Laat je Grand Seiko zien IX

Waarbij de batterij niet altijd drie jaar meegaat is mijn ervaring.

2 likes

Misschien wissel jij meer van temperatuur dan ik. Dat kan schelen.

1 like

Dat valt reuze mee dus.
Volgens mij moet het ook wel goed zelf te doen zijn mits je een goede case back opener hebt. Aan de andere kant breekt het de bank niet door het door een proffesional te laten doen.

1 like

Misschien is quartz niet het probleem maar GS? :upside_down_face:

Zonder dollen, The Citizen maakt zeer mooie solar quartz waar ik erg content mee ben.

GS quartz heeft voor mij als uurwerk het enige nadeel van het vervangen van de batterij. Maar daarvan heb ik besloten om me over heen te zetten.

Ik vind de kasten van GS doorgaans erg mooi gevormd. Ook de facetten op de wijzers vind ik een must (The Citizen heeft dat ook, verder nog nergens gezien).

Mijn SBGA373 is erg mooi, maar misschien net niet subtiel genoeg. Iets te hoog, groot, en de caseback komt wat onde de kast vandaan wat mijn inziens wat afdoet aan de prachtige lijn van de kast.

Met mijn platte 16,5 cm polsen kan 40 mm net (36/38mm is ideaal), zeker als het horloge wat platter is.
Dus vandaar dat GS quartz in aanmerking komt.

6 likes

Eetsmakelijk :yum:

Als ik mn SBGA373 kan inruilen voor een SBGP017 is dat heel verleidelijk. Als die een paar mm kleiner was… quartz is het probleem niet.

Welk deel van de som dan ook maar twijfel zaait, het netto resultaat is gewoon: Niet doen.

Ah… Kijk de nuance. Daar zocht ik naar.

Tussen deze twee zou ik zeggen:

• De Citizen heeft op papier hogere accuratesse met +/- 5 per jaar, tegenover de +/- 10 van GS. In de praktijk ontlopen ze elkaar geen seconde, in mijn geval.

• De GS heeft, ondanks het erg hoge afwerkingsniveau van de Citizen, betere wijzers en indices. Ze glinsteren meer.

• De Citizen heeft een perpetual calendar en solar.

• Citizen maakt in dit segment mooiere wijzerplaten.

• De “gang” of het tikken van de Grand Seiko is veel statiger, het heeft voor mij iets sierlijks.

• 44GS kasten, maar ook de banaan-kasten van de quartz serie Grand Seiko zijn veel mooier dan de meeste automatische en spring drive horloges van GS, omdat die wat dikker zijn. Jouw SBGA373 is een perfect voorbeeld. Als ik dat afzet tegen m’n ex, de SBGV239 en de huidige SBGP011.

Dat scheelt echt een slok op een borrel.

De eindconclusie is voor mij dat zowel de Chronomaster als GS Quartz voor- en nadelen hebben, maar dat beide een terechte plaats hebben in m’n verzameling. Het is inderdaad jammer dat de GS nog batterijen gebruikt. Dat is waar, maar het maakt het op andere fronten goed.

Dan moet je de 40mm versie niet nemen. Ik weet dat de onafhankelijk verzetbare uurwijzer mooi is, maar waarom geen SBGX genomen? Of zelfs de 34mm quartzen die laatst uit zijn gekomen?

Ik weet wat ik doe, ik had drop hoedjes en petjes liggen. Slecht voor de bloeddruk, maar erg lekker. Ze waren al op voor je het schreef. :slight_smile:

3 likes

ik vind de Chronomaster quartz uurwerken superieur aan de GS variant, Mooie van de Chronomaster is de of 5 jaren batterij of de Eco Drive solar zonder batterij, de perpetual calendar en de hogere nauwkeurigheid op papier (in de praktijk merk je weinig van). Ik vind de GS mooiere kasten en afwerking hebben én een datumvenster in de juiste kleur van de wijzerplaat.

5 likes

Ik denk nog wel eens terug aan toen ik een poll hield over welke van de 5 horloges ik zou moeten kopen. De gouden Grand Seiko sbgw252 eindigde als laatste. Maar toch gewoon kopen hè!!!

25 likes

Damn, wat een beauty zeg. Blij mee? Nooit spijt gehad?

1 like

Mee eens!

Mee eens!

Dit segment; als in prijsklasse of quartz? Een sbg353 skyflake kan zich toch wel meten met het papier van Citizen?
Maar verder precies mijn punt van de zoektocht; welke quartz GS hebben de dynamische wijzerplaten?

2 likes

Voor welke Zenith had ik in vredesnaam mijn stem uitgebracht!? :scream:

25 likes

Zeker een beauty. Nee geen spijt van, maar hij moet eigenlijk wel weer vertrekken om nog iets mooiers te financieren. Zo’n gouden Grand Seiko is next level om de pols. Mijn pols die toen na de vakantie nog veel te gebruind was trouwens…

Het was een gouden zenith elite time only dress watch, ook heel mooi en relatief een koopje.

2 likes

100 euro en mijn allermooiste en dierbaarste G-Shock, deal? :wink:

1 like

Prijsklasse, zeg alles tussen 2500 - 8500 list.

Ik heb de Skyflake Spring Drive in handen gehad, de Kirazuri SBGA465 een driekwart jaar gehad, de Snowflake veelvuldig om de pols gehad en zit op dit moment tegen een nagelnieuwe SBGA413 Shunbun aan te staren die op de mat plofte, maar in mijn optiek kan niets wat ik heb zich meten met de groene Ibuki wijzerplaat in die limited Citizen Chronomaster serie. Mogelijk de stilte van de SBGW231, maar dat is conceptueel zo anders dat ik niet weet of dat mee doet in dit spel.

De normale 37mm witte Washi paper Citizen Chronomaster die ik hiervoor had had nog een wat aanwezige plaat over het washi liggen waardoor die dial niet zo uit de verf kwam, maar ook de fumé blauwe die @Ojjz heeft is superieur aan alles wat ik van Grand Seiko gezien heb qua diepte, levendigheid en dynamiek.

Maar ja, die indices, nietwaar? Die zijn dan weer een klein tandje minder. Begrijp me niet verkeerd, zodra je bij Citizen van de premium Washi dials af stapt is Grand Seiko weer heer en meester, maar die washi verhalen zijn briljant. En per wijzerplaat uniek.

3 likes

Gefeliciteerd!

1 like

Dank je! Daarover later meer, natuurlijk, maar nu is het veel, veel te donker om foto’s te trekken.

De wijzerset is interessant. Er zit keurig een dopje op, dus @PowerReserveFan zal blij zijn. Maar waarom ze op een lichte wijzerplaat voor brushed wijzers hebben gekozen is me een raadsel. Ik had daar, gegeven Grand Seiko’s beleid, een set black polished wijzers verwacht.

Dat gezegd hebbende: Geweldig horloge. Licht, mooi van plaat, het glijden van de wijzer, de box sapphire… Echt heel cool.

8 likes

Ik hoor 't al, niks voor jou.

Dibs👍

Plaatje voor de sfeer.

Hoop zelf toch ooit ook een GS toe te kunnen voegen aan de collectie, maar dan geen quartz want daarvoor heb ik de Citizen dus al.

26 likes

En ook die is prachtig :star_struck: