Zelf plexiglaasjes maken

Wie heeft er ervaring met het zelf maken van passend plezier voor niet ronde glaasjes.

Heb 2 Poljot horloges waar ik nieuwe plexi voor wil, maar niet rond en geen vervangende plexi voor kunnen vinden.

Zal niet de eerste zijn die tegen dit probleem aan loopt.

1 like

@Lexaf, kom er maar in

@Bram27, ik hoop dat je hier wat aan hebt…

Als je een afwijkend model horlogeglas moet laten vervangen (vierkant of rechthoekig of een andere niet ronde vorm), kun je (denk ik, want zelf geen ervaring met ze) in veel gevallen terecht bij deze firma:

Het kost wel wat, maar soms is een horloge de moeite waard om er wat aan uit te geven.

Als je het leuk vind om zelf te klussen en je beschikt over wat gereedschap voor fijn werk zoals kleine (figuur) zaagjes, een goede set diamant vijltjes, een kleine verstelbare bankschroef en een goede schuifmaat kun je met 1,5 of 2 mm plexiglas het ook zelf proberen een vlak glaasje te maken. Veel geduld en zeer nauwkeurig werken (meten!) vereist. Ik heb het zelf een paar maal gedaan als experiment en dat lukte redelijk.

Een bol glaasje kan eventueel ook, als een vlak glas niet past omdat de wijzer as te hoog ligt. Als het te maken glas niet te groot is kun je dat zagen / snijden uit een flink groter rond bol plexiglas. Bijv. voor een 25 x 17 mm glaasje gebruik je dan een rond plexiglas van 40,0 mm (veel groter zijn ze er niet. Je houdt voor je rechthoekige glasje dan net genoeg bolling over.

Het is te doen. Kijk ook hier:

8 likes

Ik heb goede ervaringen met bovengenoemde firma en heb momenteel een afwijkend vierkante kast daar liggen voor nieuw saffier. Ook eerder vierkante plexi’s daar laten maken (heb het genoemde gereedschap en zeker het benodigde geduld niet)

2 likes

Dat kan voor 1 glaasje prima de andere vrees ik dat het lastiger heb. En mijn projecten zijn niet zo waardevol dat een glaasje laten maken te verantwoorden is.

Had al een keer plaatjes mineraal glas gehaald, maar dat is veel te hard heb ik ontdekt.

Zat te denken aan het maken van een malletje en dan plexiglas erop en verhitten zodat het over de mal vormt, maar vind daar niet over online dus zal niet haalbaar zijn.

1 like

1 van de Gruen verzamelaars gebruikt goedkope leesbrillen in combinatie met een gloeilamp (voor de vorm) en een fohn/verfbrander (rework station).

4 likes

Goeie tip! Dat ga ik ook eens proberen!

Heeft Julian van poljot24 er geen? Julian is zeer sympathiek, heeft veel voorraad en heeft erg veel connecties voor Russische horloges. Dit is mogelijk stukken goedkoper dan een nieuw glas uit Sittard.
Voor de laatste overcomplete service die ik bij Julian heb laten doen, heb ik onder de 100 euro betaald.

Als Julian er geen heeft, is Horlogeglas.nl de go to inderdaad. Die regelen het wel :+1:

1 like

Linker is van een alarm. Alleen glaasje oogt best scheef, maar zou nog wel gewoon kunnen functioneren. De andere is vlak dus kan met zagen, vijlen, schuren en polijsten haalbaar zijn.

1 like

Valt me net in dat ik in het eerste middelbaar (Belgisch onderwijs) een aantal projectjes moest maken met acrylglas. Hierin zaten vele vormen en hoeken.

We moesten vorm persen, lassen met iets chemisch (geen idee meer wat) en buigen met een aparaat, die een draad verwarmde, daar waar de hoek gebogen moest worden.

Als je de gewenste dikte acrylglas vind, kun je simpele mallen maken met klei (als ik terug graaf in met in geheugen, denk ik dat wij simpele luchtdrogende klei van de knutselwinkel gebruikten) of ander materiaal.
Vervolgens warm je een vierkant acryl glaasje op in een oven en leg je het vierkantje op de mal, waarna je de vorm perst met een stempel. Koelt snel af en je hebt je basis vorm. Hierdoor kun je alle bollingen en vormen maken die je wilt.

Als ik me goed herinner, kan dit in een oven van 160°. Even googlen, vast te vinden. Net genoeg om het buigbaar te maken maar niet te smelten.

Het kan ook niet lastig zijn geweest (was het in mijn herinnering ook niet), want we moesten dit als 12/13 jarige doen.

Daarna bijwerken met vijlen en polijsten. Wel wat werk, maar als je tijd, ruimte en zin hebt, waarom niet?

3 likes

Weer eens wat anders dan macramé en volksdansen (wat waren de jaren 70 toch verschrikkelijk)

2 likes

Ook al ben ik 2 decenia later geboren, zag die middelbare school er nog net zo uit als in de jaren 70 (uitgezonderd van de CNC draai en freesbanken in de electromechanica werkplaats dan :crazy_face:). De stijl van sommige leerkrachten was ook niet veel anders haha.

Enfin, zo zie je maar dat die middelbare school toch nog eens af en toe leuke ideeën terug brengt. Als ik in wat rustiger vaarwater verkeer ga ik ook eens een DIY glaasje pogen te maken haha.
Eerst over een paar weken het nieuwe huis in orde maken

2 likes

Ooit eens een glaasje voor mijn Jenny gemaakt uit een stuk vlak plexiglas.
Zelfde proces zou je hier ook kunnen doen om de bolling te krijgen en dan vervolgens uit te zagen. Is gewoon fun om te doen en kost niet veel behalve wat moeite :sunglasses:. Smelten op een mal (zoals Nash aangaf) is ook heel goed te doen. Werken met plexiglas is gewoon fun.

4 likes

Ja even op zoek naar een plaatje plexiglas op juiste dikte

Vlak heb ik liggen, welke dikte en afmeting zoek je?
Ik kan ook vlakke glaasjes kopiëren, moet ik wel 'n voorbeeld of mal hebben.

1 like

Dat moet ik allemaal nog goed opmeten.
Mogelijk beslis ik nog een keer een gelijke alarm Poljot te kopen met een perfect passend glaasje te kopen en die dan voor een mal te gebruiken.