Leren met vallen en opstaan. En weer vallen.

Zie PB

4 likes

Kwestie van doen. En, zoals bij verwerven van de meeste vaardigheden, de kracht zit m in de herhaling.
Zo wordt ikzelf ook steeds vaardiger in het terugvinden van weggevlogen onderdelen :sweat_smile:.
Laat maar weten als je ergens mee zit.

7 likes

Een zaklamp en een vergrootglas kunnen soms uitkomst bieden…Dank je voor je aanbod.

2 likes

En veel foto’s maken na ieder demontage van een onderdeel dan is het later veel makkelijker om het weer op de goede plaats te krijgen , succes , en een vinwat clinic erbij dan komt het goed :blush:

2 likes

Hoi PetraO,

Zo ben ik ook begonnen… met veel vallen en opstaan. Ok sluit met aan bij @BorisK. Stel gerust je vragen op het forum, eventueel ook in een PB.

Ik heb veel YouTube gekeken en ben met wrakken begonnen. Van Harry @lassale heb ik ook veel goede raad gehad. Een clinic stond ook op m’n lijst maar nog niet van gekomen.

Om te oefenen kun je het best een zakhorloge "offeren " omdat dat lekker groot is. Het liefst een lopend uurwerk, zodat je weet dat hij ook weer loopt nadat je de laatste schroef hebt geplaatst. Verrotte wijzerplaat, dan is het niet erg…

Eventueel kun je ben Ome Ali een Unitaskloon bestellen, die wordt ook in de clinic gebruikt. Veel oefenen…

Hier op het forum staat een hele goede stap voor stap uitleg van een inmiddels weggevallen HFlid. Je kunt zoeken op modem burner, daarmee ben ik ook goed geholpen.
Ik zoek even naar de koppeling. Een eenvoudig ETA 1080 werk is ook super om te beginnen…

Houd moed! Je wordt vanzelf vaardiger!

Serge

5 likes
2 likes

Hoi Petra,

Ik ben sinds een week of 3 ook begonnen met zelf sleutelen aan horloges.
Wat voor mij goed werkt is, zoals hierboven ook aangegeven, veel foto’s maken bij demontage. Ook als je denkt dat het niet nodig is (spreek uit ervaring…), want vaak denk je achteraf had ik maar.
Tot op heden heb ik 1 schroef je afgebroken en heb ik 1 deksteentje kwijtgemaakt en heel wat uurtjes gespendeerd aan het zoeken naar weggesprongen schroefjes, veertjes en ander grut.

Deze wil ik nog wel even delen, heeft me zeker een half uur gekost tot ik het eindelijk doorhad waar hij zich verstopt had :joy:

Mocht je er met de tandwieltrein niet uitkomen dan zou ik eerste even googlen op het kaliber merk/type voor foto’s en anders gewoon een fotootje posten en hier vragen.

Voor wat betreft de hulpmiddelen, ik heb op Ali ooit voor een andere hobby een microscoop met schermpje gekocht, deze gebruik ik voor het plaatsen van het anker en de ankerbrug en het uitpeuteren van incablocks etc, beste investering EVER!

Succes!

Gr Tim

6 likes

Zoek eens op youtube: watch repair channel van Mark. Zeer leerzaam voor een starter en ook meer gevorderde hobbyist.

2 likes

Hahaha! Dat schroefje…

3 likes

Vergroting is in iedergeval je beste vriend, ik merk vooral als ik door werk er tijdje uit ben dingen lastiger gaan dus veel herhaling werpt zeker zijn vruchten af.

Wat ook echt belangrijk is zijn goede scherpe pincetten hoe rechter de randen hoe makkelijker je iets oppakt, als bij beetje druk de punten uit elkaar sprijden weet je dat je een lanceerder hebt voor schroefjes of alles wat maar klein en licht is.

Qua raderen misschien even foto uploaden zodat we je kunnen helpen identificeren van de raderen.

Veel succes

3 likes

Leuk topic ben je gestart, en je ziet het he hulp genoeg op het forum. Mij ken je onderhand wel goed :wink: en je weet ik ben een sloper, dus ik begin er maar niet aan. Maar hou je wel in de gaten natuurlijk, praktijk 0,0 maar theorie kan ook wel eens handig zijn toch :+1:. O ja en sucses met die Chinees :pray:

3 likes

Ja succeservaringen duren even. 1 van de redenen dat ik me heb gericht op de oude Russen. Weinig type uurwerken en zo bouw je een collectie met donoren op wat het makkelijker maakt om een succes ervaring te behalen.

1 like

Beginnen met eenvoudige (vintage) handwinder uurwerkjes, het liefst zonder datum en tijd. Helemaal goed is beginnen met een Eta 6497 zakhorloge uurwerk (of de Chinese kloon de ST36, die is een heel stuk goedkoper), want het uurwerk is wat groter en beter handelbaar voor de beginner. Je zal wat pincet- en schroevendraaier gevoel moeten opdoen. En inderdaad, je zal in het begin wel eens wat slopen, maar dat hoort er bij.

Als je zo’n handwinder wat vaker hebt geserviced, dan heb je de basis in je vingers.
Dan langzamerhand overstappen naar een uurwerkje met een datum complicatie, een dag- en datum en daarna een automaat.

Veel proberen, veel vragen, laat iemand eens iets voordoen, etc. Voor je het weet speur je het internet af naar kapotte en gesloopte horloges, om weer te herstellen. Echt geweldig leuk om te doen.

In tegenstelling tot @Bram27 vind ik het vooral leuk om zoveel verschillend mogelijke uurwerkjes onder handen te nemen. Ik ben gek van techniek, dus ik vind het geweldig om te zien, hoe de verschillende merken hun uurwerkjes hebben ontworpen. Dus ik heb nog wat uurwerkjes te gaan :wink:

4 likes

Ook ik ben niet zo lang geleden begonnen. Ik heb veel geleerd van YouTube : Marshall Suthcliff op wristwatch-revival.
Het lijkt mij ook leuk om van elkaar te leren. Als er geen clinics meer zijn kunnen we best in heel kleine groepjes bij elkaar op bezoek. Ik woon in midden Brabant, Raamsdonk. Bij deze, iedereen is welkom, maar niet tegelijk. Mijn horlogekamertje is piepklein!

4 likes

Ik zou er wel eentje met tijd doen :wink:

2 likes

Haha! Een defect horloge staat ook 2 x per dag exact op tijd!

2 likes

Ik ben het met je eens. Leuk om de variaties in de uurwerken te zien, terwijl ze in essentie hetzelfde doen.
Ik begrijp het argument van de donors, het zoeken naar vervangingsonderdelen valt soms tegen (lang leve eBay). Van de andere kant, het zijn veelal dezelfde onderdelen die je nodig hebt en die zijn eerder al uit die donors gelepeld

2 likes

Verschillende uurwerken is zeker leuk en uitdagend. Gelukkig kan dat met de oude Russen ook. Genoeg variatie tussen de series van Slava, Poljot, Vostok, ZIM en Raketa.
Een bijkomend voordeel is dat de horloges/uurwerken van de oude Russen laag in aanschaf zijn.

2 likes

:man_facepalming:t3: datum en dag natuurlijk…

4 likes

Ik leer veel van Youtube. Ik kijk welk type caliber of kwarts-uurwerkje ik in mijn handen heb. Dat klop je dan in bij de zoekfunctie van Youtube. Veelal krijg je dan een filmpje van iemand die dat uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. Zo heb ik al filmpjes bekeken van Amerikanen, Chinezen, japanners, Russen,…etc Er zijn er bij waar je dat stap voor stap kan volgen. Dat doe ik dan ook zo na, stap voor stap. Werkt prima! Je leert er erg veel van. Een verder geldt…niet bang zijn, gewoon doen.
Succes.

3 likes