Laat je Grand Seiko zien VIII

Ik doe ook mee

1 like

#metoo

1 like

Een snel kiekje van vanmiddag

23 likes

Beide hebben hun charmes. En ik kan echt genieten van de GS quartz tik. Maar goed niks komt in de buurt van de springdrive. Goed nog een mooie 3600 High Beat en dan heb ik mijn trio.
Twijfel tussen een mt Iwate model zoals die van Erik (blauw of zwart). Of een tweede birch, dan de black of green birch. Keuz’s en slechts een linkerpols…

10 likes

Super, wanneer?

1 like

Ik sluit me bij @koetsjh aan, ik heb van een werknemer van Grand Seiko zelf mogen vernemen dat je het netjes doet als je eens in de tien jaar een beurt doet, maar Spring Drive is van nature geen echappement wat botsing of wrijving kent zoals een klassieke ankergang of co-axiaal. Het was een lekkere maaltijd, overigens.

Geen botsingen betekent minder loopschade.

Welke juwelier was het, en welk ander merk horloge probeerde hij je te verkopen? :slight_smile:

Voor een NA / Review met vergelijk en live foto’s:

Dat topic gaat over de zwarte Sharp Edges.

1 like

Was een officiële GS dealer die mij juist adviseerde voor een SD te gaan ipv kwarts (hij kent me langer en heb er al eerder twee automaten gekocht), maar dit dus wel als rekenschap meegaf.
Wel eerlijk vind ik, maar ‘schrok’ wel van 1K kosten.
Ook gaf hij aan een GS niet te weer in te ruilen aangezien ze behoorlijk afschrijven. Nu is dat denk ik bij ieder merk wel zo, op Rolex na misschien, en ben daar verder niet op ingegaan.

Enfin, die champagne quartz voelt voor mij nog het meest als beste combinatie kosten/uitproberen eerste GS/mindere afschrijving bij verkoop óf upgrade naar SD!

Alleen die polsmaat houd me nog echt tegen.


Zou wel kunnen wennen denk ik, maar niet als ik telkens moet afwisselen met de grotere Astrons ergo: die moeten dan weg…

4 likes

Welke juwelier heeft gs springdrives in de buurt van den haag. Dat weet je vast wel.

Heb je de SBGP017 al eens gezien? Een relatief betaalbare Grand Seiko met de volgende pluspunten:

  1. Kenmerkende 44GS kast
  2. Stalen 5-link band
  3. Extra nauwkeurig quartz uurwerk (5sec p/j)
  4. Zicht op het (quartz) uurwerk (zeldzaam)
  5. Lichtblauwe versie van de ‘lion’s mane’ wijzerplaat

Met zo’n horloge haal je echt wat bijzonders in huis.

4 likes

Ik snap het niet. Die is voor mijn 18,5 a 19cm te groot, en voor jou perfect van maat. Staat je goed.

Hoe lang draag je al te grote horloges, joh, dat je dat zo beleeft?

Ik zou dat verifiëren bij Seiko. Dat klinkt als een beurt met opmaken kast, wat ik nooit zou doen

Welke Seiko’s heb jij dan in godsnaam vast gehad, trouwens? SARX, SARB en de duurdere Prospex en Presage banden hebben zo hun quirks, maar het is goed zwaar staal met massieve end links en zeker geen blik…

2 likes

Die rooie zeg, hee. Poe Poe.

1 like

Dat slaat op de kost voor een servicebeurt voor een GS chronograaf, maar die moet daarvoor ook terug naar Japan.
Alle andere springdrives worden in Schiedam gedaan en de kost is een stuk minder dan 1K.
Maar neem van me aan dat het echt niet nodig is om een springdrive periodiek te gaan servicen.
Laat dit enkel doen als er een probleem is. Trouwens, de prijs ligt vast per uurwerk, ongeacht wat er moet vervangen worden.

3 likes

Geen flauw idee eerlijk gezegd. Ik woon daar niet in de buurt en kom misschien 1x per 2 - 3 jaar in de randstand…

Leuk idee. Neem ik mn SBGKAATJE onder de arm mee :+1:

1 like

Die is mooi inderaad!

Dat is wel een leuke extra, maar ik vind het quart uurwerk zelf nou niet iets heel moois om te zien.

De goedkopere 5 bandjes en nu dus die GS band.
Een pressage nog niet.

Of ze nu ‘te’ groot zijn is jouw interpretatie, maar voor mij komen ze qua verhouding optisch beter in balans over dan de kleinere GS kast. Maar dat had ik dus weer niet met m’n 2 vorige automaten van 40 en 42mm

“De” Presage band bestaat niet echt. Als je een Cocktail time variatie van 450 Euro pakt heb je een andere Presage beleving dan wanneer je een Sharp Edges van 900 Euro vast hebt. Zodra je bij Seiko iets meer voor een horloge neerlegt heb je een goede band die gewoon ook aanvoelt als een kwaliteitsband.

Mijn ervaring is dat Seiko 5 en inderdaad de lagere segmenten in de Presage serie iets rammeliger zijn, maar de band van de Seiko 5 GMT is bijvoorbeeld al erg solide, een Alpinist van 700 Euro heeft al een uitstekende band en vanaf dat vertrekpunt is er niks meer blikkerig.

Dat is het probleem met Seiko. Ze maken horloges van 75 tot 280.000 Euro. Een ervaring met één segment zegt niet alles over alle segmenten.

Dit zou mij zeker kunnen bekoren.

Ik doe graag weer mee.

7 likes

Het blijft natuurlijk heel persoonlijk. Zelf ben ik het hier wel eens met Fate. Seiko Astron’s zijn grote, vrij ruige horloges. En dat kan natuurlijk je voorkeur zijn, en dan heeft het wellicht niet zo veel zin om verder te kijken.

Grand Seiko’s zijn, in de meeste gevallen, erg verfijnd en áltijd geweldig afgewerkt. Een 44GS kast in 40mm is écht een behoorlijk fors horloge in deze klasse. Een lichte wijzerplaat zal nog wat groter ogen.

Als je een Astron gewend bent, lijken heel veel andere horloges in eerste instantie klein. Maar dat heeft dan met name met je eigen referentie te maken. Andersom werkt het ook - als jij een maand lang een Grand Seiko zou dragen en daarna een Astron omgespt, moet je vast ook even slikken. :wink:

4 likes

Dat is exact de reis die ik meemaakte. Mijn eerste horloges waren 41mm all dial big mil horloges, 44 en 45mm flieger chrono’s van Citizen, en een 44mm Stargate duiker van Seiko. Ik heb zelfs nog een 47mm Hamilton pilot day-date gehad. In 2010 versleet ik zo’n 44mm fliegerchrono zelfs voor “net” omdat er geen duikbezel op zat.

13 jaar later zit ik naar m’n 37,3mm grote SBGW231 te kijken, en ervaar ik dat horloge al als fors voor een gekleed horloge, en zou ik er de hand niet voor omdraaien om een 34mm Kurono te kopen, zeg maar. Als ik er nog maar aan denk om m’n laatst overgebleven grote horloge om te doen schiet ik al in een kramp omdat ik nu al verwacht dat het belachelijk gaat zijn. Dat “grote” horloge is een 41mm grote Mühle.

Deze discussie met @Traveler heeft me overtuigd: Ik moet m’n Squale 1521 echt serieus de deur uit flikkeren. De Mühle is om diverse redenen sticky.

7 likes

Snap jullie gedachten en die komen ook bij mij wel voorbij
En ik ken de mensen met dunne polsjes waarbij een 42mm Breitling omheen gelegd is en er belachelijk oversized uitziet als ware er een keukenklok om een pols gebonden.

Maar feit blijft dat mijn pols 6cm breed en 5cm. hoog is. En dan is een 46mm Astron klokje echt niet absurd groot.

2 likes