Laat je Grand Seiko zien V

Bedankt voor de info. Ik ben benieuwd of ze springdrive kunnen doorontwikkelen tot deze specs. Dat zou ultiem zijn.

2 likes

Tsja, op zich doen ze dat al. Bij mijn weten wordt een SpringDrive standaard afgeregeld op +0,2 per etmaal. Dat is 6 seconden per maand. 72 seconden per jaar.

Ze zijn voorzichtig, want ze zetten een SpringDrive in op 15 seconden afwijking per maand.

De mijne loopt inderdaad binnen die 0,2 seconden.

COSC gaat uit van -4 tot +6 per etmaal voor een automaat.

Lastig vergelijken, maar in mijn beleving is een SpringDrive nog steeds een automaat.

6 likes

Bovenstaand : alle idee van tijd,
Onder: geen enkel idee van tijd.

26 likes

Ik denk dat je bij spring drive hetzelfde verschil in nauwkeurigheid ziet als de 9F quartz met en zonder ster. Bij spring drive heb je de 9R65 en de 9R15 versies. De 9R15 heeft een nauwkeuriger quartz kristal. Net als de nauwkeurige versies van de 9F met een ster op de wijzerplaat.

Alleen het verschil in nauwkeurigheid tussen de quartz en spring drive wordt denk ik veroorzaakt doordat quartz alleen maar 32.768 trillingen van het kristal hoeft te tellen, en dan elke keer de secondenwijzer een stapje laten doen.

Bij een spring drive wordt de secondenwijzer aangedreven door de veer, en moet de tri-synchro-regulator de snelheid in toom houden. Het glide wheel draait meen ik 8x per seconde. Dus elke rotatie zijn er 4.096 trillingen. Maar of de ‘marker’ 1x per rondje langskomt, of dat er meerdere ‘markers’ op een glide wheel zitten weet ik niet.

Zolang de chip in een quartz goed tot 32.768 telt, is de afwijking van de 9F exact gelijk aan de afwijking van het kristal zelf.

Bij een spring drive heb je ook nog de onnauwkeurigheid van de meting van de snelheid van het glide wheel, en de onnauwkeurigheid in de correctie daarvan.

Die andere werking van spring drive geeft denk ik wat meer afwijking dan hoe een quartzhorloge met een stappenmotor werkt. Het is het verschil tussen initiatie en regulering.

8 likes

18 likes

Bijdrage met ‘ster’ bij de 2
:sunglasses::laughing::nerd_face:

1 like

Ik zoek nog steeds deze:

Voor naast deze:

Wie wil er van af?

14 likes

Totdat het etenstijd is :laughing:

2 likes

Dat is toch niet zo lastig te vinden.

1 like

Ik ga het merken…

Er staat er een in het blauwe gedeelte zag ik

Edit: excuus, dat is een andere versie

1 like

32 likes

Wow! :smiling_face_with_three_hearts:

Erg mooi, zeker de wijzerplaat.
Waar ik aan moet wennen is de stompe uurwijzer en de 3baans weg op 12u, is wel erg breed.
Voor de rest :ok_hand:t2:

3 likes

Oeh! Dit wordt dus wel weer een limited. Misschien vind ik deze met het blauw en goud nog wel mooier dan de birch versie. Alleen het high beat uurwerk is duidelijk mooier om naar te kijken dan dit spring drive uurwerk. Maar ja, :heart: Spring Drive. En de power reserve is natuurlijk geweldig!

Zou een mooi duo kunnen worden met deze:

17 likes

Die kastvorm komt vast niet meer terug nu de nieuwe uurwerken er zijn. Jammer dat hij zo weinig gebruikt is. Geldt ook voor de sbgv011

2 likes

Die wijzer inderdaad :dizzy_face:

Ja, daarom heb ik ook de zilveren en de blauwe, en houd ik ze ook als mooi duo.

Prachtige wijzerplaat en uurwerk! De stompe urenwijzer en de gekromde minuten en secondewijzer, ik weet het niet. Wel jammer dat het weer een limited is.

Mooie uiteenzetting. Extra stappen in de regeling veroorzaken meer fouten inderdaad. Mijn sneeuwvlok loopt ook ongeveer 0,2 s per dag in de plus. Wat wel opvalt, ik time hem met een iPhone app, is dat de afwijking van de fit die de app maakt zeer klein is en alleen wat ruis heeft. Gemiddeld is de Spring Drive dus zeer constant in zijn afwijking. Daarbij maakt het niet uit of ik hem draag of niet, dus de temperatuur is best aardig goed gecompenseerd. Ik denk zelfs dat met een kleine her-calibratie hij best met een 9F mee zou kunnen qua nauwkeurigheid. Erg knap!

2 likes