Leeftijd Rolex

Goedemorgen. Ik dacht laat ik eens een topic over Rolex beginnen. Wordt weinig over geschreven hier en iedereen zit er altijd met smart (dus geen Smart) op te wachten. Dus.

Zoals enkelen weten zoek ik een '81 16014. Die zijn te vinden. Maar bij verder uitspitten blijken ze vaak niet uit '81 te zijn. Tenminste, niet volgens de lijst die ik gebruik: https://est1897.co.uk/serial-numbers-check-year-of-manufacture-online

Bobswatches valt 'ie dan soms wel in: https://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers

Er zijn lacunes ook tussen de jaren. Soms honderdduizenden stuks. Nu begrijp ik dat Rolex nogal geheimzinnig doet over zijn productie (die inmiddels in de (tientallen?) miljoenen per jaar moet vallen. Verdedigen dat iets exclusief is incl bijbehorend prijskaartje én de resale value die velen hoog in schatten is natuurlijk moeilijker als je elk jaar weer een miljoen extra klokken op de markt brengt. Maar dat is gefilosofeer hoor ik weet het oprecht niet. Sla de plank hier misschien volkomen mis.

Mijn vraag is: weet iemand hoe dit nu (wel) zit?

En is er een lijst met autoriteit? Iets van Rolex zelf of met goedkeuring? Is er een lijst die vintage dealers gebruiken? Ik weet dat bobswatches veel wordt aangehouden maar ja is ook maar een lijst van een commerciële partij.

Rolex zelf ff bellen gaat niet, pushen alles naar AD. En die hebben naar mijn idee niet altijd zin meer om dagelijks voor klanten te moeten uitzoeken uit welk jaar hun vintage horloge komt. Afgezien van het feit dat ik er dan eerst 1 moet kopen en bij geen '81 match pech heb

Al het door u op dit voor mij duistere gebied schijnende licht lees ik gaarne! Waarvoor daarom ook reeds mijn dank.

Indien het overigens gewaardeerd wordt kan ik dit topic nog sieren met een mooie foto van mijn Seiko Premier Kinetic :smile:

Die Seiko zien we natuurlijk graag. :+1:
Ik denk dat hetgeen jij beschrijft wel ongeveer klopt. Niemand weet hoe het precies zit.

m.a.w. je horloge is dan rond 1981 met een paar jaar marge. Het kan zijn dat de kast uit 1981 komt maar het uurwerk weer ouder is etc etc. Met een beetje geluk heb je de papieren en weet je wanneer het verkocht is, maar dan weet je weer niet hoe lang het in het winkeltje is geweest. Dat moet je accepteren of een ander merk kiezen. :+1::wink: (ik noem vb Omega, daar kun je dat wel achterhalen)

2 likes

Nee en nee. De lijstjes die je aanhaalt en nog vele anderen zijn de lijstjes waar je het helaas mee zal moeten doen. Leg er een paar naast elkaar, neem het gemiddelde en je zit aardig goed. Overigens tegenwoordig kunnen leken helemaal geen data meer halen uit de serienummers. Die lijken niet meer logisch opgebouwd.

Ps. dit is ook nog wel een aardige door eigenaren opgebouwde ‘database’ die een goed beeld geeft van welk nummer er in welke periode is gebruikt. Onderaan staat ook weer zo’n lijstje.

http://vintagerolexforum.info/vrf/index3.html

Wel al een tikje gedateerd (sinds 2007 niet meer bijgewerkt).

Succes.

2 likes

Ik zou liever een Patek uit 81 kopen. Die hebben een fatsoenlijk archief. :grin: Zelfs Longines, naar verluidt.

3 likes

Nee man. Rolex. Das pas gaaf!

1 like

Weer wat geleerd !

1 like

Hoe meer ik over het merk te weten kom, hoe minder aantrekkelijk het allemaal wordt, zeker de vintage markt.

Het loopt over van de kapot gepolijste half vergane meuk met blikken vouwbandjes die zo krom zijn als een hoepel, end links die slecht aansluiten en tot slot de nachtmerrie van service dials en fakes.

Als ik dan ook nog hoor dat ze niks doen om zaken traceerbaar te maken en alles tot 2004 gewoon plakwerk en OEM spul was, ja, daar krijg ik geen goesting van voor de prijzen die mensen betalen.

Zet daar Patek tegen af die van alles wat ze ooit maakten archiefuittreksels kunnen leveren, in beperkte oplages werken en bij service desgewenst originele onderdelen opnieuw fabriceren om je horloge te conserveren in zo origineel mogelijke staat

Kost wat, maar heeft een ander cachet. :grin:

Sorry voor de rant, @Drf, maar het is puur omdat ik je frustratie goed begrijp.

3 likes

Had ik toch even het idee dat er eindelijk een serieus inhoudelijk topic over Rolex zou gaan ontstaan. Jammer dat ‘de mening’ weer gegeven moet worden, alsof we die niet al eerder hadden gelezen 
 :thinking:

1 like

Zeg, we zijn hier op het vintage forum, hier spelen deze emoties niet. :wink:

1 like

Dank je. Ja Omega heb ik een mooie refurbished vintage uit de familie (recent gedeeld). Moonwatch staat op de long term list. Maar ik vind de 16014 tijdloos mooi. Is voor de volgende generatie ook cool (hoop ik).

1 like

Helemaal eens.

ok,ok ik moet hierbij ook het boetekleed aantrekken. ik wist dat fate_altijd_veel_te_lange_verhalen hier op ging reageren met een ,je raadt het niet, veel te lang verhaal waarbij rolex als verliezer er uit komt.

3 likes

Nou ik heb ook mixed feelings mbt Rolex hoor. Enorme duikers horloges die niet onder het te strakke pak passen waardoor hij helaas altijd zichtbaar moet zijn voor de hele wereld is niet mijn ding. Of met het krappe oranje zwembroekje zo’n glinsterend bakbeest aan. Nee. Heb ook vrijwel alleen vintage horloges (op mijn Seiko na :grin:). Maar mijn mening dat ik nooit een Rolex zou dragen is gewijzigd. Wel vintage. Misschien wijzigt die mening ook ooit?!.. :shushing_face: Who knows. Er zijn hele mooie horloges in de Rolex lineup.

Dat het belachelijk is dat je niet gewoon op eenvoudige wijze op zijn minst de productiedatum van je horloge kunt vinden staat buiten kijf. Slappe banden, blikken sluitingen, ja daar zijn de nieuwe modellen beter in.

Daarom zoek ik ook al lang. Moet kloppen allemaal. Ik vind de 16014 gewoon mooi. Clean, tijdloos en uit geboortejaar leuk verhaal. Laat m denk ik ook graveren. Resale value 0 euro. :smiley:

Thx voor lijst!!

dit zou doorslaggevend moeten zijn in mijn ogen. is verder ook een erg mooie alleskunner. succes met de zoektocht.

btw ook leuk bij een strak oranje zwembroekje :wink: :smiley:

1 like

Is ook de enige reden. Moonwatch ook gaaf maar drukker. 16014 oogt rustiger.

Bij mijn oranje zwembroekje doe ik altijd bij voorkeur mijn gouden koningsketting, bijpassende armband en schoudertasje aan. Voelt gewoon goed.

2 likes

Ej en waarpm geen 16234? Vergroot de opties.

Jazeker wel. Als ik een Longines, Patek, omega of Blancpain koop kunnen ze, weliswaar tegen betaling, gewoon keurig informatie leveren.

Da’s een vraag van bedrijfsvoering en het beheren van je erfgoed. Die emotie zou bij mij voor de aanschaf van vintage voor serieus geld wel degelijk spelen. :grin:

2 likes

Het kan zelfs bij Tissot, heb er eentje thuis liggen: :sunglasses:

2 likes

Dat dus. Dank je, dat wist ik niet.

3 likes