ze een dunnere GMT springdrive zouden uitbrengen met de frosty wijzerplaat van de SBGE269… dan ben ik denk ik van de partij. Of gewoon de SBGE269 toch verkopen en aan de basis beginnen… De SBGW253 weer terug. Kuch.

Ha, zeg dat!

Samengevat: Ik snap @vierport wel.

Maar goed, weer genoeg “geklaagd”.

Het zal de tijd van het jaar zijn, de leeftijd, fase in de hobby, etc. het gaan en komen van het blad, eh… :smiley:

6 likes

Ik denk dat de moeheid die sommigen hier beschrijven niet iets specifieks is voor GS, maar dat het verzadigingsspook :ghost:, in het algemeen, bij elk merk, vroeg op laat opdoemt.

Ik geniet nog elk moment van mijn SBGK005, maar zit ook af en toe serieus te loeren naar een GS springdrive. Ik kan de bezieling marketing, de achtergrond, de kwaliteit, de afwerking, het oog voor detail van GS enorm waarderen. Voor de leek niet zichtbare kwaliteit, maar voor mij echt iets van meerwaarde. Hetzelfde heb ik met vulpennen. Ik heb vulpennen die een leek niets zeggen. Montblanc is de Rolex onder de vulpennen en dat merk kent iedereen. Er is een wereld aan GS-eske vulpenmerken die voor wat betreft de kwaliteit hier ver boven staan. En een MB is dikke prima, kun je nagaan

Tegelijkertijd schiet ik van de ene naar de andere kant van het horologische spectrum met uitstapjes naar Glashütte Original, JLC en Piaget. Tot het moment dat ik me realiseer hoe bezopen het eigenlijk allemaal is. Als je eindelijk hebt waar je lang naar.op zoek bent geweest, dient het volgende project zich weer aan. Ik heb er ook over nagedacht om 3 horloges te verpatsen en dan 1 klapper te kopen, welke dat dan ook moge zijn.

Ik hou het voorlopig bij mijn GS, de Speedy en de Seamaster. Ik merk dat ik van deze 3 oprecht kan genieten. Een nieuwe GS of JLC maakt dit allemaal niet significant anders, denk ik. Het is mooi zo.
Tot zover de zieleroerselen! :call_me_hand:

Plaatje toch!

29 likes

De topic titel in gedachte,

Weet alleen niet zeker of dit mijn IX’de is…:thinking:

14 likes