Beetje winter in de lente. Hoewel het zomers aandoet.
Mooie band heeft deze
Mooie SBGF017! Die zien we hier niet zo vaak met zijn ietwat aparte stijl.
Ik had deze snowflake gekocht als een mogelijke catch and release. Maar ik vind hem veel interessanter dan ik verwacht had. Dus het blijft een catch!
En ik ben blij dat hij dezelfde kastvorm heeft als mijn eerdere sbga001 met champagne wijzerplaat. Daarover heb ik ooit de post ‘tactiele genoegens’ geschreven. Over hoe de zijkant van de kast voelt als je hem ‘s ochtends oppakt als je wakker wordt. Die loopt zo mooi naar binnen vanaf het breedste punt. En dat heeft deze dus ook precies zo. De welvingen van deze kast zijn fantastisch.
ps. zo’n double-logo SGS (SEIKO-Grand Seiko) heeft echt een mooiere wijzerplaatbalans dan de single-logo GS.
Gefeliciteerd met de aanwinst!
V.w.b. oud logo vs. nieuw logo ben ik echt voorstander van de huidige opzet.
Het lijkt erop dat veel mensen die ‘begonnen zijn’ met oude stijl GS - en dus de verandering hebben doorgemaakt, daar een voorkeur voor hebben. Ik ben zelf minder lang bekend met het merk.
Vanuit mijn perspectief is de wijzerplaat met dit logo juist erg druk daar beneden, m.n. ook door de power reserve ernaast.
Maar smaken verschillen- gelukkig!
Ja, in de oude SGS opzet loopt vanuit het centrum alles ‘uit’ in een V vorm. Dat is een prettige vorm voor het oog.
Met de nieuwe opzet is het bovenin eerst smal GS, dan breed Grand Seiko. Dat is geen logische vorm vanuit het centrum. En onderin staat vaak niks en is het leegte.
Kijk naar ‘klassieke’ merken zoals Patek Philippe en Vacheron Constantin. Die hebben ook de uitloop van smal naar breed boven, als een V. Grand Seiko heeft dat naar mijn idee echt verkeerd gedaan in de nieuwe opzet. Ze hadden Grand Seiko boven moeten zetten en GS eronder, dan was het beter geweest.
Zie deze ‘nieuwe’ GS bijvoorbeeld. Mooi horloge, maar de balans op de wijzerplaat is voor mij wat zoek. Ook onderin met de leegte naast de power reserve, en dan wel ineens nog ‘spring drive’ iets eronder op de oude plek.
Nee hoor, SGS voor mij. Veel gebalanceerder.
Zoals ik al schreef - smaken verschillen. Maar het blijft een kwestie van smaak (ik lees veel ‘dit is beter/mooier’ vs. ‘dit vind ik beter/mooier’).
Natuurlijk is het smaak.
Behalve als ik het zeg natuurlijk. Ik praat in feiten.
Je hebt helemaal gelijk. Het is slechts een kwestie van persoonlijke voorkeur en heeft niets te maken met objectieve criteria als balans en logica. Ik heb geen idee waar de behoefte vandaan komt om te doen alsof de eigen voorkeur objectief beter is en die van een ander minder.
Nochtans, als je eerst Grand Seiko zet en dan het logo, zit alles bovenaan geduwd. Hoe dichter bij het middelpunt, hoe meer plaats in de breedte, dus dan lijkt het mij logisch dat je de breedste tekst onderaan zet.
Bij bv een sub staat ook het logo eerst en dan het merk. Het vult mooi de bovenste helft van de wijzerplaat imho.
De power reserve kan je over discussieren, maar ik vind het wel mooi zoals het nu is. Beter dan die lappen tekst soms bij een spring drive onderaan zoals het vroeger was. Less is more
PP zet zijn logo volgens mij zelden op de wijzerplaat.
VC heeft bovenin het logo en daaronder de naam.
Als ik ook mag antwoorden - in mijn ogen is de balans hier prima in orde!
Bruine ster in het midden en wat meer naar onder. Logo boven… ziet er goed uit!
Mijn ‘mening’: die ster zorgt nog voor balans. Zonder die ster vind ik het echt minder.
Bruine ster
Zo zie ik het ook…de gouden ster maakt de plaat compleet en in balans.
daar moest ik ook even om gniffelen idd.
Inderdaad, de ster onderaan helpt enorm.
En over de anderen of het smaak is of een feit, dat mag je zelf beslissen. Als ik kijk naar deze voorbeelden, die geacht worden voorbeelden van goede smaak te zijn, dan zie ik het als een feit. Dat kleine “GENEVE” geeft een V balans die bij de Grand Seiko opzet minder is.
Maar de gouden ster van @daffie maakt het beter! l’Etoile d’Or!