Ligt het aan mij?

Zeer herkenbaar, heb zelfde probleem met auto’s…

Persoonlijk kan ik me redelijk beheersen ten behoeve van het sparen voor een “grail watch” (al zeg ik het zelf :grin: )

Bij mij heeft het geholpen door vrij snel te gaan voor een einddoel. Die is behaald (Speedy uit geboortejaar). Horlogepotje staat negatief, ik koop eerst even niets. Maar ik probeer wel mijn volgende doel vast te stellen. En inderdaad, het hogere segment maakt de frequentie van aankopen lager. En dus meer om van te genieten.

Ik koop meestal horloges waarvan ik weet dat ik, mocht ik ze weer willen verkopen, er geen verlies (of zelfs winst) op maak…
Maar ja, dan moet je ze ook wel daadwerkelijk verkopen… :blush:
Goede tip over shoppen in het hogere segment, ik zit nu meestal in de <500, maar aankomend jaar wil ik een Speedy reduced uit mijn geboortejaar en dan een 3-piece collectie (speedy, steinhart pilot chrono en een duiker)…

Owjee, wat nu?

Waar blijven de foto’s ?:sunglasses:

1 like

Leuk topic waar “wij” lotgenoten eerlijk kunnen zijn. Ik had het flipperitus eerst met auto’s: in de goede tijd elke 1 tot 2 jaar een andere. Toen ik daar mee stopte sloeg het over op motoren: elk seizoen een andere. Toen sloeg het over op horloges. Voordeel daarbij was dat de afschrijving in euro’s toch wel wat lager lag. En dit jaar ook horloges kunnen beperken tot een stuk of 12 horloges die ik heb geflipperd. Doel voor volgend jaar: vasthouden aan een 3-piece collection, als er daarin een beetje geflipperd wordt prima.

De vrouw vind het allemaal prima, zolang ik haar maar niet flipper zegt ze. :grin:

1 like

Ik herken dit wel, is een soort koopverslaving. Niet grappig eigenlijk, zeker niet als het toch wel dure objecten betreft, en je je geld niet gemakkelijk terugziet. Ik heb het vrij goed onder controle gehouden met horloge’s, nadat het toch wel uit de hand gelopen is bij een andere hobby die ik had (klassieke scheermessen, hoewel daar meer geld uit te recupereren valt dan bij uurwerken).

:joy:

Ik herken je woorden, voorheen had ik het met camera’s, ik moest en zou iedere paar maanden een andere betere lens hebben.

Hier geef ik geen reet meer om, ik heb een instapcamera gehouden met wat lenzen en de rest is weg.

Toen kregen we de auto’s, hetzelfde laken een pak, ieder jaar had ik een ander.

Nu, zit ik in de horloge fase, zolang het bij seiko/citizen blijft, vallt de afschrijving wel mee. (Al wil ik niet nadenken over alles opgeteld wat ik verloren heb of heb moeten bijleggen in de loop der tijd)…

Op mijn wishlist staat nog een oris, die met oranje lume, verschrikkelijk mooi. Het is dat hij bijna 1000,- euro is, en die drempel is te hoog voor mij.

Dan reken ik, en denk ik dat ik 5 keer een seiko kan flipperen voor de afschrijving die ik met de oris ga krijgen.

Nu ook alweer, ik heb net na heel, heel kang zoeken weer een titanium orca gevonden, er moest nieuw glas in, dus dat laten doen.

Nu, is ie weer als nieuw en ligt hij in de kast.
Ik word gek van mezelf :wink:

2 likes

Chips, ik zie nu pas dat die oris van jou is, nu wordt het nog moeilijker om weerstand te blijven bieden. :+1:

1 like

Gewoon doen, kan die man wel gebruiken nadat hij bij een andere deur een carbon klomp onder z’n gat heeft gekregen :upside_down:

5 likes

Yep, en als je hem om de pols doet ben je zeker verloren :stuck_out_tongue_winking_eye:

De vraag is dan:
Wie krijgt dat ene horloge bij de scheiding…? :joy:

1 like

Ik herken me deels in het verhaal uit de OP. Maar ook weer niet helemaal.
Wat voor mij helpt is dat ik gedurende het jaar heen en weer switch tussen verschillende hobby’s. De horloghobby krijgt dan ook een deel van het jaar even minder aandacht.

Verder vind ik horloges eigenlijk een heel passieve hobby. Ik heb het niet over het zelf repareren of onderhouden horloges, waarvoor ik veel bewondering heb, maar waaraan ik me niet waag. Maar puur het kopen van horloges. Dat is eigenlijk een beetje als postzegels verzamelen, minus de geitenwollensokken en sandalen (ja, ja, ik weet 't; Rikketik enzo).:wink: Maar in ieder geval, ik ben gek op horloges. Maar ik haal daar niet uit wat ik uit m’n andere hobby’s (muziek en sport) wel haal; zaken als creativiteit, inspiratie, stressreductie en jezelf blijven verbeteren.

Ook geldt voor mij zeker niet dat ieder volgend horloge weer duurder moet zijn dan het vorige. M’n meest gedragen horloge was altijd m’n SKX007 en sinds dit jaar is dit m’n SRP777/new Turtle. Sterker nog, ik realiseer me net dat ik die al weer weken achter elkaar om heb.

Moet zeggen dat 't wel rust geeft dat ik weer even (veel meer) met andere dingen bezig ben en het horlogegebeuren op dit moment dus even op 'n wat lager pitje staat voor mij. Zucht, heerlijk!:relieved:

Maar goed, helemaal genezen van de horlogeverslaving doe je natuurlijk nooit.:unamused:

2 likes

Ik hou mezelf aan een aantal (ongeschreven) regels om het in de hand te houden:
-géén impulsaankopen. Voorkom ik door het gevoel bij een impuls te herkennen, en mezelf verplicht bv. min. 2-3 dagen te wachten.
-niet kopen maar eerst passen indien mogelijk
-duurdere horloges enkel kopen als ze waardevast zijn
-heel belangrijk: aan- en verkopen analyseren: waarom gekocht en waarom verkocht?
In bijna alle gevallen kan ik dit herleiden tot een spec: afmeting, datum, kaliber, materiaal glas, gewicht, kleurstelling. Wat ik nog koop moet aan zeer specifieke eisen voldoen. Op deze maniet laat ik al meteen veel horloges links liggen.
Verder helpt het me natuurlijk om gierig te zijn, geen verzameling te willen aanleggen (ik hou alleen wat ik draag) en toch een béétje bij te houden wat de hobby kost. (schrik niet …)

2 likes

Ik zou voor een oris gaan als volgende😁

1 like

Eh…het een sluit het ander niet uit…

Remember the Planet Ocean Robert :wink:

De Reis Is Altijd Leuker Dan Aankomen :sunglasses: