Laat je Grand Seiko zien VI

Dank. Japanse schroevedraaiertjes. Dat moet toch perfect zijn :grin:

paarse rotor = 267 - tenzij hij van oranje naar paars gaat :slight_smile:
edit: je laatste post te laat gezien, ik kan beter van beneden naar boven lezen op HF

1 like

Mag deze ook :blush:

8 likes

Zeker weten!

1 like

Daar doe ik ook graag aan mee!

Voor mij de 1.0 en 1.4

Dus een inzet voor een tientje? Of complete schroevendraaier?

x-post

9 likes

Alleen de inzetjes

Ik heb destijds 1200 Yen per stuk betaald voor de inzetjes. Dat is omgerekend naar huidige koers (die van 2 1/2 jaar geleden weet ik niet meer) € 12,20. Ik heb gisteren een mail gestuurd en gevraagd of ze nog leverbaar zijn en wat ze nu kosten. Daar heb ik nog geen antwoord op gehad.

Ik ben zeer ruimhartig als het om horloges gaat maar een vreselijke vrek als het om andere dingen zoals schroevendraaiers gaat. Dus ik koop altijd inzetjes van Bergeon en schroevendraaierhouders van het goedkoopste ‘compatibele’ merk - gek genoeg is dat AliExpress.

Houd er rekening mee dat er verzendkosten bij komen (paar euro) en invoer en omzetbelasting. Net zoals als alle Japanners (minus de Yakuza leden) is Sachiko zeer gezagsgetrouw en zal hij de echte waarde van de inhoud op de envelop zetten (daar zijn wij Hollanders iets anders in denk ik). Ik heb destijds niets betaald omdat ik ze gewoon in de toilettas in m’n koffer had gestopt.

1 like

Waarom niet gewoon van Bergeon of Horotec? Is nog goedkoper en Zwitsers top kwaliteit.
Parallel blades heet dit type inzetjes.

Goedkoper weet ik niet, ik betaal er ruim 22 euro per stuk voor bij Cousins. Maar misschien is er een goedkoper adres.

Zwitsers? Eh nee ze worden niet in het land van Milka gemaakt.
Topkwaliteit? Hmm denk dat er wel een paar Japanners zijn die daar wat op willen zeggen.

Maar

Stuk sneller in huis, dat is zeker waar!

En voordat je nu vraagt waarom die Japanners beter zijn … Bergeon gebruikt normaal gereedschapstaal dat gehard wordt geslepen. Goed gereedschap uit Japan slijpt eerst, dan wordt het gehard en ge-annealed om vervolgens via inductive hardening de buitenkant locaal (top layer) weer hard te maken en de kern flexibel te houden. Vroeger werden de Samurai zwaarden al zo gemaakt - alleen hadden ze toen nog geen inductive hardening.

2 likes

Crosspost.

Maar bij deze is er echt altijd wel iets dat licht pakt. :smiley:

En wat vooral op foto’s het niet doet. :roll_eyes:

17 likes

Dit blijft een uniek stuk. Dit is een mooie foto die hem laat zien zoals ik hem nog niet eerder gezien heb.

1 like

Cross post: precies 2 jaar geleden de Snowflake gekocht. Toen storm, nu regenachtig. Hij is er niet minder mooi om.

19 likes

Ik sprak met de mensen van de GS boutique. Die hebben m’n bracelet op maat gemaakt, die van de SBGA465:

De dag daarvoor had ik mail contact met ze gehad, en gevraagd of ik ook een SBGX261 kon passen, en dat kon.

Eénmaal daar aan de koffie met de heren liet ik vallen dat mijn mannetje in Tokyo me zo’n ding voor 1800 Euro kon bezorgen. Nu zei ik dat ik de boutique ook waardeer, dus vroeg ik me af of ze konden bewegen. Niet dat ik het onderste uit de kan wil halen, maar 400 ballen verschil is toch wat. Ik had gehoopt dat ze op 1900-1950 uit zouden komen.

Het beste wat ze zeggen te kunnen doen is 5%. Da’s beleid vanuit Seiko. Dus heb ik bedankt voor de koffie en als ik nog een GS quartz wil in de toekomst ga ik het wederom via Magi doen. Als ze dealers er uit kieperen omdat ze in de ogen van Seiko (te) hoge kortingen geven, dan lijkt dat te stroken met het beleid.

Ik moet wel zeggen dat de SD die ik nu heb wel genoeg is. Ik denk dat het ophoudt. :slight_smile:

Maakt mij niet uit. Ik wil alleen niet meer naar de boutique om banden te verstellen, want dat vind ik niet kies. Ze accepteren geen geld voor die dienst, en ik vind dat voor niks de zon op gaat.

In dat kader: Het is gelukt. Ik heb drie schroevendraaiers bij gekocht:

• 100
  • 120
  • 140

De 120 past nipt op deze schroefjes. Wat ik gedaan heb is een hele schakel verplaatsen naar de zes-kant van de bracelet zodat de sluiting een klein beetje off-center zit. Dan valt de kromming van de vouwsluiting exact zo om de pols dat hij nergens prikt en blijft zitten.

Verder heb ik één van de twee halve links uit de 12 kant van de bracelet gehaald. Nou zit ie een tandje losser, maar door het verplaatsen van de clasp blijft ie toch snaarstrak zitten.

Dat is sowieso iets waar je een AD niet lastig mee moet vallen, want het duurde even twee dagen dragen voor ik door had wat er moest gebeuren.

@Thijs9F82, overigens welkom bij de club… Een Bergeon 120 is een aanrader. En als je ogen minder zijn een horlogemakers loepje wat 2,5 keer vergroot of zo.

Ik had drie maten Bergeon schroevendraaier voor 50 ballen in huis liggen binnen een dag na de bestelknop. Via Hobbyklok.nl, wat van een stel Duitsers blijkt te zijn. 16,70 per schroevendraaier. :slight_smile:

8 likes

Ik waag te betwijfelen of dat voor messen en zwaarden werkt. Als je staal zacht is kom je nooit tot een snijvlak van een paar micron, want het staal is simpelweg te zacht om recht te blijven staan. Je snijvlak zal altijd breken, als een golf, waardoor je bramen en botheid krijgt.

Bij het messen maken zou ik de contouren van het blad grinden (of smeden als je old skool wilt), dan de grove snijvlakken er in schuren, maar de daadwerkelijke snede doe je toch echt na het hardenen en temperen van het staal. Met wetstenen in oplopende fijnheid.

Het gemiddelde Japanse messen- en zwaarden-staal zal rond de 61-65 HRC zitten, waarbij er lagen iets zachter staal om de harde kern heen gevouwen kunnen zitten om inderdaad flexibiliteit te houden terwijl je snede wel hard is, maar dat zou op een schroevendraaier van 1mm geen haalbaar proces zijn. :slight_smile:

Nu zijn schroevendraaiers natuurlijk zo bot als een zekel in vergelijk met messen, dus het kan goed zijn dat de tactiek die je beschrijft voor een schroevendraaier prima werkt. :+1:

5 likes

Ik zie het verschil niet op een nieuwe schroevendraaier, maar wel op een (zwaar) gebruikte.

Bij een Bergeon verbuigt het blad - een teken van zacht(er) staal. Die Seiko kennis van me heeft me eens uitgelegd dat bij het slijpen van gehard staal door de warmteontwikkeling het weer zacht(er) wordt. Bij m’n Japanse inserts blijft de vorm zoals af fabriek maar breken er splinters (splintertjes!) vanaf.

Ik denk dat mijn uitleg niet duidelijk was. Die Samurai en Ronin zwaarden hebben een taaie binnenkern en een kneiterharde buitenlaag. Het snijvlak is dus hard en de taaie binnenstructuur zorgt dat het zwaard niet breekt als je er een mep mee geeft. De moderne veriant heet Damast en ik heb een paar van die keukenmessen (nee zwaardvechten is niet mijn ding). Daar zie ik dan effect ook, schilfers er af na verloop van tijd maar de vorm van het snijvlak blijft behouden. Blijven langer scherp en in vorm dan de messen van bv Global (die op zich ook al goed zijn, maar ja ik ben altijd op zoek naar iets wat nog beter is, vandaar de Damast messen nu)

Ik ben eens in die fabriek geweest en vind dat facineerend hoe ze dat maken en de moeite die ze nemen. Vooral dat inductie heating aan het eind is indrukwekkend.

Horotec heb ik trouwens geen ervaring mee.

2 likes

Daarom slijp je ook nooit, maar dan ook nooit een mes met een slijper waar een hoge rotatie bij vrij komt. Altijd rustigjes aan op een wetsteen, waarbij het water van de wetsteen de temperatuur van het staal lekker laag houdt.

Mensen die messen slijpen op zo’n manier dat er warmte vrij komt hebben geen idee wat ze doen. Maar nogmaals, een snede van een paar micron dik is andere koek dan een schroevendraierkop van een halve mm dikte, dus dat proces kan niet hetzelfde zijn (ook vanwege de vorm van de schroevendraaier.

Omgekeerd. De buitenlagen zijn taai en elastisch terwijl de snede in de kern erg hard is. Als je de buitenlaag hard maakt en de kern zacht krijg je een bot zwaard of mes wat te pas en te onpas breekt. :slight_smile:

Tojiro DP3 is een mooi begin. Een kern van VG10 staal op 61 HRC gevolgd door drie lagen zachter staal er om heen. :slight_smile: Ik zweer bij die dingen, en ze zijn op keramische slijpstaven al scheermesscherp te maken. Zonder hitte-ontwikkeling, dus daar hoef ik m’n Tormek niet voor uit de kast te rukken. :slight_smile:

Bevalt goed. Een “quick adjust” mogelijkheid in de sluiting zou wel fijn zijn.

23 likes

Bedankt voor tip, heb ze wel eens voorbij zien komen maar wist niet dat ze ook in ‘kleine’ tools doen. De naam doet anders vermoeden :slight_smile:

2 likes

Thanks Chris, is mij gelukt met een 140 van Stanley:

Mis je em al :grinning:? Hier een fotootje voor de sfeer:

15 likes