Lief oud dametje van de kliko gered. Een heleboel plaatjes

Aangezien de Coronacriezus nog niet helemaal voorbij is ben ik nog steeds een ijverig deelnemer aan ‘Heel Holland Ruimt Zijn Huis Op’. Dus heb ik in dat kader alle ouwe horlogemeuk maar weer eens kritisch bekeken.
Uit de diverse horloge rommel bakjes en doosjes duiken dan soms spulletjes op waar van ik denk: Hee daar moet ik toch nog eens wat beter naar kijken, misschien kan ik er nog wat mee.
Zo ook het onderwerp van dit topic.

Een oud, misschien wel uit de jaren ’30, klein dameshorloge. Merk Prisma, Zwitsers uurwerkje dat nog redelijk blijkt te lopen, rechthoekig kastje systeem schoenpoets doosje, een behoorlijk gehavende wijzerplaat en een ontbrekend glaasje.

Nu wil het geval / toeval, dat ik redelijk recent een rechthoekig horloge van mijn broer van de vuilnisbak heb gered door het als gevolg van een ongelukje versplinterde mineraal glas te vervangen door een op maat gemaakt stukje helder acryl plexiglas. Ik heb daar enige tijd geleden een verslagje over gepost, maar hier nog een keer een prentje van het resultaat zien.

.

www.horlogeforum.nl/t/rechthoekig-horloge-met-gebroken-mineraalglas-een-leuke-knutsel-reparatie/270185

Het was een experiment, maar dat lukte aardig.

Het dametje, waar dit verhaal over gaat is aanzienlijk ouder, zeg maar bejaard en véél kleiner.
14,5 mm excl. kroon en 27mm over de lugs om precies te zijn. De sponning, waar het glaasje dus uit verdwenen was meet 10,7 x 17,4 mm.
De uitdaging: een nieuw rechthoekig plexiglaasje er in zien te krijgen.

Eerst maar eens het sponninkje schoon poetsen,

Dan de sponning opmeten …

… en een stukje plexiglas afzagen. Het glaasje past natuurlijk nog lang niet.

Vijlen…

… passen en vijlen en passen en steeds voorzichtiger vijlen …

… en jawel, hij zit er in! :crazy_face:.

Polijsten, nog eens passen.

Klik, het uurwerkje er weer in.

Nu nog een bandje. Dat is lastig want het kastje heeft vaste lugs en 10mm bandjes met een zgn. open end liggen niet voor het opscheppen. Een bandje zelf maken ligt voor de hand, maar eerst maar eens kijken wat er nog in de bandjes rommeldoosjes zit.

Het moest zo zijn: een prachtig vintage new old stock 10 mm echt lizard bandje met een witmetalen gesp en
open eindjes. Kwam uit een doosje met ‘rare bandjes’ te voorschijn. Ik wist niet dat ik het nog had, maar het ding heeft kennelijk op het Prisma dametje liggen wachten. Twee verweesde horloge voorwerpjes vinden elkaar als gevolg van de Corona opruimwoede.

Een beetje aceton om de eindjes om de lugs te fixeren en:

Daar is ze dan! Oma doet het weer!

Tot slot nog een prentje van het van de kliko geredde Prisma dametje aan de pols van mevrouw Lexaf.

Dank voor het lezen en kijken.
Lex

72 likes

Da’s een top aktie! Nu nog een doorzichtig achterdekseltje :stuck_out_tongue_winking_eye: zodat je dat leuke vormwerkje ook nog kunt zien. :heart_eyes:

Je bent lekker bezig geweest Lex. Leuk!

Leuk opgelost, dank voor het delen. :+1::sunglasses:

Je had denk ik wel geluk dat er in de kast genoeg ruimte boven de wijzerplaat zit, anders had je de binnenkant van het glas moeten gaan uithollen. :thinking:

1 like

Bezige bij & handige Harry, Lex. Mooi!

Dit zijn en blijven de leukste topics :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Nice!

Hoe gebruik je die aceton precies?

Knap en inventief opgelost, leuk!

Mooi gedaan, handige Pinguin :smiley:

Omaatje? Of ik? en waarom dan?

Dank je wel.

Heb ik inderdaad naar gekeken. Niet zo nauwkeurig want ik heb geen micrometer voor dieptemeting, maar met een schuifmaatje kwam ik op ca. 0,2mm en dat is genoeg.

Bij die (oude) open end bandjes zijn de om te vouwen uiteinden vaak al voorgelijmd. Met een penseeltje met wat aceton maak je die lijm zacht; eindjes door het lug stangetje; omvouwen; even een minuutje vasthouden et voila!
Ik kwam daar bij toeval achter omdat ik een keer zo’n bandje los moest maken, zonder het te beschadigen. Na wat Google werk kwam ik bij de oplossing: klein randje voorzichtig lostrekken; beetje aceton er tussen, wat verder lostrekken enz. Andersom gaat vastplakken dus ook. Kennelijk gebruikte men voor deze toepassingen altijd dit soort met aceton oplosbare lijm, ik ben nog geen andere tegengekomen. Overigens kun je vaak (niet altijd) met cyanoacrilaat verlijmde verbindingen ook met aceton loskrijgen, evenals CA lijm restjes of vlekken.
Pas daarmee wel op! CA is giftig, aceton ook een beetje en de combinatie helemaal. Tegenwoordig hoeft dat geen probleem te zijn: gebruik een mondkapje. Niet tegen het vrijgekomen gas, dat gaat er dwars doorheen, maar wel tegen eventuele spetters. Uiteraard in combinatie met een veiligheidsbril. En ventileren dus! Als je met aceton werkt, test dan eerst ook of het materiaal waarmee je dat gaat behandelen er tegen kan en er niet in oplost, anders loop je het risico op onherstelbare schade. Aceton lost bijna alle kunststoffen op!

4 likes

Goed reddingsactie, leuk verslag, dank!

Geweldig leuk verhaal met hele mooie foto’s.

Geweldig, wat een idee om zo’n glas van acryl te maken, die dingen zijn anders denk ik niet meer te krijgen.

Ik heb een aantal van dit soort wrakkige horloges, dus ga het zeker ook eens proberen. Hoe zet je dat glas vast?

@wbcoupe heb jij ervaring met het uithollen van een plexi? Bol maken aan de bovenkant lukt me nog wel, maar hoe hol je het uit?

1 like

Geen verkeerd horloge!

Nee geen ervaring mee. Heb er wel eens over na zitten denken, maar niet echt een oplossing voor. Ik heb wel een freesmachientje waarmee dat uithollen zou kunnen, maar dan heb je een ruw bewerkt oppervlak, en polijsten binnenin zo’n klein glaasje wordt dan de uitdaging. :grimacing:

Misschien dat persen dan nog beter werkt; matrijsje maken, polijsten, boel verwarmen en in een stuk plexiglas persen. Maar ook hier, alleen hersenspinsels, nog nooit geprobeerd. :blush:

2 likes

Dank voor de snelle reactie. Ik ga het idd een keer proberen, met freesjes lukt vast niet, maar in vorm persen is een goed idee.
Als het lukt komen de foto’s hier wel terecht.

1 like

Succes alvast :+1::wink:

1 like

Leuke topic, goed werk!

Klem. Ik maak het zo op maat (vijlen - passen - vijlen - passen - vijlen - passen) dat het er op een bepaald moment gewoon in ‘klikt’. Vast. Ik kan me voorstellen dat er net een honderdste teveel af gaat. In dat geval zou ik een miniem klein druppeltje (puntje van een speld) CA lijm op de hoekjes aanbrengen. Dat heb ik wel eens met succes gedaan bij het vervangen van een rond glaasje dat net een fractie te klein was en dus niet klem wilde blijven zitten. Speldepuntje CA lijm op drie plekjes en vast.

Net als @wbcoupe heb ik daar ook geen ervaring mee en ook geen geschikt gereedschap. Het idee van een matrijsje en dan verwarmen en persen lijkt me zeker interessant om eens uit te proberen.
Zelf heb ik wel eens gedacht aan een experimentje om een (oud) glaasje van zo’n goedkoop leesbrilletje van 5 euro te gebruiken. Daarvan zwerven er toch altijd al enkele van rond hier in huis. Die glaasjes zijn al bol en van acryl, dus kan je er, denk ik, uit het midden wel een rechthoekig plaatje van zagen. Ook maar een hersenspinsel, maar het lijkt me leuk om ook dat eens te proberen, als zich weer eens een glasloos rechthoekig Omaatje of Opaatje aandient.

2 likes

Geweldig idee, ga ik uitproberen. Bijkomend voordeel is dat je ook de cijfers van de wijzerplaat beter kan lezen. :joy::rofl::+1: