Laat je Grand Seiko zien IX

Het is sowieso altijd heel moeilijk om voor Grand Seiko’s dewelke met metalen band geleverd worden een mooi passende leren band te vinden.

Beter dan deze

wordt het niet!

10 likes

Goedemorgen.

37 likes

Ook een hele spring drive goedemorgen!

17 likes

Ik overweeg om toch open te staan voor GS quartz.
Maar dan wel de volledige GS ervaring met een bijzondere wijzerplaat met wat detail. Ik kom alleen niet veel verder dan de SBGP017… en dan kan ik net zo goed/beter qua prijs ook weer open staan voor mechanisch.

10 likes

Dan moet je echt wat beter zoeken…

14 likes

Als je “overweegt om ergens voor open te staan” ben je er gewoon niet. 9F quartz is de vokking bom. Dat is super spul. Maar je moet het wel zonder twijfel mooi vinden. Ik heb er eentje, en het is m’n derde, inmiddels, die gewoon een sunburst wijzerplaat heeft, in donkerbruin.

De details op de wijzerplaat zijn één ding, maar de ultieme afleesbaarheid omdat de indices en wijzers van topkwaliteit zijn, en de statige gang van het quartz uurwerk, dat zijn de redenen om een quartz te willen.

Ding is de simpelheid zelve, maar wel een echte GS ervaring, één van de beste quartz uurwerken op de wereld, en gewoon een goede keuze. Of het budgettair in de buurt komt van een mechanische? Dat heb ik nooit overwogen, anders had ik wel een Oris Art Blakey gekocht voor die doekoe.

In jouw geval, overwegende ergens voor open te staan, zou ik het gewoon niet doen.

8 likes

Kan ook een manier zijn om uit te drukken dan men er naar toe is gegroeid. Ik denk dat velen van ons zich daarin kunnen herkennen. Ik in ieder geval wel.

Ik blijf het een uiterst weifelende formulering vinden. Het is mijlen verwijderd van “die vind ik gaaf, die moet ik hebben”. TS zegt het zelf al,

Ik eet m’n hoed op als @Roog84 daadwerkelijk in z’n hoofd klaar is voor een GS quartz. Niets in de toon van wat hij zegt wijst er op.

2000-4000 ballen uitgeven aan een luxeobject wat je nergens voor nodig hebt, puur omdat het idee je “niet langer zo erg tegen staat” is vragen om 2 maanden later “geen klik” blijken te hebben, waarna je hem in de verkoop gooit, om vervolgens een middenmoot automaat aan te schaffen die je “charmanter” vind, of die je een ziel toedicht, waarbij je 500 - 1000 Euro lichter bent.

Ik zal m’n glazen bol maar weer even opbergen. Het zou natuurlijk mooi zijn, want het zou betekenen dat iemand hier op het forum uit het blauwe een bijna nieuwe GS quartz zou kunnen scoren.

6 likes

Wat is jouw ervaring met de levensduur van de batterij? 1 jaar, 2, 3 jaar, voordat de batterij vervangen moet worden?
Weet je toevallig wat de kosten zijn voor het vervangen van de batterij?

3 jaar, 120 Euro als je het bij GS laat doen, waarbij ze ook de pakkingen allemaal vervangen.

Ik doe het anders: Ik laat de ene keer de Seiko AD de batterij verwisselen en waterdichtheid testen, bij geen probleem draag ik 'm weer drie jaar en laat ik de batterij/pakkingen dan voor de tweede ronde door de GS jongens doen. Dan ben je 130 Euro in 6 jaar kwijt. :slight_smile:

5 likes

Waarbij de batterij niet altijd drie jaar meegaat is mijn ervaring.

2 likes

Misschien wissel jij meer van temperatuur dan ik. Dat kan schelen.

1 like

Dat valt reuze mee dus.
Volgens mij moet het ook wel goed zelf te doen zijn mits je een goede case back opener hebt. Aan de andere kant breekt het de bank niet door het door een proffesional te laten doen.

1 like

Misschien is quartz niet het probleem maar GS? :upside_down_face:

Zonder dollen, The Citizen maakt zeer mooie solar quartz waar ik erg content mee ben.

GS quartz heeft voor mij als uurwerk het enige nadeel van het vervangen van de batterij. Maar daarvan heb ik besloten om me over heen te zetten.

Ik vind de kasten van GS doorgaans erg mooi gevormd. Ook de facetten op de wijzers vind ik een must (The Citizen heeft dat ook, verder nog nergens gezien).

Mijn SBGA373 is erg mooi, maar misschien net niet subtiel genoeg. Iets te hoog, groot, en de caseback komt wat onde de kast vandaan wat mijn inziens wat afdoet aan de prachtige lijn van de kast.

Met mijn platte 16,5 cm polsen kan 40 mm net (36/38mm is ideaal), zeker als het horloge wat platter is.
Dus vandaar dat GS quartz in aanmerking komt.

6 likes

Eetsmakelijk :yum:

Als ik mn SBGA373 kan inruilen voor een SBGP017 is dat heel verleidelijk. Als die een paar mm kleiner was… quartz is het probleem niet.

Welk deel van de som dan ook maar twijfel zaait, het netto resultaat is gewoon: Niet doen.

Ah… Kijk de nuance. Daar zocht ik naar.

Tussen deze twee zou ik zeggen:

• De Citizen heeft op papier hogere accuratesse met +/- 5 per jaar, tegenover de +/- 10 van GS. In de praktijk ontlopen ze elkaar geen seconde, in mijn geval.

• De GS heeft, ondanks het erg hoge afwerkingsniveau van de Citizen, betere wijzers en indices. Ze glinsteren meer.

• De Citizen heeft een perpetual calendar en solar.

• Citizen maakt in dit segment mooiere wijzerplaten.

• De “gang” of het tikken van de Grand Seiko is veel statiger, het heeft voor mij iets sierlijks.

• 44GS kasten, maar ook de banaan-kasten van de quartz serie Grand Seiko zijn veel mooier dan de meeste automatische en spring drive horloges van GS, omdat die wat dikker zijn. Jouw SBGA373 is een perfect voorbeeld. Als ik dat afzet tegen m’n ex, de SBGV239 en de huidige SBGP011.

Dat scheelt echt een slok op een borrel.

De eindconclusie is voor mij dat zowel de Chronomaster als GS Quartz voor- en nadelen hebben, maar dat beide een terechte plaats hebben in m’n verzameling. Het is inderdaad jammer dat de GS nog batterijen gebruikt. Dat is waar, maar het maakt het op andere fronten goed.

Dan moet je de 40mm versie niet nemen. Ik weet dat de onafhankelijk verzetbare uurwijzer mooi is, maar waarom geen SBGX genomen? Of zelfs de 34mm quartzen die laatst uit zijn gekomen?

Ik weet wat ik doe, ik had drop hoedjes en petjes liggen. Slecht voor de bloeddruk, maar erg lekker. Ze waren al op voor je het schreef. :slight_smile:

3 likes

Ik denk nog wel eens terug aan toen ik een poll hield over welke van de 5 horloges ik zou moeten kopen. De gouden Grand Seiko sbgw252 eindigde als laatste. Maar toch gewoon kopen hè!!!

25 likes

Damn, wat een beauty zeg. Blij mee? Nooit spijt gehad?

1 like

Mee eens!

Mee eens!

Dit segment; als in prijsklasse of quartz? Een sbg353 skyflake kan zich toch wel meten met het papier van Citizen?
Maar verder precies mijn punt van de zoektocht; welke quartz GS hebben de dynamische wijzerplaten?

2 likes