Likes & Geld

Ik vind Rolex simpelweg geen sympathiek merk en ik denk niet dat ik daar de enige in ben. Rolex wil ook helemaal niet sympathiek gevonden worden omdat Rolex…Rolex is. Rolex dankt de klant niet voor het kopen van hun product, de klant dankt Rolex maar voor het mogen kopen van hun product. En deze oeverloze arrogantie is juist waarom ik nimmer van het merk zal kunnen genieten. Ik behoor niet tot de doelgroep.

Wanneer men zich in bepaalde kringen bevindt (hier 's-forums valt het nog mee) heeft iedereen en zijn moeder een Rolex. Vaak ook niet voor henzelf maar vooral om aan anderen met een Rolex, althans aan anderen, te laten zien dat ze een Rolex hebben.

Ik besef dat ik hiermee veel trotse Rolex-eigenaren tekortdoe door iedereen over èèn kam te scheren, maar merkbeleving is nu eenmaal een hardnekkig dingetje. Het succes van Rolex als merk is onmiskenbaar maar het lijkt me logisch dat niet iedereen zich tot zo’n uitgesproken strategie aangetrokken voelt.

1 like

Tja, ieder zijn mening. Prima als je geen fan bent van een merk, of de horloges niet mooi vindt. Iedereen heeft een eigen smaak tenslotte; maar toch maak je me erg nieuwsgierig over 1 ding:
Waarom is Rolex arrogant ?
Omdat ze niet aan de vraag kunnen voldoen (vaak uitgelegd dat ze door de extreme vraag vanuit Azië en India nooit snel genoeg de productie op kunnen voeren, met name door het grote tekort aan geschoolde horlogemakers) ?
Omdat ze ondanks de extreme toenemende vraag de prijzen al jaren niet verhoogd hebben ?
Misschien omdat ze niet veel info delen, of openheid geven van zaken ?
Misschien omdat ze een stichting zijn, niet op de beurs aanwezig zijn, en daardoor geen aandeelhouders tevreden hoeven te stellen ?
Of omdat Rolex modellen uitbrengt die zij willen uitbrengen, zonder aan het publiek te vragen of ze wel mooi zijn, en niet meedoen met de retro trend ?
Of zelfs misschien omdat ze qua revisie prijzen misschien wel het goedkoopst zijn in vergelijking met de inhouse concurrentie ? Of dat ze service intervallen adviseren van 10 jaar ?

Vertel me het, of leg het me uit.

1 like

Dat is fictie. Deze situatie is niet van de laatste tijd maar speelt al vele jaren. Het mag ook geen geheim heten dat Rolex deze exclusiviteit juist beoogt: als je op Schiphol een stalen sportmodel tegenkomt, dan mag je jezelf gelukkig prijzen. Het hoort bij de voorgenoemde strategie en mijn stelling ‘de klant dankt Rolex maar voor het mogen kopen van hun product’ gaat dus op.

Als Rolex dat echt zou willen, dan stampen ze binnen een paar jaar een aantal nieuwe productiefaciliteiten uit de grond en leiden ze ondertussen de mensen op.

Dat is fictie.
https://blog.crownandcaliber.com/rolex-submariner-watch-prices/
https://www.ablogtowatch.com/rolex-prices-past-60-years-revealing-analysis/

Deze combineer ik even. Rolex is geen stichting, Rolex is eerder de Zwitserse variant van een B.V. De aandelen bevinden zich naar mijn weten wel grotendeels in een stichting. Gebrek aan openheid is een grote multinational niet vreemd en Rolex zal conform de wet, net als elk ander bedrijf, gewoon een jaarrekening etc. moeten opgeven. Deze is ongetwijfeld op te vragen bij de Zwitserse KVK.

Rolex blijft bij hun roots en doet geen hele gekke dingen zoals heritage lijnen uitbrengen omdat ze hun collectie altijd stabiel hebben gehouden. Ik noem de Sub, ik noem de Datejust/Daydate, etc. Af en toe komt er eens iets bij maar deze onderdelen zijn vast te noemen. Dat is een heel sterk en onderscheidend punt en dat erken ik dan ook uiteraard! Ze hebben daar gewoon een heel goed marketingteam zitten (en dat al decennialang).

Dat waag ik te betwisten. Ik kan me goed voorstellen dat Seiko, Citizen, Omega, Tissot (voor zover dat inhouse is tegenwoordig) dit goedkoper doen. Een en ander hangt ook samen met de complexiteit van het uurwerk. Een simpele (no) date zal minder werk opleveren dan een chronograaf etc. Een chronometer overigens weer wat meer, ook al is het een simpel uurwerk. Hier wat inzicht:
https://www.fratellowatches.com/service-your-watch-12-brands-and-their-service-prices/

Zijn we vergeten dat Rolexen tool watches zijn? Samen met hun vaste lijn is dit inderdaad een sterk punt maar laten we niet vergeten dat ze ontworpen zijn op hun degelijkheid. Dan mag je ook wat meer verwachten op het gebied van servicefrequentie. Het zou immers niet zomaar ‘the best watch’ zijn, maar ‘the best tool watch.’

5 likes

Ik wil een paar puntjes even toelichten, want je opmerkingen zijn wel erg kort door de bocht.

Met inhouse concurrentie bedoel ik wel horloges met inhouse uurwerk uit dezelfde prijsklasse, zoals bv de Richemont merken met inhouse uurwerk.
Een auto van Hundywundy (geef het maar een naam, anders krijg ik weer aanhangers van een merk op m’n dak) van 15k zal ook goedkoper in onderhoud zijn dan een Porsche van 150k.

Met prijsverhoging bedoel ik natuurlijk wel gedurende de laatste paar jaren, niet de hele geschiedenis, want die prijsstijgingen zijn gewoon in lijn is met andere merken. Geen reden om ze arrogant te vinden.
Ze hadden de stalen sportmodellen nl allang duurder kunnen maken, zonder er ook maar 1 minder te verkopen, maar ze kosten gewoon nog precies met zo veel als een paar jaar terug. Andere merken houden prijzen meestal alleen maar hetzelfde om de verkopen niet te zien dalen.
Groot verschil.

Het gaat er hier niet om of Rolex nu zo goed is of zo mooi, maar ik vraag gewoon waarom ze arrogant gevonden worden door veel mensen hier.

Rolex is trouwens geen multinational, maar gewoon 100% Zwitsers, en als alles opvraagbaar zou zijn, waarom weet niemand dan iets over Rolex, zoals omzetgetallen, winst ed?

1 like

Dat is een kwestie die louter steunt op merkbeleving (een subjectief gegeven) en dat kan dus onmogelijk in een discussie als deze worden onderbouwd. Maar mijns inziens is de huidige marketingstrategie (kunstmatige schaarste doen ontstaan en daarmee een gevoel van exclusiviteit bereiken) onmiskenbaar. Ik betwist niet hoe effectief deze strategie is, maar ik vind het geen sympathieke strategie. Zoals gezegd behoor ik simpelweg niet tot de doelgroep.

Dat kan zijn, maar als de redenering is dat andere horlogemerken jou wel bedanken voor het kopen van hun product kan ik je uit de illusie helpen.

4 likes

Koning, two in the pink and one in the stink

2 likes

Viespeuk. Help mij herinneren…als ik bij je langskom voor service aan m’n horloge dat ik je eerst vraag je handjes te wassen.

:joy:

3 likes

Kunt u deze stelling nader uitwerken. :thinking:

1 like

Jazeker Fritsie! De duim die steek je dan in de …

Ja, potverdorie! Bedenk het vanavond ff zelf!

3 likes

Ah the mini-van , 2 in the front 5 in the rear

1 like

Lekker dan, kom altijd bij je om raad en nu laat je me het zelf uitzoeken. :face_with_hand_over_mouth::joy:
Maar ik ben niet voor één gat te vangen. :rofl:

4 likes

Misschien dat Jaap het even bij je wil voordoen :joy:

2 likes

Koop er voorlopig geen horloge"s meer.
Eindelijk een onverwacht goede reden Ben. :joy:

2 likes

Ik heb me echt heel erg in moeten houden dit niet meteen te reageren, en nu doe jij het gewoon!

Heb het wel ff voor je gecorrigeerd :wink:

Das wel de clou, 2 gaten…

1 like

Ze kunnen weer terug de kast in Jaap

Maarre … we dwalen af :smile:

1 like

Ja ? :thinking: dank Erik.:+1:

1 like

Ze zouden wel gek zijn om dat +/- 50 jaar na verkoopdatum nog te doen, ja. Aan mij verdienen ze niets meer. 95% van wat ik koop is vintage en het overige is gewoon harde prijs/kwaliteit, waarvoor ik ze (Seiko) dus met liefde bedank.

Tja, het is een goed bewaard geheim dat je ook likes kan kopen. Ik wilde dit jaar een horloge aanschaffen, maar uiteindelijk is dat budget gespendeerd aan twee Roemenen die nu al mijn posts hier liken. Eigenlijk wel een goede investering.

2 likes