Ik zal van mijn leven nooit een complete computer van zeg HP of Acer kopen…
Ik ook niet.
Ik koop liever voor 2 keer de prijs de losse onderdelen.
Dan ga ik sleutelen en ontdek ik dat ik in de winkel voor
de helft minder klaar was geweest.
En bij de weg, zo’n kereltje van 12 jaar weet toch zelf wel
wat ie wil kopen of wat?
Nu gaat zijn digibeete vader voor hem op zoek op een horlogeforum.
Eerlijk gezegd ontbreekt mij hier iedere logica.
Maar, da’s de charme van HF
Grt.
Als je op zijn Drex gaat sleutelen wel ja
Als je een beetje rond kijkt en je koopt een paar spulletjes 2e hands (zoals het werkgeheugen en voeding) kom je een heel end.
Videokaarten ,cpu’s en moederborden wil je niet 2e hands kopen.
Nee idd, ik koop altijd nieuw.
Wat ik al zei, gewoon een PB laptoppie voor 3oo Eipos.
Maar, moet gezegt ik heb niet veel wensen.
W 10 moet goed draaien en thats it
En ik draai ook nog een oude office 7 op deze 10, werkt uitstekend.
Voor Indesign of Logic gebruik ik een super opgevoerde Mac G4
Draaid nog als een tierelier
Ik zou me zelf groen en geel ergeren aan zo’n goedkoop traag ding Geduld is ook zeker niet mijn sterkste kant
Tegenwoordig besteden mensen toch een groot deel van de dag achter de computer waard en daarom is het vind ik zeker wel de investering waard.
OOOOHHHH Shit! Stop IT !!!
Kan zo’n jochie zich niet beter met het andere geslacht bezig houden?
Anders wordt hij misschien wel…ja dat mag niet hier…
Doe mij anders nog maar een portie spruiten/ouwewijvensoep
Thom zegt dat hij minecraft en roblox op youtube wilt life uitzenden hij weet hoe het moet alleen hij zegt dat daar een snelle laptop voor nodig is om life te gaan
Als er spellen mee gespeeld moeten worden ga dan voor een Asus. Ik heb inmiddels drie laptops van andere firma’s gehad en hadden allemaal keyboard ghosting. Was voor mij ook nieuw: er wordt op maximaal twee knoppen tegelijk gereageerd. Dus met een racespel niet gas geven sturen en eventjes de handrem aantrekken met spatiebalk. Of met een tankspel vooruit linksaf en vuren… Asus heeft geen keyboard ghosting
Gewoon de Tweakers Best-Buy guide volgen…
https://tweakers.net/reviews/5161/laptop-best-buy-guide-februari-2017.html
Wat lekker veel misinformatie in dit topic zeg.
Lange antwoord:
De MSI bij Centralpoint heeft een prima processor, maar wel flink verouderd.
Sowieso is het best handig om typenummers van een processor te kunnen lezen:
i7-5700HQ. i7 is de familie , dat is dus de snelste, de 5 erna geeft de generatie aan, om de zoveel tijd komt er een nieuwere generatie. We zitten nu op de 7e generatie. HQ geeft aan dat het een volwaardige quadcore is dit t.o.v. een i7 met een u aan het einde bijvoorbeeld.
Met videokaarten heb je eigenlijk 2 types. Een losse(dedicated) die zijn vaak van Nvidia of AMD, dan zit er vaak ook een extra sticker op de laptop behuizing. En een ingebouwde, die dus deel uitmaakt van de processor(Intel hd graphics xxxx). Hoe nieuwer de generatie van de processor is hoe sneller ook die ingebouwde chip is(kort gezegd).
In de prijsklasse van 600 euro is een “dedicated/losse videokaart” vaak niet realistisch want dan krijg je instap videokaarten zoals een Nvidia 920, in dat geval kun je eigenlijk beter geen losse videokaart nemen want dan kan een "ingebouwde " prima meekomen en kun je dus beter investeren in een betere processor of een ssd bijvoorbeeld.
SSD moet je eigenlijk altijd willen hebben, is gewoon een wereld van verschil, dit is hierboven ook wel genoemd.
Schermen, fullhd is uiteraard veel fijner/leuker/beter maar als je er games op wilt gaan spelen, kan dit ook tegen je werken(meer pixels is meer kracht vereist van de laptop.)
Echter valt minecraft niet echt onder zware gaming(pas wel op met zogenaamde Mods/modificaties die kunnen enorm zwaar zijn maar dat zal je zoontje je wel uitleggen ). En zeker als je streaming mee wilt nemen is processor redelijk belangrijk.
Houdt er ook rekening mee dat als een algemene regel apparaten met een i7 uit de HQ serie(zoals die van centralpoint) flinke bakbeesten zijn en een accuduur van een rotte appel hebben. Als hij de laptop ook dagelijks mee naar school moet nemen(geen idee) zou ik dat zeker niet doen. Als hij hem toch al niet meeneemt sowieso voor een desktop gaan. Want zoals hierboven al is gezegd krijg je dan veel meer kracht voor je knaken.
Zoiets zou naar mijn mening een veel gebalanceerde optie zijn:
https://tweakers.net/pricewatch/713371/hp-15-15-ay126nd/specificaties/
I5 van de 7e(nieuwste generatie) dus een prima ingebouwde videokaart/chip.
SSD
8GB werkgeheugen(kunt eenvoudig meerdere dingen open hebben staan.)
Enige minpunt is het scherm maar goed…
Korte antwoord; Net de BTW dagen gemist En bestbuy guide zoals hierboven wordt genoemd is ook niks mis mee, alleen is dat gericht op vrij algemene eisen vaak.
Gamen moet je idd niet teveel van verwachten. Daarvoor heb je toch minimaal een echte gamelaptop nodig en die vallen meestal niet in het budget van een 12 jarige.
Buiten gamen is vrijwel elke moderne nieuw laptop wel geschikt voor de resterende taken.
Dit is ook wel een leuk ding met 256GB ssd en HD scherm:
https://nl.hardware.info/product/376560/hp-15-ay116ng-z3b19ea/specificaties
Klopt maar videokaart van niks en keyboard ghosting
Klopt maar zelfs de Lenovo game laptop heeft keyboard ghosting
Ben het in grote lijnen wel met je eens. Maar zo veel maken die nieuwere generaties ook niet meer uit qua extra prestaties. Zeker qua pure processor rekenkracht is er echt nauwelijks verschil. Een oude quad core is qua prestaties veel beter dan een nieuwe ULV chip. Vaak hebben die betere processors ook een beter iGPU, niet alle iGPU’s zijn gelijk, in tegendeel.
En als je wil gamen op een full hd scherm kan je ook gewoon de resolutie/settings wat lager zetten maar kan je alsnog daarna wel op full hd een film kijken
Puur op processorkracht nee heb je gelijk in, grafische chips echter… Zoek maar eens benchmarks van hd graphics 520 versus 620 chip.
Daarnaast heeft het nog wel meer voordelen zoals betere hardware matige video decoding(!) etc(.
En ja uiteraard is een oude quadcore sneller dan een U processor, maar met zo’n bakbeest op je rug elke dag, daar wordt niemand gelukkig van. Ook batterijduur kun je wel vergeten… Is gewoon bedoeld voor andere use-cases. En zoals ik al zei als je hem toch niet hoeft mee te nemen ga dan voor een (zelfbouw) desktop die rent dan weer op zijn beurt rondjes om die laptop quadcore
En ja je kunt de resolutie naar beneden brengen maar het gemiddelde laptop scherm downscaled net zo goed als Patty Brard in de lokale friettent.
Maar je hebt gelijk hoor puur op kracht is een HQ i7 uiteraard sneller.(ook de grafische chip ervan, op video decoding vaak na dan).
Maar we dwalen weer af naar veel te technische termen
Maar in een 5700HQ zit een 5600 chip ipv een 520
Wellicht was ik hierin onduidelijk maar ik reageerde op jouw opmerking dat er weinig verschil in generaties zit. En dan vergelijk ik dat binnen dezelfde klasse dus uit de U serie.
U en HQ serie vergelijken is als een tennisbal met een bowlingbal vergelijken , ik weet zeker dat ik meer om krijg met een bowlingbal maar heb die tennisbal liever in mn broekzak zitten.
Edit: Slechter dan deze vergelijking gaat het niet worden nee
Ja iGPU is het enige dat basically verbeterd is, verder niet. Rekenkracht etc niet. De vergelijking is mischien wat scheef, maar in de post van TS ging het om een 5700HQ, vandaar dat ik die er bij haalde. Bij mij staat mn laptop in ieder geval 99% van de tijd op mijn bureau met de stekker in het stopcontact
Samenvattend:
Hij is 12 jaar en het geld komt uit eigen zak, heeft 600 EUR te besteden, wilt graag volgende doen:
- Minecraft
- Roblox
- Live streamen, waarschijnlijk via Twitch
- Mogelijk video editen
Aanname:
-Hij is 12 , op de middelbare school hoefte ik zo’n 5 jaar geleden geen laptop mee te nemen, dat werd bij mij pas relevant bij beroepsopleiding.
-Video editen en super snel dingen laden lijken mij van ondergeschikt belang t.o.v. het game plezier. Een SSD zou ik dus niet kiezen. Dit gaat immers van het budget af wat weer beter besteed kan worden aan CPU
-Zeer waarschijnlijk zit hij vaak op 1 plek, een glossy scherm is een nadeel met de zon, maar als het budget niet toelaat om een mat scherm met dezelfde specs te krijgen…niet doen.
Dit dus, ik gok dat dit bij hem niet anders zal zijn.
@Dpvh [quote=“Dpvh, post:58, topic:97195”]
U en HQ serie vergelijken is als een tennisbal met een bowlingbal vergelijken
[/quote] Mijn i5 5200U kan Minecraft aan (ik speel wel eens haha), en volgens google ook Roblox. Het lijkt erop dat de tennisbal goed genoeg is. Nu zoeken we een goedkope bowlingbal.