Lapideermachine. Wie heeft er ervaring mee?

Beste mede horloge restaurateurs!

Ik overweeg een lapideermachine aan te schaffen voor het polijsten van vintage horlogeglazen. Als ze nergens meer te vinden zijn moet je het originele glas in nieuwstaat proberen terug te brengen denk ik dan.

In 2016 schreef @Honey_Badger er al eens Topic over maar dat ging over het lapideren van behuizingen.

Na het nodige onderzoek te hebben gedaan ben ik tot de conclusie gekomen dat een lapideermachine met horizontale schijf de beste optie is voor glazen.

In Amerika noemen ze zo’n apparaat liefkozend een ‘flat-lap’. Diamantschijven met oplopende grit (1000, 2000, 6000 tot zelfs 9000) draaien met variabel instelbaar toerental watergekoeld rond. Je drukt het glas er voorzichtig op en de rest gaat vanzelf :thinking: zo lijkt het.


Hi-Tech Flat Lap


Ameritools Flat Lap

In de laatste ronde draai je op een watergekoelde rubberschijf met Cerium Oxide waarmee je een grit tot 14000 (!) kunt halen. Dat moet garant staan voor een spiegelglad glas lijkt me.

Hier een korte Amerikaanse demo.

De apparaten kosten rond de $500. Met vervoer en invoer een hele hap uit het aankomende vakantiegeld. Vandaar mijn vraag. Zijn er hier collega’s die lapideer en met name flat-lap ervaringen hebben? Is het de moeite waard?

Het eerste slachtoffer ligt te spartelen in de projectenbak!

Ook andere inzichten en alternatieven hoor ik graag.

Hartelijke groet,

Aqualand

6 likes

Ik heb geen, maar vlakke glazen zijn er niet zo veel.

1 like

Nog niet! :sweat_smile:

10 likes

:stuck_out_tongue_closed_eyes::persevere:

1 like

In theorie zou je hiermee mineraal glas moeten kunnen polijsten. Ik vind het zeker interessant maar dus geen ervaring.

1 like

Iemand heeft het er al eerder over gehad (@Arie_Kabaalstra trouwens ook)

Hier wat informatie over Amerikaanse apparaten en een link naar iemand die met een boormachine iets heeft gebouwd.
https://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=3970

Een Belg die professionele systemen verkoopt.
https://www.beco-technic.be/catalog/category/view/s/lapidiermaschinen/id/2680/

Heel stiekem lijkt het me niet zo heel moeilijk om zet te maken. Vervolgens zijn de platen eventueel goed aan te komen.

1 like

Mooie tips! Ik ga het eens op m’n gemak bekijken. Zelf maken spookt ook door mijn hoofd. Het principe is niet moeilijk. Hier een mooi pragmatisch voorbeeld uit de edelsten industrie.

Volgens mij kan dit ook gewoon op - liefst een dikke - vlakke glasplaat en dan met een polijstpasta 8jes draaien. Het zal niet zo snel problemen geven maar gebruik je de plaat vaak en lang dan wel de hele plaat benutten opdat ie vlak blijft.
Met fingerspitzengefühl en geduld gaat het wellicht beter dan met n machientje.
En kost wenâgh

2 likes

Maar als je het glas niet uit de kast haalt schuur je de bezel toch ook mee ??

1 like

De man op het filmpje toont inderdaad de lompe aanpak. Zelfs de leren band zit nog aan het horloge :grimacing:

Heb je dat wel eens geprobeerd? Als het werkt is het perfect natuurlijk.

Glasplaat gaat niet werken… een zinken blok wordt wel gebruikt… of een tinnen blok… Glas is veel te hard…

Lapideer machines hebben of een schuurvlies, of een Tinnen schijf…

Ja… Ik ook… ben ook bezig met het uitwerken van een ontwerp dat ik kan bouwen zonder te veel te moeten uitbesteden.
onlangs al een nieuw ontwerp voor de spantangen gemaakt, en één spantang gemaakt inmiddels… momenteel staat er ander werk op de draaibank.

Wijzernaafjes voor een klant.
de Grote zijn reeds klaar, de kleine moeten nog, boortjes 0.7 zijn besteld.

Maargoed… Ik heb gewoon gekeken naar hoe zo’n machine in elkaar steekt… een beetje handige hobbybob kijkt op Marktplaats naar een 2de hands houtdraaibank, en bouwt die om…

leuk dat je ze zo kan kopen… maar voor de hobbyist niet aantrekkelijk… een horloge van 10 K kun je elke dag dragen, een Lapideermachine van 10 K… als je die niet dagelijk gebruikt, krijg je ruzie met de rondborstige regering… :smiley:

7 likes

Spantanghouder op de tafel, onder een hoek instellen… en slijpen maar… :slight_smile:
'k heb voor de kasten van de Subdelta Periscope een soort “Vijlmachine” geimproviseerd, verticale geleiding van mijn Perlage machine op de draaibank, krukasje in de klauwplaat…drijfstangetje aan de slede van de Perlagemachine, Schuurstrip erop gemaakt, tafeltje ervoor waar de kast op lag… en klaar…

4 likes

Ik heb nog nooit met dat soort apparaten gewerkt maar in het verleden wel veel ervaring met brilglazen polijsten. Zowel met mineraal als kunststof. Mijn advies: doe voor heel voorzichtig als je het wil gaan doen! Je moet dan echt fingerspitzengefühl ontwikkelen en dat kost nu eenmaal tijd. Maar als ik naar de brilglazen keek mocht het resultaat er altijd zijn. Dus denk dat dit op zich wel moet kunnen werken.

1 like

Ikzelf niet maar kom in mijn werk dergelijks tegen. Dan gaat het bijvoorbeeld om mechanical seals maar ook wel kijkglazen waaraan bepaalde vlakheids- en oppervlakteruwheidseisen gesteld worden.
Het lukt natuurlijk alleen met vlakke glazen die uitsteken buiten de kast. Maar beter nog het glaasje apart läppen.
Op grotere läppmachines draait de plaat maar zorg je dat het product ook draait.

1 like

Als het gaat om het polijsten van glazen… dan vraag ik me af… is vervangen niet makkelijker,sneller en vooral veel goedkoper… zeg dat je met een glazenpers, en een glasafnemer voor Plexi totaal 400,- verder bent?.. dan heb je alleen de kosten voor de glazen en de pakkingen nog maar…

Voor het polijsten van kasten… zo’n lapideermachine kost je niet zo zeer veel… 't kost je 1½ Fortuin…
de Goedkoopste bij Boley kost 615,- Oops…dat is alleen de spantanghouder… setje spantangen… compleet 975,- of 69,- per stuk… voor dat bedrag wil ik ze ook wel maken.

een machine?.. de goedkoopste kost 4960,-… :worried:

nee… 't gaat wel even duren… maar ik bouw er zelf wel een… een 150 Watt motortje, da’s 7 tientjes, V-riemschijven draai ik zelf wel… een V snaar kost ook de wereld niet… paar lagertjes… een frame, paar stukken rond staal… en een Asje met opname voor schijven… meer moet dat niet zijn… Frequentieregelaar kan er ook nog wel bij… die kosten ook de wereld niet

5 likes

Goed iets van je te horen Arie!

1 like

Een indrukwekkend apparaat Lars. Polijst je daar horloge glazen op?

Dat soort Läppmachines hebben meestal een heel lage drukop het werk, meestal het eigen gewicht, schijven van Gietijzer, want da’s lekker poreus…
Hoe harder het werk, hoe harder de schijf kan zijn… zilver krijg je op zo’n ding niet glimmend, staal, en dan vooral gehard staal wel.
Keramiek… van Mechanical Seals ook… de eerste keer dat ik zo’n machine zag, waren ze daarmee inderdaad van die seals mee aan het vlakken.
in een bedrijf waar ik gewerkt heb, hadden de monteurs een “handläpp Setje” om “in’t veld” de seals op te frissen.

3 likes

Goed om te horen dat ik nog welkom ben… :smiley:

De Perikelen in mijn werkplaatstopic hebben me doen besluiten even “vrijaf” te nemen van’t forum… alleen… @Sandy kon me blijkbaar niet missen… 'k heb jou ook gemist hoor!.. :flushed:

7 likes