Niet gehad wel eens omgehad de explorer II, weet alleen even niet meer of dit 40 of 42 was maar beide ff gegoogled en de SBGN is met 44 L2L een stuk kleiner dan de 47 of 51 van de explorer II. De SBGN draagt super om mijn 17,5cm pols.
Als de explorer te groot voor je is kan de SBGN zo maar de juiste maat zijn.
Ik heb beiden gehad (de sbgn003 nog steeds in bezit). Qua format komen de horloges overeen (beiden 39mm). Het verschil zit hem wat mij betreft vooral in de band. De 16570 heeft hollow mid links. Voelt minder solide aan maar draagt wel erg fijn. De sbgn draagt net even anders maar ook erg comfortabel.
Hier ook beide gehad en de l2l is niet alleen beperkter, maar de Rolex draagt ook groter omdat de lugs platter zijn. Die van de 005 buigen naar beneden.
Ik vind die vele keuze toch ook wel eens wat ergerlijk.
Bij het merk met de R heb je 5 typen ofzo, thats it. In verschillende generaties en verschillende materialen en wijzerplaten. Dat geeft houvast.
Bij GS gaat het alle kanten op met de indeling en typenummering. Gelukkig zit er nog wel een goede algemene ontwerptaal in die ervoor zorgt dat een GS altijd een GS is. Maar als je op zoek bent kun je in je zoektermen eigenlijk alleen maar op Grand Seiko zoeken op een paar hele specifieke uitzonderingen na.
Zo’n algemene designtaal vind ik bij Credor dan weer helemaal missen. Die hebben ook een hele grote collectie. Onder het Credor label worden door Seiko een paar prachtige horloges gemaakt, maar 90% van de Credor collectie zijn gedrochten waarvan het maar goed is dat de verkrijgbaarheid hier minimaal is.
Ik had het meer over de keuze in wijzerplaten en uitvoeringen (quartz, springdrive, high beat,…).
De typenummers zijn inderdaad vreselijk. Ze hebben tenminste al 3 grote categorieën, maar dit zou inderdaad verder gesorteerd moeten worden.
Moesten ze al eens hun modellen groeperen en labelen per kasttype, zou het al stukken overzichtelijker zijn. Dan nog wat buitenbeentjes eruit zwieren en je hebt een topcollectie
Uitstekend! Deze week mocht de GS voor het eerst zijn GMT functie gebruiken tijdens een dienstreis. Beviel uitstekend, je merkt niet dat je een horloge omhebt.
De GMT (en de 245) zijn de enige horloges die ik al langer dan een jaar heb, en ze vervelen nooit.
De GMT draagt geweldig op mijn 16,7cm en het ding is ook dun. De voordelen van quartz hoeft ik je niet uit te leggen maar hij heeft alles wat je nodig hebt in een horloge. Prima WR, nauwkeurig, tool/sport met een vleugje Zaratsu.