Laat je The Citizen / Citizen Chronomaster zien

20 likes

Damn, zoveel geld voor een Citizen en niet eens voorzien van een deftig mechanisch hart maar een batterijbliepertje. En dan als wijzerplaat een stukje papier :rofl: het moet niet gekker worden.

Aanstaande vrijdag overigens een date met vierport en als de vonk overspringt heb ik een zwarte…

1 like

Klopt allemaal maar dan heb je wel een citizen die mooi afgewerkt is. En welke altijd de juiste tijd aangeeft. Maar een Molequin strap erbij is wel een aanrader. Succes vrijdag bij vierport. :ok_hand:

1 like



Crosspostje.

Kutdingen. Veuls te veul geld veur 'n kwaartsie van papier.

Ho ho, de mijne is wel een Eco-Drive. Daar zit een op zonneenergie opgeladen capacitor in, geen batterij die om de zoveel jaar vervangen moet worden.

Maar ga jij voor de quartz met batterij kijken, of voor de Eco-Drive?

13 likes

Eco-Drive energie wordt opgeslagen door middel van een zonne cel (dial) in een oplaadbare accu ( batterij )en niet in een capacitator.
Capacitator worden gebruikt bij het opslaan van energie via de Kinetic systeem van Seiko.


1 like

Eco-Drive al heb ik enigzins mijn bedenkingen met de werking hiervan icm het zwarte washi tov de witte qua effectiviteit.

Gelukkig zijn er al jaren zwarte varianten dus die twijfel kun je wel laten varen.

Ja zal gerust werken, daar ben ik absoluut niet bang voor maar vraag me gewoon af wat het zwarte doet tov wit omdat er toch een stuk minder licht doorkomt.

Misschien kort door de bocht, maar ik denk dat ze dat bij Citizen wel uitgewerkt hebben dat er voldoende licht en energie door komt. Misschien iets minder effectief… maar ach dan duurt het wat langer dat je batterij volledig opgeladen is. Op 6 maanden is een dag ook niet zoveel.

Ah, dan was je me net voor. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Veel plezier vrijdag :+1:

Het verschil tussen een capacitor en een batterij is dat de ene energie opslaat in een electisch veld, terwijl de andere het chemisch doet. De ene laadt in theorie sneller op, terwijl een batterij meer energie op kan slaan.

Het is verwarrend dat reparateurs en verkoop-kanalen deze terminologie door elkaar gebruiken. Merk ook op dat Citizen het woord “Power Cell” gebruikt in de video waar jij naar linkt.

Het zijn in ieder geval geen standaard batterijtjes zoals je die bij de pomp koopt:

Zie hier wat uitleg van een Citizen reparateur die capacitors voor je vervangt:

https://fixmywatch.co.uk/blog/why-we-dont-offer-a-battery-replacement-on-a-citizen-eco-drive/#:~:text=The%20way%20a%20Citizen%20Eco,also%20from%20dim%20light%20sources.

Kortom, ik vrees toch echt dat het een capacitor is. Net als bij een Kinetic.

Ik heb al tien jaar een Eco Drive met zwarte wijzerplaat. Werkt als een tierelier, nog nooit een spoor van een probleem mee gehad. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat zwart meer energie opneemt dan wit, omdat wit meer reflecteert.

Daarom had ik het ook altijd warm in m’n zwarte auto in Israël, terwijl m’n ex met haar witte auto comfortabeler was. Dat had ook iets met zonlicht te maken. :slight_smile: Ik ben geen natuurkundige, maar ik vermoed dat het een minder simpele vraag is dan wij denken. :slight_smile::slight_smile:

1 like

Doordat zwart meer licht opneemt en wit het reflecteert zou er meer licht op de Eco-Drive komen onder een witte dan onder een zwarte dial.

Reflectie suggereert toch dat de hoek van binnenkomst ook de hoek van terugkaatsing is? Ik denk bij reflectie niet aan meer licht door laten naar de laag er onder, of mis ik nou iets? :slight_smile: Is er hier ergens een natuurkundige die dat kan bevestigen? Ik ben nieuwsgierig naar een iets, eh uitgebreidere verklaring waarom wit meer energie op zou leveren.

Maar hoe het ook zij, in de praktijk doen zwarte eco-drive wijzerplaten het uitstekend. Daar zijn er een miljard van verkocht die al jaren prima lopen. De korte samenvatting: Maak je geen zorgen. :+1:

Doe ik ook niet, heb al een hele tijd een blauwe Eco-Drive en dat werkt ook formidabel.

Ben voornamelijk benieuwd wat het verschil is van volledig leeg tot volledig vol tussen de witte en zwarte. Niet omdat ik me zorgen maak maar vanuit interesse in totaal irrelevante feitjes.

als we het “zonlicht” gaan vergelijken op een witte en zwarte ondergrond dan wordt de zwarte ondergrond warmer tegenover de witte koel.
maar haal het woord “zon” van het licht af blijft er enkel ook licht over en deze valt dan ook evenveel op het zwart als op het wit.
dus zowel zwart als wit neemt evenveel daglicht als kunstlicht op :smiley:

Ik heb zowel een lichte als donkere plaat en allebei dikke prima :grin:

Met plaatje dan maar, want vandaag weer even uitgelaten

8 likes

Om de discussie wat te temperen… Het washipapier wat is gebruikt is zo dun, dat het lichtverlies bij zwart of wit echt geen verschil meer maakt.

1 like

Vandaag opgehaald bij @vierport en zeer blij mee:

Wat een schitterend (en blinkend) stukje techniek! En wat draagt het comfortabel…

En die lume :heart_eyes:

Paul is ook een zeer vriendelijke en correcte kerel, erg fijne ervaring om onder het genot van een kopje koffie zo relaxed het horloge aangemeten te krijgen.

Bijzonder lastig om de schoonheid van de dial op de foto te krijgen met een telefooncamera maar in het echt zo mooi!

25 likes

proficiat met dit uniek stuk :ok_hand:
geniet ervan :smiley: