Laat je Grand Seiko zien VIII

Ik denk dat ik de Eichi eens in het echt moet zien, op foto’s zegt die me heel weinig. Ik snap de kunst wel, maar ik vind het een steriel horloge. Jouw 252 daarentegen… :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Waanzinnig wat een horloge, zo verfijnd en schitterend in zijn eenvoud. Alleen voor een echte kenner/liefhebber.

Ik zou heel erg de neiging hebben gehad het plasticje eraf te prutsen.

2 likes

Zo’n Eichi is inderdaad alleen voor de echte kenner. Maar dat is GS ook al natuurlijk. Al vergeten wij dat wel eens.

Bij Minerva heb ik hetzelfde gevoel; ook zo enorm tof.

2 likes

16 likes

Oeps, ik zal wel geen echte kenner zijn dan :sweat_smile:

1 like

Dit filmpje geeft het mooi weer:

Na dit filmpje ben ik Credor en dan vooral de Eichi II er gaan waarderen.

6 likes

Schitterend inderdaad, ik was die al tegengekomen. Maar ik blijf het een steriel horloge vinden… wat GS doet met bv de SBGW295 vind ik veel leuker, ik denk dat ze daar gerust nog verder in kunnen gaan. Misschien geraak ik wel overtuigd als ik de finesse in het echt kan ervaren :blush:

1 like

Tsja, ik doe het dan even met een slechte foto in wat bijzondere lichtomstandigheden. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Voor het eerst dat ik het effect van de wijzerplaat zo zie. :heart_eyes:

Maar die Eichi inderdaad. Ook eens bij een GS event mogen passen. Wat een uitstraling. Geen enkele foto of filmpje is imho in staat dat op de juiste manier te vangen. Ooit… Misschien…

Ow, EDIT. Die datum…:see_no_evil:

15 likes

Ik vrees dat mijn ervaring met de Eichi II mijn kijk op het horloge niet veranderd heeft, maar als ik moet kiezen tussen een Breguet Classique in roségoud en een Eichi II voor twee maal het geld vrees ik dat er een Breguet komt.

De Großdatum is wel een kandidaat, maar ik vrees dat ik heel erg op de Shunbun blijf steken.

2 likes

Dat snap ik volledig. Seiko/Grand Seiko is met afstand mijn favoriete horlogemerk, maar in het prijssegment van de Eichi zou ik niet snel voor de Credor kiezen, denk ik.

1 like

Als GS adept waardeer ik het vakmanschap belichaamd in een Eichi II zeer. En als iemand die houdt van less is more in vormgeving, vind ik ook het ontwerp van een Eichi II prachtig. Waar ik geen warm gevoel bij krijg is de naam Credor. “Gouden kroon”. Dat vind ik wel een zeker l*lligheidsgehalte hebben. Toegegeven: Grand Seiko is ook geen briljante vondst (en niet vanwege “Seiko”). Daar heb ik me overheen kunnen zetten. Wellicht is het dus een tijdelijke kwestie. Als ik niet was beïnvloed door ruim een halve eeuw reclame e.d., zou ik een naam als Rolex waarschijnlijk ook onzin vinden. Oppervlakkig? Misschien. Maar ik kan het niet helpen. Wellicht over 50 jaar.

1 like

Deze twee spraken me ook wel aan. Maar ik kees nu dat ze 37mm zijn. Iets te klein voor de dikte denk ik. Maar zeker de wolken wijzerplaat was mooi:

Als ze er een 11mm dikke handopwinder van hadden gemaakt stond er nu een SBGP011 in de verkoop en was ik binnenkort ook in de wolken.

Maar helaas. 37mm mag nooit 13mm dik worden, dat houdt op bij 12mm. Nooit meer dan 1/3 van de doorsnee, riep hier ooit iemand, en daar had het forumlid gelijk in.

2 likes

Ik heb altijd begrepen dat het een verbastering is van cretes d’or. Het logo toont ook drie toppen.

Mijn probleem met Credor is dat 90% van wat ze maken aardig kitsch is. Er zijn er maar een paar echt mooi. Ik zie de paar die mooi zijn dan ook meer als een dressy variant van grand seiko.

2 likes

:point_up:

Hij was niet klein inderdaad. Maar ik vond de maat goed pssen. Hij is verfijnd, maar ik vond het geen ‘voorzichtig’ horloge. Hij is ook niet heel plat. Maar perfect van dikte denk ik. Ik zou hem zo omgehouden hebben, ik vond hem heel mooi zitten.

Dat is de zwarte wijzerplaat? Nee daar heb ik naar gevraagd, maar die waren allemaal verkocht.

Ik denk dat dit een horloge is dat in het echt veel meer impact heeft dan je van de plaatjes denkt. Geen frivoliteiten, maar in het echt heel krachtig vond ik.

1 like

Goed om te weten. Dan kan ik mijn vriendin meenemen zonder bang te zijn dat ze een prijskaartje bij een bekend horloge ziet :sweat_smile:

2 likes

Haha. Slim gedacht! Mijn vrouw zag inderdaad in de virine wat een gouden first versie kost :scream: het begon met een 3 en daarna nog vier getallen.

ik heb maar gezegd dat ik dat er echt niet voor betaald heb…

5 likes

Vandaag weer de sbgw252 om in parijs:

27 likes

Schitterend, die Eichi II. Extreem eenvoudig horloge qua uitstraling (less is more), wat 'm bijzonder verfijnd maakt. Waar ik geen warm gevoel bij krijg is de diameter van 39mm. Dat klinkt mij als te groot voor zon’n extreem verfijnd horloge. Misschien denk ik daar anders over als ik 'm om de pols heb. Waar ik wel een warm gevoel bij krijg is de naam Credor. Ik hoorde de naam voor het eerst in verband met een Eichi II, en sindsdien associeer ik de naam met verfijning van het hoogste niveau.

5 likes