Zijn er op het forum ook mensen met een sbgx357 of sbgx355? Ben benieuwd naar de ervaringen nu ik wellicht mijn teen in het GS water wil steken. Hoewel het geen spring drive horloges zijn, tikken ze wel veel vinkjes af: bijzondere wijzerplaat, blauwe secondewijzer, titanium behuizing…
Liefst zou ik een 62GS spring drive kopen, maar die zijn er volgens mij nog niet zonder power reserve meter op de wijzerplaat zelf.
Vervolgens heb ik 'm geruild met @Hotseflots die mijn champagne over had genomen. Deels omdat ik de Champagne beter in m’n verzameling vind passen, want ik heb al een Reverso, Dolce Vita en Santos met witte plaat en blauwe wijzers, dus die overlap was groot. Deels was het ook omdat ik de warmte van de SIlk Sunray wijzerplaat miste.
@Hotseflots heeft daar ook een NA topic over gemaakt. Hij is rete blij met het horloge, omdat het gewoon een nette versie van de F91W is, in dier voege dat hij het horloge gewoon niet voelt aan de pols, en het temperatuursneutraal is.
Ik mis het titanium wel, want na de verkoop van m’n Shunbun en deze Snowflake heb ik geen titaan meer. Maar aan de andere kant zijn zowel @Hotseflots als ik iets blijer na gedane zaken.
De SBGX serie is in z’n geheel gewoon briljant. Er zit geen slecht horloge bij. De 355 is z’n geld waard. Hij is comfortabel en erg mooi. Zelf ben ik op een 263 en 265 blijven hangen want “fijne kleurtjes”, dus zo simpel kan het zijn.
Er zijn overigens ook 38mm 62GS kasten met een hi-beat automaat aan boord die geen power reserve indicator hebben, en die zijn ook briljant. Lichtgroen of roze zijn de keuzes, en die zijn fantastisch, ook dankzij titaan.
Zijn voor mijn smaak nog betere wijzerplaten ook, want dat patroon is mijn absolute favoriet. Nu weet ik niet wat je budget is om “je teen in het water te steken”, maar voor 10K is er dit:
Veel dank voor het delen van je zeer uitgebreide ervaringen. Ik heb absoluut geen haast met de aanschaf, maar de mooie plaatjes hier maken mij wel hebberig.
De high beat modellen zijn ook erg aantrekkelijk, maar naar mijn weten ook wat dikker. Naast mijn seamaster 300m heb ik de voorkeur voor dunnere horloges. Wat dat betreft zijn de handwinder spring drive modellen ook een langetermijn ‘grail’. Die donkere wijzerplaat is geniaal, maar heb ik nog niet in persoon gezien. De omiwatari heb ik wel eens om gehad en beviel enorm.
Een sbgx355/357 zou waarschijnlijk ook een zoethouder zijn voor een spring drive handwinder op lange termijn. Als die ook nog eens in een 62GS kast zou komen, vlieg ik direct naar Japan.
Ik heb drie handopwinders van de SBGW serie naast de SBGX quartzen, en eerlijk gezegd overleven de quartzen mijn flipperdrift beter dan de Spring Drives die ik heb gehad. Zo is een Shunbun ook al gauw 12,8mm dik en 40mm groot, en op termijn vind ik dat gewoon hinderlijk met overhemden en zo.
Als ik echt maar één GS zou mogen hebben zou het de Sakura Kakushi of de Silk Sunray worden, waarbij ik qua uurwerk een voorkeur zou hebben voor quartz. Die zijn zo robuust, zo praktisch, en zo zorgeloos dat ik zelfs de Sakura zou kunnen slachtofferen. Met pijn in het hart. Dat wel.
Daarom zou ik bijna willen zeggen dat een serieuze HAQ gewoon een vast onderdeel zou moeten zijn van iedere verzameling. Je kunt geen fijnere grab & go horloges vinden dan dat. Voor wie wat groters wil, de SBGP serie is net zo dun.
Het zou heel, heel goed kunnen dat de SBGY serie wel blijvertjes zijn, die zijn net zo dun, en ook maar 38mm, maar ik zou er mijn SBGX of SBGW niet voor willen inleveren.
Helemaal eens dat een HAQ niet mag ontbreken in de collectie. Tot mijn spijt ben ik pas redelijk recent tot dat inzicht gekomen. Enkele jaren geleden had ik de gelegenheid om de limited edition SBGP017 te kopen. Fantastische wijzerplaat en - naast een blauwe secondewijzer - ook nog een blauw GS logo. Extra bonus is de mogelijkheid om het m.i. mooi afgewerkte uurwerk te bewonderen. Ik had destijds mijn bedenkingen bij ‘het is quartz’ en de 44GS kast. Hoewel ik deze kast nog steeds niet top vind (too shiny), zou ik mij daar misschien toch overheen kunnen zetten. Of het horloge flipperen…
Dat is herkenbaar.
Totdat ik een tijd een GS quartz had gedragen. Daarna begon ik eigenlijk steeds meer mijn bedenkingen bij mechanische horloges te krijgen.