Laat je Grand Seiko zien VI

Tensen in Antwerpen heeft een mooie voorraad

10 likes

Die groene en die wave dial GMT zijn toch ook heel mooi.

Jammer dat die zo weinig aandacht krijgen.

Binnen heb ze nog een selectie, zeker de moeite :blush: vriendelijk personeel en leuke collectie inderdaad!

2 likes

18 likes

X-post

10 likes

Effe heel serieus dan nog.

Ik vind dit prachtig maar ook deze kast is hoekig met een bandaanzet die vanaf de kast heel rond loopt.

Stoort je dat niet?

1 like

Semi.

Ik vind hem een stuk beter kloppen dan op de 44GS. Ook omdat deze 21mm is en de 44GS 19mm

Een mens moet iets te zeuren hebben. Het zijn beide prachtige horloges

11 likes

Bijzonder mooi inderdaad. :+1::smiley:

1 like

Smaak blijft persoonlijk. Ik vind het zelf juist mooi dat er een contrast in stijl is tussen kast (hoekig) en band (rond). Heeft de MM300 ook bijvoorbeeld. Liever dat dan dat de stijl hetzelfde is en het net niet goed aansluit of in elkaar overgaat oid. Je ziet boven ook dat de lugs een elegant knikje naar binnen maken naar de band toe (net als op de MM300 en sarx series).

1 like

Of gewoon een SBGX261 qua bracelet en veelzijdigheid van de kastform.

Dat je een bracelet ontwerpt voor een horloge, soit. Dat je een horloge ontwerpt voor een bracelet vind ik een doodzonde.

Dan kunnen ze bij Grand Seiko nog een lesje leren van Serica. Zonder twijfel is dat één van de meest eigenzinnige bracelet / end-link combo’s die ik ooit gezien heb, en de toleranties zijn moordend tight:

Maar als je die band er af trekt en je legt 'm op iets anders:


Boom goes the dynamite. Zij hebben overigens, omwille van de twisted lugs, gekozen voor het niet hebben van drilled lugs, want dan moesten ze de lug gaten op een vreemde plek zetten, of het zou een probleem worden met de gepolijste vlakken.

Da’s een ontwerp-keuze. Ik vind het mooi om te zien dat iemand drie jaar de tijd neemt om over het ontwerp van z’n eerste duikertje ooit na te denken, en elk aspect er van kan verdedigen.

Kortom, het is dus mogelijk om een horloge te ontwerpen wat zo doordacht is dat je het in verschillende settings met verschillende banden kunt gebruiken.

Da’s een functie van niet te lange lugs en de juiste positie van de gaten in die lugs. En dat je dan je end-link ontwerp aanpast op de lugs en kast. Het is dus geen raketwetenschap, in mijn optiek.

Ja, dat klopt dan wel weer, je kunt op een bijna volledig gepolijste 44GS kast niet aan komen kakken met een volledige brushed oyster.

:point_down:

:slight_smile: Inderdaad.

Er staat zoiets te koop hier, maar dan de 2016 versie. Evengoed vrees ik dat de teneur van het topic volledig juist is:

  • GS met 100m WR is alleen op staal te krijgen, en doet het ook alleen goed op staal.
  • GS die mooi banden swapped wordt zelden met staal geleverd en is vaak maar 30m WR.

Daarom twijfel ik zo lang over de aankoop van dit ding:

Als ze die drilled lugs nu hadden laten zitten en het lug gat iets verder naar de punt en een halve millimeter omhoog hadden geschoven had je een perfecte band-overgang gehad voor leer.

Ik word zo moe van GS. Als dat beter ontworpen was, had ik al lang een bestelling gedaan, maar nu word ik afgeleid door stommiteiten als de Tank en de Reverso, wat technologisch gezien pauperhorloges zijn zonder hacking en met maar 30m WR.

Je krijgt zo veel meer voor je geld bij GS, maar je moet kunnen leven met de restricties die de vormtaal oplevert.

5 likes

Ik vind hem heel gaaf, ik ga googelen!

Aha, nooit zo over gedacht, maar goed punt.

Welke is dit dan? Niet de snowflake bij Pange toch? Maar ook niet die Chinese op chrono.

Daar kan ik ook echt niet tegen. Daarom voor mij geen el primero. Of een horloge met een centrale seconde zonder hacking.

:+1:

Da’s de SBGA465. Zie het nieuwe Seiko’s voor 2022 topic. :wink:

1 like

Klopt niet volledig. Elk model met spring drive heeft 100m WR (weliswaar niet perse met schroefkroon). Ik vermoed dat het bij de filosofie hoort van spring drive.

Leer en 100m WR :wink:

8 likes

Het leuke van deze hobby maar ook het meest irritante is dat we allemaal zo onze voorkeuren hebben. Zo vinden we horloges al gauw te groot of te klein of missen we een Micro adjustment op de band, is het niet op leer te dragen en als een horloge komt opbleef dan is de metalen bracelet los weer te duur, zijn horloges te dik, of lijkt de powerreserve op een ruitenwisser. Zal ik doorgaan???

Ik stel voor dat horlogemakers maatwerk gaan maken. Dat doen we toch ook met kostuums? We dragen toch allemaal maatpakken hoop ik?

4 likes

Snelle vraag voor de GS quartz kenners.
Is het langs mijn kant een te grote verwachting dat mijn SBGX steeds de indices raakt met de secondewijzer?
Deze zit er namelijk steeds net een beetje links van en dat stoort me helaas nogal.

Alvast bedankt!

1 like

Ik heb er 7 in mijn bezit gehad en daarvan tikten er 4 op de markers. De andere 3 tikten er ook net een tikje naast (allemaal GMT’s, toeval?). Ik heb ermee leren leven, maar het is inderdaad nog strakker als de wijzer knal op de streepjes valt.

Misschien kan je er wel mee terug naar de dealer, maar kans bestaat dat je zal horen dat ze er wat marge op toelaten. Je kan het maar vragen natuurlijk :blush:

1 like

Hier nog geen problemen gehad met de Quartz GS’en.

Eerlijk gezegd vind ik dat er geen marge op mag zitten als je zo’n horloge maakt.

Anders draag ik m’n Timex wel.

4 likes

Mijn huidige 19 jaar oude SBGX tikt hem keurig op de indices aan. De SBGX261 die ik heb gehad was ook spot-on qua uitlijning.

2 likes

Ik ben niet zeker of ik het goed begrijp. De SGBX261 heeft 10bar WR en doet het volgens mij best goed met staal en met strap, of niet?